وثيقة

تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم والتدريب من وجهة نظر المعلمين والمدربين في سلطنة عُمان.

المصدر
الأمانة. ع. 44. ص. 181-201.
عناوين أخرى
Artificial intelligence applications in education and training from the perspective of teachers and trainers in the Sultanate of Oman.
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
أكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة
ميلادي
2024-10-16
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
The study aims to raise the level of awareness and knowledge of artificial intelligence applications in education and training, identify the most prominent uses of artificial intelligence applications in education and training, and identify the most prominent artificial intelligence tools used that suit our Omani reality in the education, training, and human resources development sector. The study consisted of all teachers and trainers of educational and training institutions in the Sultanate of Oman, and the study sample consisted of 600 male and female teachers and trainers. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was applied that included a list of the most prominent and latest applications of artificial intelligence in education and training in order to identify the most important applications used in education and training in the Sultanate of Oman, and to determine the most appropriate uses of artificial intelligence applications in education and training that are compatible with the reality of Omani educational and training institutions, and their areas of use, and to determine a list of the latest artificial intelligence tools that can be used in the education and training sector. The results showed a list of the most prominent applications used, the most appropriate and their areas of use, and the most prominent experiences and initiatives, in addition to determining the levels of awareness and knowledge among teachers and trainers of educational and training institutions about artificial intelligence applications and the degree to which they possess knowledge of the basic tools for artificial intelligence applications in education and training. Moreover, the study recommended the necessity of adopting a clear strategy to raise awareness of the applications of artificial intelligence in education and training, training teachers and trainers to use it in a way that serves the development of the educational and training process, and to get benefit from the list of uses of artificial intelligence in education and training institutions and the list of artificial intelligence tools that suit the reality of our educational and training institutions, and including them among the programs of qualification and training for teachers and trainers to use and get benefit from it in their field of work.
الوصف
المؤتمر العلمي الثاني لأكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة (الجزء الثاني): 16-17 أكتوبر، 2024.
ISSN
2412-8317
هحري
1446
الملخص العربي
تهدف الدراسة إلى رفع مستوى الوعي والمعرفة بتطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم والتدريب، وتحديد أبرز استعمالات تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم والتدريب، وتحديد أبرز أدوات الذكاء الاصطناعي المستعملة التي تناسب واقعنا العُماني في قطاعات التعليم والتدريب وتنمية الموارد البشرية. تكوّن مجتمع الدراسة من جميع معلمي المؤسسات التعليمية والتدريبية في سلطنة عُمان ومدربيها، وتكوّنت عينة الدراسة من (600) معلم ومعلمة، ومدرب ومدربة، ولتحقيق أهداف الدراسة فقد طبقت استبانة متضمنة قائمة بأبرز تطبيقات الذكاء الاصطناعي وأحدثها في التعليم والتدريب من أجل تحديد أهم التطبيقات المستعملة في التعليم والتدريب في سلطنة عُمان، ولتحديد أنسب استعمالات تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم والتدريب التي تتوافق مع واقع المؤسسات التعليمية والتدريبية العُمانية، ومجالات استعمالها، وتحديد قائمة بأحدث أدوات الذكاء الاصطناعي التي يمكن استعمالها في قطاعي التعليم والتدريب. توصلت الدراسة إلى قائمة بأبرز التطبيقات المستعملة وأنسبها ومجالات استعمالها، وأبرز التجارب والمبادرات بالإضافة إلى تحديد نسب الوعي والمعرفة لدى معلمي المؤسسات التعليمية والتدريبية ومدربيها بتطبيقات الذكاء الاصطناعي ودرجة امتلاكهم للمعرفة بالأدوات الأساسية لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم والتدريب، وأوصت الدراسة بضرورة تبني استراتيجية واضحة للتوعية بتطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم والتدريب وتدريب المعلمين والمدربين على استعمالها بما يخدم تطوير العملية التعليمية والتدريبية، والاستفادة من قائمة استعمالات الذكاء الاصطناعي في مؤسسات التعليم والتدريب وقائمة أدوات الذكاء الاصطناعي التي تناسب واقع مؤسساتنا التعليمية والتدريبية، وإدراجها ضمن برامج التأهيل والتدريب للمعلمين والمدربين لاستعمالها والاستفادة منها في مجال عملهم.
قالب العنصر
مقالات الدوريات

مواد أخرى لنفس الموضوع

مؤتمرات وورش عمل
8
1
العوفية، نصراء بنت محمد بن حمد.
الاتحاد العربي للمكتبات والمعلومات
2024
مقالات الدوريات
12
2
المغيرية، يسرى بنت محمد بن سليم.
أكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة
2024-10-16
مقالات الدوريات
28
3
المقبالية، موزة بنت عبد الله بن خميس.
أكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة
2024-10-16
مقالات الدوريات
22
2
البحري، عبد العزيز بن خلفان بن خلف.
أكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة
2024-10-16
مقالات الدوريات
29
4
الرجيبي، محمد بن أحمد بن بدر.
أكاديمية السلطان قابوس لعلوم الشرطة
2024-10-16