Document

الإساءة للطفل وعلاقتها ببعض المشكلات السلوكية والنفسية لدى طلاب الصف التاسع في محافظة شمال الباطنة.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The aim of the study was to find out the percentage of abuse suffered by the ninth grade students of both sexes, and to identify the most common types of abuse suffered during the child's childhood. The sample of the study consisted of (209) male and female students, 102 males and 107 females. The child abuse scale (CTO) for David Bernstein 1995 was translated by Abu Al-Azim and Desouki, Prepared by Abdul Rahman (1998). • The exposure of the sample to the abuse was within the average range. • ranked first after neglect, as the most abuse of the sample of the study with an average of (4.03),followed by psychological abuse with an average of 3.42, followed by physical abuse with an average of 2.24, followed by sexual abuse with an average of 1.90. ranked first after behavioral problems, as the most behavioral and psychological problems experienced by the ninth grade students, with the highest average of 2.58. The study showed that there were statistically significant differences in the level of abuse in the gender variable after neglect in favor of females. There were no statistically significant differences on the level of abuse in all dimensions. The study results showed that there was no statistically significant correlation between child abuse and behavioral and psychological problems in the study sample. • The result of the analysis revealed a statistically significant effect of the child abuse variable in predicting behavioral and psychological problems.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى معرفة نسبة الإساءة التي يتعرض لها طلاب الصف التاسع الأساسي من كلا الجنسين، وتحديد أكثر أنواع الإساءة التي تعرض لها الطالب أثناء طفولته.
تكونت عينة الدراسة من (209) طلاب ذكورا وإناثا، شكل عدد الذكور (102) وعدد الإناث (107)، طبق عليهم مقیاس سوء معاملة الطفل ( C . T . O ) ل (ديفيد برنشتين 1995) ترجمة أبوالعزائم ودسوقي، ومقياس المشكلات السلوكية والنفسية، من إعداد عبد الرحمن (1998).
و أظهرت نسبة تعرض عينة الدراسة للإساءة كانت في حدود المتوسط. و جاء في المرتبة الأولى بعد الإهمال، كأكثر أنواع الإساءة تعرضت له عينة الدراسة، تلاه في المرتبة الثانية بعد الإساءة النفسية تلاه في المرتبة الثالثة بعد الإساءة البدنية، فيما جاء في المرتبة الأخيرة بعد الإساءة الجنسية. و جاء في المرتبة الأولى بعد المشكلات السلوكية، كأكثر المشكلات السلوكية والنفسية التي يتعرض لها طلاب الصف التاسع و أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول مستوى الإساءة في متغير النوع الاجتماعي في بعد (الإهمال) لصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول مستوى الإساءة في جميع الأبعاد. وأظهرت نتيجة الدراسة عدم وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيا بين الإساءة للطفل وبعض المشكلات السلوكية والنفسية لدى عينة الدراسة. و أظهرت نتيجة التحليل وجود تأثير دال إحصائية لمتغير الإساءة للأطفال في التنبؤ بحدوث المشكلات السلوكية والنفسية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
3
0
الفارسية, نجلاء بنت محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس.
2020
Theses and Dissertations
2
1
‫البلوشية،, ماجدة بنت محمد بن خميس.‬
جامعة السلطان قابوس
2014