Document
قياس جودة خدمات المعلومات في المكتبة الرئيسية بجامعة السلطان قابوس باعتماذ نموذج +LibQUAL
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aims to investigate the level of Information Service Quality at SQU Main Library, acting upon students' opinions using the LibQUAL+ model as a standardized instrument to identify the gap between the perceived and expected levels of service quality. The work has adopted a quantitative approach using LibQUAL+ Questionnaire Survey as a tool to gather data, The survey divided into three dimensions related to Library Service Quality: Affect of Service, Information Control and Library as Place. A fourth dimension dealing with User Satisfaction has been added and considered by this study. The sample is composed of 1,023 Male and Female students, randomly selected which represents approximately 6% of the study community. The research study has led to major findings: One of the key results shows that the average of Achievement Gap is negative (-0.66(, implying that, generally speaking, the Information Service Quality at the Main Library doesn't match the users' desire and expectations. The reached findings also indicate that the users' perception of the provided Information Service Quality is quite high (7.06). Furthermore, the results reveal a high-level of user satisfaction with the provided information service among the study sample (7.29), indicating a moderate positive relationship between the quality dimensions and the general satisfaction with the provided services. Finally, the study recommends the necessity to work on the narrowing of the gap between students' perceptions and expectations. The library should find ways to better serve and respond to its users' expectations, enhance the service quality requirements, review the level of provided services and set up strategic plans in order to increase the use of its sources, facilities and services. The study also suggests the establishment of quality Unit reporting directly to the Director's Office, which will be responsible for quality control, performance assessment and awareness raising within the library
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى جودة خدمات المعلومات في المكتبة الرئيسية بجامعة السلطان قابوس من خلال استطلاع آراء المستفيدين (الطلبة) من هذه الخدمات، واعتمادا على نموذج +LibQUAL كأداة للقياس لتحديد الفجوة بين مستوى الجودة المدركة والمتوقعة، والتعرف على واقع جودة خدمات المعلومات المقدمة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الكمي، وذلك من خلال استخدام استبانة (+LibQUAL) كأداة لجمع بيانات الدراسة، والتي تكونت من ثلاثة أبعاد رئيسة متعلقة بجودة الخدمة وهي بعد تأثير الخدمة، وبعد التحكم بالمعلومات، والبعد الثالث بعد المكتبة كمكان، كما تم إضافة بعد رابع يتعلق بقياس الرضا، وتكونت عينة الدراسة من (1023) طالبا وطالبة، وهي تمثل حوالي 6% من مجتمع الدراسة. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها أن نتائج متوسط فجوة التفوق جاءت سالبة إذ بلغت (-0.66) مما يدل على أن جودة خدمات المعلومات بشكل عام في المكتبة الرئيسية بجامعة السلطان قابوس لا تلبي رغبات وتوقعات المستفيدين. وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى انطباعات المستفيدين حول جودة خدمات المعلومات المقدمة حاليا عالية المستوى ( 7.06) كما كشفت نتائج الدراسة وجود مستوى عال من الرضا لدى عينة الدراسة حول خدمات المعلومات المقدمة بلغ (7.29)، وأن هناك ارتباطا موجبة بدرجة متوسطة بين أبعاد الجودة وفق نموذج +LibQUAL والرضا العام عن الخدمات المقدمة. وخرجت الدراسة بعدة توصيات أهمها العمل على تقليص مستوى الفجوة بين توقعات المستفيدين والخدمة الفعلية المقدمة، وزيادة قدرة المكتبة على مقابلة توقعات المستفيدين من الخدمة والارتقاء بمستوى متطلبات جودة الخدمة، ومراجعة مستوى الخدمات الفعلية التي تقدمها المكتبة ومن ثم وضع الخطط والاستراتيجيات؛ لتحسينها ولتعزيز الاستخدام الفعال لموارد ومرافق المكتبة وخدماتها، كما أوصت الدراسة إلى ضرورة إنشاء وحدة إدارية تلحق مباشرة بمكتب مدير المكتبة وتعني بضبط الجودة، وتقييم الأداء، ورفع الوعي.
Category
Theses and Dissertations