Document

‫الاحتياجات التدريبية لرؤساء الأقسام الأكاديميين بكليات جامعة السلطان قابوس من وجهة نظرهم‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2011
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to acknowledge the training needs of the academic heads of departments in the colleges of Sultan Qaboos University from their point of view. In addition, it aimed to study the effects of some variables like nationality, gender, age, academic qualifications ,experience in Sultan Qaboos University, previous experience as a head of departments, and the type of department in scientific or humanities colleges in the level of the training needs of academic head sections at SQU. The committee of the study consisted from all of the heads of the academic departments in the colleges of Sultan Qaboos University who were (67) head of department in total. The good from the returned study tool for statistical analyzing were (46) questionnaire sheet which was(68,66%) of the questionnaires submitted to the academic heads of departments of Sultan Qaboos University. The overall reliability coefficient of the questionnaire as a whole was worth (93), a very high value indicates that a valid tool to verify that targets were prepared, Also the mean, the standard deviation, differentiation and T test were used . The study indicates the following results: - There are a degree of training need for one substantive for a medium (37) and a few for two substantive of the questionnaire axles. - Organizing the fields of study according to the needs of training as following: field of community service, the administrative field, the academic field. - The results of the study indicated that there are no statistical differences between the level of training needs and the variables, except for the nationality variable, because there were statistical differences for the Omani heads of academic departments in the administrative field and all the fields and it has been agreed on a number of recommendations that are based on the study results, some of which were: - Design and implement training programs for heads of academic departments at Sultan Qaboos University to meet their training needs in the field of community service and administrative and academic, as the study described in the table (18). - Conducting training courses for heads of academic departments at Sultan Qaboos the University to master the soft skills such as communication skills. - Conducting training courses for heads of academic departments at Sultan Qaboos University of enables them to provide training courses for the local community as part of community services. - Focus on training during working in the administrative field for the members of the faculty of the Omanis to take over as Chairman of the academic department. -Designing a training program to prepare the Omani members of the teaching committee before nominating them to be the heads of the academic department in the university. -Establishing a Unit which is specialized in training & development of the academic staff in the university, to study their needs in their field on continuous biases.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الاحتياجات التدريبية لرؤساء الأقسام الأكاديميين بكليات جامعة السلطان قابوس من وجهة نظرهم، بالإضافة إلى دراسة أثر بعض المتغيرات، كالجنسية والجنس، والعمر، والمؤهل العلمي، والخبرة بجامعة السلطان قابوس، والخبرة السابقة كرئيس قسم، ونوع القسم في كليات علمية أو إنسانية، على درجة الاحتياجات التدريبية لرؤساء الأقسام الأكاديميين بكليات جامعة السلطان قابوس. وتكون مجتمع الدراسة من جميع رؤساء الأقسام الأكاديمية في كليات جامعة السلطان قابوس والبالغ عددهم (67) رئيس قسم، والصالح من المسترجع من أداة الدراسة للتحليل الإحصائي (46) استبانة، بنسبة (68٫66%) من إجمالي الاستبانات الموزعة على رؤساء الأقسام الأكاديميين بجامعة السلطان قابوس، ومعامل الثبات الكلي للاستبانة ككل بلغت قيمته (93)، وهي قيمة عالية جدا تدل على أن الأداة صالحة للتحقق من الأهداف التي أعدت من أجلها، كما تم استخدام المتوسط الحسابي والانحرافات المعيارية وتحليل التباين الأحادي و اختبارات.
وقد أوضحت الدراسة النتائج التالية :
- وجود درجة احتياج تدريبي كبيرة لعبارة واحدة ومتوسطة لـ37) عبارة وقليلة لعبارتان من عبارات محاور الاستبانة .
- ترتيب مجالات الدراسة حسب درجة الاحتياج التدريبي كما يلي: مجال خدمة المجتمع، المجال الإداري، المجال الأكاديمي.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين درجة الاحتياجات التدريبية ومتغيرات الدراسة سوى متغير الجنسية، فهناك فروق ذات دلالة إحصائية لصالح العمانيين من رؤساء الأقسام الأكاديمية في المجال الإداري ومجموع المجالات .
وتم وضع مجموعة من المقترحات المبنية على نتائج الدراسة، ومنها : - تصميم وتنفيذ برامج تدريبية لرؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة السلطان قابوس تقابل احتياجاتهم التدريبية في مجال خدمة المجتمع والمجال الإداري والمجال الأكاديمي كما توضحها الدراسة في الجدول (18).
- عقد دورات تدريبية لرؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة السلطان قابوس الإتقان مهارات الاتصال.
- عقد دورات تدريبية لرؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة السلطان قابوس تمكنهم من القدرة على تقديم دورات تدريبية للمجتمع المحلي لخدمته .
- التركيز على التدريب أثناء الخدمة في المجال الإداري بالنسبة لأعضاء هيئة التدريس من العمانيين لتولي منصب رئيس القسم الأكاديمي .
- إنشاء وحدة مختصة بالتطوير والتدريب للأكاديميين بالجامعة، تقوم بدراسة احتياجاتهم في مجال وظيفتهم الأكاديمية، ومتخصصة بدراسة احتياجاتهم بشكل دوري .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
الحجري, حسن بن محمد بن حمود.
جامعة السلطان قابوس
2006