Document

الأخطاء الإملائية الشائعة لدى الطلبة ثنائيي اللغة في الصف السابع الأساسي.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2013
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the spelling errors among Balochi and Swahili speaker bilingual students. To achieve this, the researcher prepared an objective and diagnostic test in spelling rules. A group of specialists checked the validity of this test. The reliability was measured by calculating Cronbach alpha. It was 0.93 which means that it is suitable for the purposes of the study. The test was applied on a sample of 177 students in the seventh grade in Muscat governorate. The results of the study showed the bilingual students have some common spelling errors in writing Arabic. The most important errors were in the usage of the imperative and the present tense with deleted final vowels, some punctuation marks, gimnation, hamzat al qata, hamzat al wasel, alalef alfareqa, alalef almaqsura, and alalef alqaema. The study also found that there are no significant differences related to the language variable. On the other hand, there are significant differences in spelling mistakes related to sex as the males made more spelling errors. In these findings, the study provided a set of recommendations, such as: • Organize evening classes for those who are interested whether students or parents to learn spelling rules. • Prepare a booklet for each student that contains a series of training activities on spelling rules. The study also provided a number of suggestions for future studies and research such as: Identify the writing performance difficulties in such as Grammar and Morphology. • Design programs that solve the spelling rules problems starting from grade one
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تعرف الأخطاء الإملائية الشائعة لدى الطلبة ثنائيي اللغة من المتحدثين باللغة البلوشية والطلبة المتحدثين باللغة السواحيلية، ولتحقيق ذلك أعدت الباحثة اختبارا تشخيصا موضوعيا في القواعد الإملائية عرض على مجموعة من المحكمين؛ التأكد من صدقه، كما حسب معامل الثبات باستخدام ألفا كرونباخ، وبلغت قيمته ۰٫۹۳، وهو مؤشر عالي لأغراض الدراسة. بعدها طبق الاختبار على عينة مكونة من (۱۷۷) طالبا وطالبة في الصف السابع الأساسي بمحافظة مسقط.
وتوصلت الدراسة إلى أن أفراد العينة من الطلبة ثنائيي اللغة لديهم أخطاء إملائية شائعة، تمثل أهمها في الفعل الأمر والفعل المضارع المحذوف حرف العلة من آخرهما، وبعض علامات الترقيم، والتضعيف، وهمزة الوصل وهمزة القطع، والألف الفارقة، والألف المقصورة والألف القائمة، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغير اللغة، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الأخطاء الإملائية الشائعة تعزي لمتغير الجنس لصالح الذكور.
وفي ضوء تلك النتائج قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات، منها: عمل فصول في الفترة المسائية للراغبين من الطلبة ثنائيي اللغة أو أولياء أمورهم في تنمية مهارات اللغة العربية، وإعداد كتيب لكل طالب من الطلبة ثنائيي اللغة في كل صف دراسي يحوي جملة من الأنشطة التدريبية على القواعد الإملائية. كما قدمت الدراسة عددا من المقترحات البحوث ودراسات أخرى، منها: تعرف صعوبات الأداء الكتابي الأخرى كالنحو والصرف لدى الطلبة ثنائيي اللغة، وتصميم برامج العلاج الأخطاء الإملائية لدى الطلبة ثنائيي اللغة بدءا من صفوف الحلقة الأولى من التعليم الأساسي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
0
الساعدي، عبد الله بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
9
1
الجملي، وضيحة.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
2
0
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
1
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015