Document

الاحتياجات التدريبية لمديري المدارس الخاصة في محافظتي مسقط وشمال الباطنة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the training needs of the private schools principals in the governorates of Muscat and north Batinah. The researcher used in the study the descriptive approach. The study questionnaire was developed as a means of collecting the necessary data, which consisted of (42) paragraphs falling under (6) fields, and the study population consisted of (308) School principles (distributed in Muscat and north Batinah governorates, the sample consisted of (245) managers (school principals). The statistical data has been processed using statistical packages (SPSS) arithmetic averages and standard deviation and (T-test), LSD, ANOVA, and Cronbach's alpha. The study found the following results: The individuals in the sample are in a great need of training in the following fields: student affairs, professional development, ICT, crisis management, instrument evaluation, and strategic planning. The results of the study showed that there were no statistically significant differences at the level of (a<0.05) in the estimates of the study sample individuals among the average areas of the training programs for managers in relation to the gender variable (according to the variable of the governorate in all fields and the total sum in favour of Muscat Governorate. There were no statistically significant differences at the level of significance (a<0.05) for the level of scientific qualification in all Fields of the study instrument except the field of strategic planning and evaluation instruments and the total sum in favour of high qualifications holders such as bachelor and master. The study in conclusion came up with designing training programs for managers (school principals) in light of the training needs mentioned in the study. Also the study came up with the Ministry need to review the system related to the training of managers (school principals) and mechanisms of follow up, and their performance and criteria of choice, and the need to take the principle of continuous.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تحديد الاحتياجات التدريبية لمديري المدارس الخاصة في محافظتي مسقط وشمال الباطنة. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وقد تم تطوير استبانة الدراسة كوسيلة لجمع البيانات اللازمة، والتي تكونت من (42) فقرة تندرج تحت (6) مجالات، وتكون مجتمع الدراسة من (308) مديرا موزعين على محافظتي مسقط وشمال الباطنة، وتألفت العينة من (245) مديرا. وتمت المعالجة الإحصائية للبيانات باستخدام الحزم الإحصائية SPSS، والمتوسطات الحسابية والانحراف المعياري واختبار (ت) ( t - test واختبار (LSD)، وتحليل التباين الأحادي (ANOVA)، ومعامل الفا كرومباخ. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية، إن أفراد العينة بحاجة كبيرة إلى التدريب في المجالات الاتية شؤون الطلاب والتنمية المهنية وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات وإدارة الأزمات وتقييم الأداة، وفي مجال التخطيط الاستراتيجي فقد كانت الاحتياجات بدرجة متوسطة. كما توصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a<0.05) في تقديرات أفراد العينة الدراسة بين متوسطات مجالات البرامج التدريبية للمدراء تعزي لمتغير النوع الاجتماعي. بينما توصلت إلى وجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a<0.05) تبعا لمتغير المحافظة في جميع المجالات والمجموع الكلي لصالح محافظة مسقط، كما توصلت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a<0.05) لمستوى المؤهل العلمي في جميع مجالات اداة الدراسة ما عدا مجال التخيط الاستراتيجي وتقييم الأداة والمجموع الكلي لصالح حملة المؤهلات العليا البكالوريوس والماجستير. وقد توصلت الدراسة إلى العديد من التوصيات أبرزها، تصميم برامج تدريبية للمدراء في ضوء الاحتياجات التدريبية الواردة في الدراسة. وضرورة مراجعة الوزارة للنظام المتعلق بتدريب المدراء وآليات متابعتهم، وتقويم أدائهم ومعايير اختيارهم، وضرورة الأخذ بمبدأ التدريب المستمر.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
0
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009
Theses and Dissertations
5
0
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016