Document

واقع البرامج التدريبية لمديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان من وجهة نظر المدراء أنفسهم.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The objective of this study was to examine head teachers' views of the reality of training programs for the basic school head teachers in the Batinah North Region in the Sultanate of Oman. Descriptive method was used to collect data for the study. In this regards, the questionnaire which consisted. The school environment consists of (160) head masters(male/female) who are distributed a many(6) Welayats and the participants of this study include(140) head masters(male/female) The most important results that from the study were: • The views of head teachers showed very low mean scores for all four major areas of the training programs of the study. Male and female head teachers indicated statistically significant differences (a<0.05)in their views of all four major areas of training program investigated in this study. . On academic qualifications, there were no statistically significant differences (a<0.05) between head teachers' views of the content, environment, time of implementation of the training program. However, there was a statistically significant difference between teachers' views on the trainers of the program, where the head teachers with Master's degree showed higher views compared to others. • In relation to working experiences, there were no statistically significant differences (a<0.05) between head teachers' views on the environment and time of implementation of the training program. However, there were statistically significant differences (a<0.05) between teachers' views on the content and trainers of the program, where the head teachers with six to ten years and those with more than ten years of working experiences showed higher views compared to other groups of experiences. . Based on the results of the study, the researcher suggested and recommended the followings: • The Ministry should restudy the current training system for in-service head masters. The Ministry, also, school focus on the practical aspects and skills and touch the actual needs in order to know if the objections are met or not through the results. Setting a thoughtful and appropriate system of incentives that meet the needs of teachers by allocating a certain percentage of the inner resources of the school and distributing them to all teachers according to the principle of efficiency.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع البرامج التدريبية لمديري مدارس التعليم الأساسي بمحافظة شمال الباطنة في سلطنة عمان من وجهة نظر المدراء أنفسهم.
واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وقد تم تصميم استبانة الدراسة كوسيلة لجمع البيانات اللازمة، والتي تكونت من (41) فقرة تندرج تحت (4) مجالات، وتكون مجتمع الدراسة من (160) مديرا ومديرة موزعين على ست ولايات، وتكونت عينة الدراسة من (140) مديرأ ومديرة.
ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
- أن المتوسطات الحسابية لتقديرات أفراد العينة جاءت معظمها منخفضة بدرجة كبيرة في جميع مجالات محور البرامج التدريبية لمديري المدارس. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a<0.05) في تقديرات مدراءالمدارس بين متوسطات مجالات البرامج التدريبية لمديري المدارس تعزي لمتغير النوع الاجتماعي. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a<0.05) في تقديرات مدراء المدارس بين متوسطات مجال محتوى البرامج التدريبية ومجال البيئة التدريبية ومجال وقت تنفيذ البرامج التدريبية تعزي لمتغير المؤهل الدراسي، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(a<0.05) في تقديرات مدراء المدارس بين متوسطات مجال مدربي البرامج التدريبية تعزي لمتغير المؤهل الدراسي وذلك لصالح حملة مؤهل الماجستير.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a<0.05) في تقديرات مدراء المدارس بين متوسطات مجال البيئة التدريبية ومجال وقت تنفيذ البرامج التدريبية تعزي لمتغير سنوات الخبرة، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a<0.05) تعزي لمتغير سنوات الخبرة بين متوسطات مجالي محتوى البرامج التدريبية لصالح الفئة (أكثر من 10 سنوات)، ومجال مدربو البرامج التدريبية لصالح الفئة (أكثر من 10 سنوات).
وتوصلت الدراسة إلى العديد من التوصيات أهمها:
- مراجعة الوزارة النظام الحالي لتدريب مديري المدارس أثناء الخدمة، يركز على الجوانب والمهارات العملية ويلامس الاحتياجات الفعلية لمعرفة مدى تحقق أهدافه من خلال نتائجه.
- موضوعية اختيار المدربين والعناية بإعدادهم وتأهيلهم وتطوير أدائهم بصفة مستمرة، وتحقيق مشاركتهم في تصميم البرامج التدريبية وفي تحديد معايير أو شروط التنسيب لها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
7
2
السيابية, نعيمة بنت خلفان بن سعيد.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
4
1
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الأكاديمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحري، الاسكندرية
2009
Theses and Dissertations
9
1
المنذري, سالم بن سعيد بن سيف.
الجامعة الإسلامية بماليزيا
2016