وثيقة
تصورات معلمات العلوم حول الاستقصاء المعزز بالجدل وممارستهن الصفية له في التعليم الأساسي.
المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
Science teachers' perceptions and practice of the argument-driven inquiry in basic education
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aimed to measure the perceptions of female science teachers in cycle two schools in Argument-Driven Inquiry (ADI), the degree of their practice, and the difficulties they face when applying it.
The study employs a mixed-methods approach (Convergent parallel design), using three tools to achieve its objectives. The first tool was a questionnaire which is used to measure the perceptions of female science teachers of cycle two schools of South Batinah governorate on the Argument-Driven Inquiry (ADI), and the study sample was 116 female teachers, while the second instrument consisted of a classroom observation card, which measured the degree of practice of the Argument-Driven Inquiry (ADI) in science classes, with a sample of 7 female science teachers, and the third instrument was an interview card which was also applied to 7 teachers.
The study results showed high perceptions of the Argument-Driven Inquiry (ADI) with an overall average of 3.89. In addition, the results indicated no correlation between female teachers' perceptions of Argument-Driven Inquiry (ADI) and teaching experience, while differences in perceptions were observed for teachers who received training programs in scientific inquiry. The results also indicated a moderate degree of practice for Argument-Driven Inquiry (ADI) with an average of 1.78. Interviews revealed various difficulties in applying ADI, including teacher-related issues, student-related challenges, curriculum limitations, and classroom environment problems.
The study recommended training programs for teachers on Argument-Driven Inquiry (ADI) and follow-up on their implementation.
الملخص العربي
هدفت الدراسة إلى التعرف على تصورات معلمات العلوم في الحلقة الثانية بالتعليم الأساسي حول الاستقصاء المعزز بالجدل، وقياس درجة ممارستهن الصفية له، ومعرفة الصعوبات التي تواجههن عند تطبيقه. اعتمدت الدراسة على المنهج المزجي ذو التصميم التقاربي المتوازي. لتحقيق أهداف الدراسة، استخدمت ثلاثة أدوات: الأولى استبانة لقياس تصورات المعلمات حول الاستقصاء المعزز بالجدل، وبلغت عينة الدراسة 116 معلمة. أما الأداة الثانية فكانت بطاقة ملاحظة لقياس مستوى ممارستهن الصفية للاستقصاء المعزز بالجدل، وطبقت على 7 معلمات من خلال ملاحظة 7 حصص للعلوم. والأداة الثالثة كانت بطاقة مقابلة فردية مع 7 معلمات.
أظهرت نتائج الدراسة أن تصورات المعلمات حول الاستقصاء المعزز بالجدل كانت عالية، حيث بلغ المتوسط الحسابي للأداة ككل 3.89. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تصورات المعلمات تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، بينما ظهرت فروق تعزى لمتغير الدورات التدريبية في مجال الاستقصاء العلمي لصالح المعلمات اللواتي تلقين تدريبًا. كما أشارت النتائج إلى أن مستوى ممارسة المعلمات للاستقصاء المعزز بالجدل كان متوسطًا بمتوسط حسابي 1.78. وظهرت صعوبات مرتبطة بتطبيق الاستقصاء المعزز بالجدل، أبرزها صعوبات تتعلق بالمعلمات والطالبات والمناهج الدراسية والبيئة الصفية.
أوصت الدراسة بضرورة توفير برامج تدريبية للمعلمين حول الاستقصاء المعزز بالجدل مع متابعة تطبيقها.
أظهرت نتائج الدراسة أن تصورات المعلمات حول الاستقصاء المعزز بالجدل كانت عالية، حيث بلغ المتوسط الحسابي للأداة ككل 3.89. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين تصورات المعلمات تعزى لمتغير الخبرة التدريسية، بينما ظهرت فروق تعزى لمتغير الدورات التدريبية في مجال الاستقصاء العلمي لصالح المعلمات اللواتي تلقين تدريبًا. كما أشارت النتائج إلى أن مستوى ممارسة المعلمات للاستقصاء المعزز بالجدل كان متوسطًا بمتوسط حسابي 1.78. وظهرت صعوبات مرتبطة بتطبيق الاستقصاء المعزز بالجدل، أبرزها صعوبات تتعلق بالمعلمات والطالبات والمناهج الدراسية والبيئة الصفية.
أوصت الدراسة بضرورة توفير برامج تدريبية للمعلمين حول الاستقصاء المعزز بالجدل مع متابعة تطبيقها.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية