وثيقة

توظيف الإدارة المدرسية للذكاء الاصطناعي وعلاقته بتحقيق الميزة التنافسية في المدارس الحكومية بسلطنة عُمان

المصدر
رسالة ماجستير
عناوين أخرى
The Utilization of Artificial Intelligence by School Administrations and its Correlation with Attaining a Competitive Advantage in Public Schools in the Sultanate of Oman
الدولة
عمان.
مكان النشر
نزوى
الناشر
جامعة نزوى
ميلادي
2024
اللغة
العربية
نوع الرسالة الجامعية
رسالة ماجستير
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the extent of utilization of artificial intelligence by school administration and its relationship to achieving competitive advantage in government schools in the Sultanate of Oman. The study employed a descriptive correlational methodology, and a questionnaire was used to collect data and information. The questionnaire was administered to a sample of 377 teachers, selected using simple random sampling. The study revealed several results, including the following: The extent of utilization of artificial intelligence by school administration in government schools in the Sultanate of Oman, as perceived by teachers, was generally moderate. The current study results also showed no statistically significant differences at the significance level (α ≥ 0.05) in the respondents' perceptions regarding the extent of artificial intelligence utilization, considering the study variables of gender, job title, and educational governorate. Furthermore, the study found that the achievement of competitive advantage in government schools in the Sultanate of Oman, as perceived by teachers, was generally high across all dimensions. The results also indicated no statistically significant differences at the significance level (α ≥ 0.05) in the respondents' perceptions regarding the degree of achieving competitive advantage across all dimensions, considering the study variables of job title and educational governorate. Additionally, the study revealed a statistically significant positive correlation at the significance level (α = 0.01) between the utilization of artificial intelligence by school administration and the degree of achieving competitive advantage in government schools, indicating a strong direct relationship. Based on the study findings, several recommendations were provided, including: Giving greater attention to the utilization of artificial intelligence in education in general, and specifically by school administration, as it provides greater opportunities for educational institutions to achieve a distinct competitive advantage, Developing and delivering training programs for teachers and administrators on the required skills to apply new artificial intelligence technologies to their current practices.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة التعرف إلى درجة توظيف الإدارة المدرسية للذكاء الاصطناعي، وعلاقته بتحقيق الميزة التنافسية في المدارس الحكومية بسلطنة عُمان، وقد استخدمت الدراسة الحالية المنهج الوصفي الارتباطي، كما تمّ استخدام الاستبانة في جمع البيانات والمعلومات، وطبّقت على عينة مكونة من (376) مُعَلِّمًا ومُعَلِّمَةً، تَمَّ اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة.
وتوصلت الدراسة إلى نتائج عِدَّةٍ؛ أهمها: أنّ درجة توظيف الإدارة المدرسية للذكاء الاصطناعي في المدارس الحكومية بسلطنة عُمان، في محافظة مسقط ومحافظة الداخلية، جاءت متوسطة بشكل عام، كما كشفت نتائج الدراسة الحالية عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α) لاستجابة أفراد العينة حول درجة توظيف الذكاء الاصطناعي، تعزى لمتغيرات الدراسة الحالية: (الجنس، والمسمى الوظيفي، والمحافظة التعليمية). إنّ درجة تحقيق الميزة التنافسية في المدارس الحكومية لمحافظتي مسقط والداخلية في سلطنة عُمان، من وجهة نظر المعلمين؛ جاءت مرتفعة بشكل عام، وفي جميع الأبعاد، وكشفت عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥ α) لاستجابة أفراد العينة حول درجة تحقيق الميزة التنافسية، في جميع الأبعاد، تعزى لمتغيرات الدراسة الحالية: (المسمى الوظيفي، والمحافظة التعليمية)، كما كشفت نتائج الدراسة الحالية عن وجود علاقة ارتباط، دالة إحصائيًا عند مستوى الدلالة (α=0.01) توظيف الإدارة المدرسية للذكاء الاصطناعي، ودرجة تحقيق الميزة التنافسية في المدارس الحكومية؛ ذات علاقة قوية جدًا وطردية. في ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج؛ تمّ تقديم مجموعة من التوصيات، منها: بذل اهتمام أكبر بتوظيف الذكاء الاصطناعي في التعليم بشكل عام، والإدارة المدرسية بشكل خاص؛ لأنها تتيح فرصًا أكبر للمؤسسة التعليمية؛ لتحقيق ميزة تنافسية متميزة، كذلك تطوير وتقديم برامج تدريبية للمعلمين والإداريين على المهارات المطلوبة لتطبيق تكنولوجيات الذكاء الاصطناعي الجديدة على ممارساتهم الحالية.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

مقالات الدوريات
5
0
الحراصي، نبهان بن حارث.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس
2024-05-01
مقالات الدوريات
7
0
نادر، ضياء.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-05-01
مقالات الدوريات
5
0
الشيذاني، علي بن عامر.
عمادة البحث العلمي، جامعة السلطان قابوس.
2024-05-01
مقالات الدوريات
8
0
الشهومية، ابتسام بنت سعيد.
كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس.
2024-12-01
الرسائل والأطروحات الجامعية
7
0
البوسعيدية، زيانة بنت سالم بن حمد.
جامعة نزوى
2023