وثيقة
الإسهام النسبي للتسويف الأكاديمي واحترام الذات والتعاطف مع الذات وتوجهات أهداف الإنجاز في التنبؤ بالتعويق الذاتي الأكاديمي لدى طلبة الجامعة.
المعرف
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol17iss2pp141-156
المصدر
مجلة الدراسات التربوية والنفسية. مج. 17، ع. 2، ص. 141–156.
المساهمون
العنزي، صالح هادي., مؤلف
عناوين أخرى
Factors contribution to academic self-handicapping in university students: Procrastination, self-esteem, self-compassion, and achievement goal orientation.
الدولة
عمان.
مكان النشر
مسقط
الناشر
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
ميلادي
2023-03-31
اللغة
العربية.
الملخص الإنجليزي
This study aimed to investigate the factors that contribute to academic self-handicapping among students of the College of Basic Education in the State of Kuwait. To achieve this goal, academic self-handicapping, academic procrastination, self-esteem, self-compassion, and achievement goal orientation scales were applied to an available sample of 413 students enrolled in the College of Basic Education in the State of Kuwait. The results of stepwise regression analysis revealed that academic procrastination, self-compassion, avoidance goal orientation, self-esteem, and mastery goal orientation contribute to academic self-handicapping, while performance goal orientation did not show contribution to academic self-handicapping. Academic procrastination was the strongest predictor of academic self-handicapping. The study recommends conducting more studies to investigate the contribution of performance orientation to academic self-handicapping.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
الملخص العربي
هدفت الدراسة الحالية لتقصّي العوامل التي تساهم في التعويق الذاتي الأكاديمي لدى طلبة كلية التربية الأساسية في دولة الكويت. لتحقيق هذا الهدف تم تطبيق مقاييس التعويق الذاتي الأكاديمي، والتسويف الأكاديمي، واحترام الذات، والتعاطف مع الذات، وتوجه هدف الإنجاز، على عينة متاحة مكوّنة من 413 طالبًا ملتحقًا بكلية التربية الأساسية في دولة الكويت. أظهرت نتائج تحليل الانحدار المتدرج أن التسويف الأكاديمي، والتعاطف مع الذات، والتوجه التجنبي، واحترام الذات، والتوجه الإتقاني تساهم في التنبؤ بالتعويق الذاتي الأكاديمي، في حين لم يساهم التوجه الأدائي بالتعويق الذاتي الأكاديمي، وكان التسويف الأكاديمي هو أقوى متنبئ (مساهم) بالتعويق الذاتي الأكاديمي. وتوصي الدراسة بإجراء المزيد من الدراسات لتقصّي الدور التنبؤي للتوجه الأدائي بالتعويق الذاتي الأكاديمي.
قالب العنصر
مقالات الدوريات