Document

الأنشطة المدرسية ودورها في الجانب الدعوي لدى طلبة الصف السابع إلى الصف العاشر.

Other titles
School activities and their impact on Da'wah in students from seventh to tenth grade
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aims to identify the role of school activities, both internal and external, on the three aspects of Da'wah: the ideological aspect, the practical aspect and the ethical aspect. It also aims to recognize the types of school activities that affect these aspects most. To achieve the goals and aims of this study, the researcher has used the descriptive approach, and the questionnaire applied consisted of two hubs: the first hub consists of 17 sentences and the second hub consists of 11 sentences. This questionnaire was applied on students from grades 7 to 10, from various regions of the Sultanate. The thesis came in four chapters: the first chapter containing the Islamic Da'wah with 3 researches, the second chapter containing the school activities and Da'wah's methods in schools with 3 researches, the third chapter containing the study methodology and its procedure, and finally the fourth chapter Questionnaire analysis. The study provided a set of results, from which the most significant results were as follows: - Da'wah has various definitions, and perhaps the most important one is the definition stated by Shaikh Al-Ghazali: "it is a thorough program that includes all the knowledge required by people to recognize the outcome of their desires and to discover the knowledge that guides them to the right path"
Arabic abstract
هدفت الدراسة للكشف عن دور الأنشطة المدرسية الداخلية والخارجية في جوانب الدعوة الثلاثة الجانب العقائدي والجانب العملي والجانب الأخلاقي، كما تهدف للكشف عن نوع النشاط المدرسي الأكثر دوراً في هذه الجوانب، ولتحقيق هدف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتم تطبيق الاستبيان المكون من محورين المحور الأول من ?? عبارة، والمحور الثاني من ?? عبارة، وطبقت على عينة من طلاب المرحلة ? ? ?? في بعض مدارس محافظات السلطنة، وجاءت الرسالة في أربعة فصول فالفصل الأول: الدعوة الإسلامية وبه ثلاثة مباحث، والفصل الثاني النشاط المدرسي والوسائل الدعوية في المدارس وبه ثلاثة مباحث والفصل الثالث منهجية الدراسة وإجراءتها والفصل الرابع تحليل الاستبيان.
وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج، كان من أهمها:
- للدعوة تعريفات عدة ولعل من أهمها تعريف الشيخ الغزالي بقوله:"إنها برنامج كامل يضم في أطوائه جميع المعارف التي يحتاج إليها الناس ليبصروا الغاية من محياهم، وليستكشفوا معالم الطريق التي تجمعهم راشدين."
- إن الدعوة منظومة ربانية متكاملة يسلكها المسلم في جميع نواحي حياته الأخلاقية والقيمية
- إن الجانب العقائدي في الدعوة يقدم على الجوانب الآخرى كونه الأساس الذي تبنى عليه باقي الجوانب
- إن وسائل الدعوة يتفاوت تأثيرها وفقا لعدة عوامل أهمها شخصية المدعو، ثقافة الداعي، البيئة المحيطة، الزمن.
- دور الأنشطة المدرسية من وجهة نظر طلاب المرحلة ?-?? ? جاءت بدرجة عالية باستثناء الجانب العقائدي الذي جاء بدرجة متوسطة.
- الأنشطة المدرسية الأكثر دورا في جوانب الدعوة الثلاثة هي الاحتفال بالمناسبات الدينية ومسابقات حفظ القرآن الكريم و أقلها دورا نشاط الصحافة والمعسكرات
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
1
1
‫الدهمانية،, مروة بنت عبدالله بن حمدان.‬
جامعة السلطان قابوس
2015
Theses and Dissertations
1
0
‫الخروصي،, محمد بن ناصر بن حمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2018
Theses and Dissertations
5
1
العميرية, ابتسام بنت سعود بن سيف.
جامعة السلطان قابوس
2019
Journal articles
4
0
حسن, محمد.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2008
Journal articles
0
0
السيد, رضوان.
وزارة الأوقاف و الشؤون الدينية
2008