Document
الإسهام النسبي للتسويف الأكاديمي واحترام الذات والتعاطف مع الذات وتوجهات أهداف الإنجاز في التنبؤ بالتعويق الذاتي الأكاديمي لدى طلبة الجامعة.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss2pp141-156
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 2، ص. 141–156.
Contributors
العنزي، صالح هادي., Author
Other titles
Factors contribution to academic self-handicapping in university students: Procrastination, self-esteem, self-compassion, and achievement goal orientation.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023-03-31
Language
العربية.
English abstract
This study aimed to investigate the factors that contribute to academic self-handicapping among students of the College of Basic Education in the State of Kuwait. To achieve this goal, academic self-handicapping, academic procrastination, self-esteem, self-compassion, and achievement goal orientation scales were applied to an available sample of 413 students enrolled in the College of Basic Education in the State of Kuwait. The results of stepwise regression analysis revealed that academic procrastination, self-compassion, avoidance goal orientation, self-esteem, and mastery goal orientation contribute to academic self-handicapping, while performance goal orientation did not show contribution to academic self-handicapping. Academic procrastination was the strongest predictor of academic self-handicapping. The study recommends conducting more studies to investigate the contribution of performance orientation to academic self-handicapping.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية لتقصّي العوامل التي تساهم في التعويق الذاتي الأكاديمي لدى طلبة كلية التربية الأساسية في دولة الكويت. لتحقيق هذا الهدف تم تطبيق مقاييس التعويق الذاتي الأكاديمي، والتسويف الأكاديمي، واحترام الذات، والتعاطف مع الذات، وتوجه هدف الإنجاز، على عينة متاحة مكوّنة من 413 طالبًا ملتحقًا بكلية التربية الأساسية في دولة الكويت. أظهرت نتائج تحليل الانحدار المتدرج أن التسويف الأكاديمي، والتعاطف مع الذات، والتوجه التجنبي، واحترام الذات، والتوجه الإتقاني تساهم في التنبؤ بالتعويق الذاتي الأكاديمي، في حين لم يساهم التوجه الأدائي بالتعويق الذاتي الأكاديمي، وكان التسويف الأكاديمي هو أقوى متنبئ (مساهم) بالتعويق الذاتي الأكاديمي. وتوصي الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات لتقصّي الدور التنبؤي للتوجه الأدائي بالتعويق الذاتي الأكاديمي.
Category
Journal articles