وثيقة

واقع إدارة المعرفة في دوائر تنمية الموارد البشرية ومكاتب الإشراف التربوي بوزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان.

الناشر
جامعة السلطان قابوس
ميلادي
2011
اللغة
العربية
الملخص الإنجليزي
This study mainly aimed to identify and get clear idea about the use of knowledge management in the human resources departments and supervision offices at the Ministry of Education in the Sultanate of Oman and the effect of some of the changing aspects on it. It aimed as well to identify the main obstacles and difficulties in applying the knowledge management in those districts and the effect of the changing aspects on them. A questionnaire was designed in order to achieve the main objectives of this study and it consistes of two main domain. The first part was about the knowledge management processes and it covered four main areas: the knowledge diagnosis process, the knowledge storing process, the knowledge dividing and exchanging process, the knowledge practicing process. While the second part was about the difficulties and obstacles in applying the knowledge management. The study was applied on a group of about ( 282 ) people of the supervision districts' managers, vice managers, heads of departments, supervisors and administers. The descriptive analysis was the main methodology used in analyzing the data of the study and they were processed using the averages and st. deviations. In investigating the differences in the results due to the changing aspects, such as the positions, study qualifications and residences, the (ANOVA) methodology was used. The main results of the study were: based on the case study sample, the existence of the knowledge management process in the ministry's human resources and supervision districts is in the average level i in the sides of knowledge diagnosis, storing, exchanging and practicing . Based on the individuals of the study, the difficulties of applying the knowledge management is within the high and the average levels. There are noticeable differences in the means (a = 0,05) of the individuals' responses related to the positions of the person for the particular positions (manager, vice managers, head of department) when it comes to knowledge diagnosing, exchanging and practicing sides. There are major differences in the means (a = 0,05) in the individuals' responses related to the study qualifications for the(BH, diploma), in the knowledge diagnoses and the knowledge applying difficulties sides. There were some differences in the means (a = 0,05) of the results regarding to the different residence of the individuals for AlBatina and AlSharqiya South, in the knowledge applying difficulties side.
الملخص العربي
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع إدارة المعرفة في دوائر تنمية المواد البشرية ومكاتب الإشراف التربوي بوزارة التربية والتعليم في سلطنة عمان ، وأثر بعض المتغيرات الديموغرافية على هذا الواقع ، كما هدفت الدراسة كذلك إلى التعرف على أبرز الصعوبات التي قد تواجه تطبيق إدارة المعرفة في دوائر تنمية الموارد البشرية ومكاتب الإشراف التربوي .
ولتحقيق أهداف الدراسة. تم تصميم استبانه مكونة من مجالين، المجال الأول: عمليات إدارة المعرفة وضم أربعة محاور هي: تشخيص المعرفة ، خزن المعرفة ، تقاسم المعرفة ، تطبيق المعرفة ، وأما المجال الثاني فقد تضمن: صعوبات تطبيق إدارة المعرفة .
شملت عينة الدراسة ( ۲۸۲) فردا من مديري الدوائر والمكاتب الإشرافية ونوابهم ورؤساء الأقسام والمشرفين والإداريين والمشرفين التربويين . تم استخدام المنهج الوصفي في الدراسة ، وتمت معالجة البيانات باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية الاستجابات عينة الدراسة ، واختبار تحليل التباين الأحادي للتحقق من دلاله الفروق لمتغيرات الدراسة .
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة ، أن درجة توافر عمليات إدارة المعرفة في دوائر تنمية الموارد البشرية ومكاتب الإشراف التربوي وفقا لاستجابات أفراد عينة الدراسة جاءت بدرجة متوسطة على جميع محاور الاستبانة ، بينما درجة توافر صعوبات تطبيق إدارة المعرفة تراوحت بين الدرجة العالية والدرجة المتوسطة ، أما فيما يتعلق بمتغيرات الدراسة فقد توصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة a (0٫00) بين متوسطات تقديرات أفراد عينة الدراسة تعزي لمتغير المسمى الوظيفي لصالح فئة ( مدير نائب مدير رئيس قسم) على محاور تشخيص المعرفة وتقاسم المعرفة وتطبيق المعرفة ، ووجود فروق تعزی المتغير المؤهل العلمي لصالح حملة المؤهل الجامعي (بكالوريوس / ليسانس) على محور تشخيص المعرفة ، ومجال صنعوبات تطبيق إدارة المعرفة ، ووجود فروق تعزي لمتغير المحافظة / المنطقة التعليمية لصالح منطقة الباطنة شمال) ومنطقة الشرقية جنوب) لمجال صعوبات تطبيق إدارة المعرفة .
وبناءا على نتائج الدراسة توصلت الدراسة إلى العديد من التوصيات والمقترحات لتطوير تطبيق إدارة المعرفة في دوائر تنمية الموارد البشرية ومكاتب الإشراف التربوي بوزارة التربية والتعليم ، والتغلب على بعض الصعوبات التي تواجه ذلك.
قالب العنصر
الرسائل والأطروحات الجامعية

مواد أخرى لنفس الموضوع

الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
المشيفرية, موزة بنت محمد بن سالم.
جامعة نزوى.
2011
الرسائل والأطروحات الجامعية
4
3
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
جامعة تونس
2015
الرسائل والأطروحات الجامعية
0
0
البراشدية, خالصة بنت عبدالله بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2012