Document

إدارة الصراعات في مؤسسات المعلومات بالجامعات العمانية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at identifying the conflicts that information institutions in the Omani universities face and identifying the factors that cause such conflicts. It also aimed at highlighting the strategies used to deal with such conflicts and proposing a model that helps deal with them in the Omani universities. This study adopted a mixed method; which mix between qualitative and a qualitative method. The quantitative method was utilized by distributing 108 questionnaires to staff working in various information institutions in Omani universities. On the other hand, the qualitative method was implemented by making 11 semi-structured interviews with directors and heads of departments in the universities to get more depth and credibility in the study. The study found out that the information institutions in the Omani universities face several conflicts, on the top of which are the conflicts that happen between the administrations of these institutions and the staff who work in them from one side and the administration and the users from another side. The most obvious reasons that causes such conflicts is the wrong behaviors of some users like making noise in the library, rejecting to pay fines for being late in returning books and not respecting the regulations of libraries. The study has also showed that the staff resistance towards making changes and the differences in the goals and values between the libraries staff are the most prominent factors that lead to conflicts. The study has also revealed that the most common strategy used to manage the conflicts is the cooperation strategy and the least used is the competition strategy. The study set group of recommendations, one of which is offering courses of organizational behaviours and conflicts management in the BA program of Information Studies major. Organizing workshops and training courses on how to manage conflicts is an important suggestion this study has stressed. A third suggestion is setting up a committee whose job is to discover the different types of conflicts, especially the negative ones that might happen and to identify the problems that could happen between the workers, so they can be managed effectively to achieve the overall goals of the institution.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع الصراعات التي تواجهها مؤسسات المعلومات في الجامعات العمانية، والتعرف على العوامل التي تؤدي إلى حدوث تلك الصراعات، والتعرف على الاستراتيجيات المستخدمة لإدارتها، وأخيرا وضع إطار عملي لإدارة الصراعات في مؤسسات المعلومات في الجامعات العمانية.
اعتمدت الدراسة على المنهج المزجي في جمع البيانات الذي يجمع بين المنهج الكمي والمنهج النوعي، فقد تمثل المنهج الكمي في توزيع استبانات على 108 عاملا بمؤسسات المعلومات بالجامعات العمانية، فيما تمثل المنهج النوعي في إجراء مقابلات شبه مقنة مع 11 من مديري مؤسسات مجتمع الدراسة ورؤساء الأقسام بهدف الحصول على نتائج أكثر عمقاومصداقية.
وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج لعل من أهمها أن مؤسسات المعلومات بالجامعات العمانية تواجه مختلف أنواع الصراعات وكان أكثرها شيوعا ما يحدث من صراعات بين إدارات تلك المؤسسات والعاملين بها من جهة والمستفيدين من جهة أخرى، ومن أبرز العوامل المسببة في حدوثها ما يظهر من المستفيدين من سلوكيات كإصدار بعض الإزعاج في المكتبة، واعتراض بعضهم على الغرامات المفروضة عليهم بسبب تأخر إرجاع الكتب المعارة، وعدم التقيد بأنظمة المكتبة وتعليماتها. كما كشفت نتائج الدراسة أن مقاومة التغيير من قبل العاملين وعدم رغبتهم في التجديد واختلاف القيم والأهداف والثقافات بين الأفراد من أبرز العوامل المؤدية إلى حدوث الصراعات، كما أظهرت النتائج أن أكثر الاستراتيجيات استخداما في إدارة الصراعات كانت استراتيجية التعاون، أما أقلها استخداما فكانت استراتيجية المنافسة.
خرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات أهمها طرح مساقات متعلقة بالسلوك التنظيمي وإدارة الصراعات ضمن خطة المقررات في برنامج البكالوريوس في تخصص دراسات المعلومات، واعداد دورات تدريبية في مؤسسات المعلومات الأكاديمية متخصصة في إدارة الصراعات، ووجود لجنة تعنى بالكشف عن الصراعات بمختلف أنواعها وخاصة السلبية منها،
كما تعنى بالتعرف على ما يحدث من مشاكل بين العاملين، والتي من شأنها أن تؤثر سلبا على سير العمل فتعمل على إدارتها بالشكل الذي يضمن تحقيق أهداف المؤسسة بكفاءة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
الهنائي, عبدالله بن سالم بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
2
0
‫العريمي،, علي بن حمد بن خميس آل فنه.‬
جامعة السلطان قابوس
2014
Theses and Dissertations
0
0
‫الغريبي،, عبد الله بن فارس‬ بن راشد
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
2
0
‫المعمرية،, ماريا بنت عبد الله بن سالم.‬
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
1
1
العاصمي, أحمد بن حمد بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس
2015