Document

الضغوط النفسية المدركة لدى المعلمين وعلاقتها بالمرونة النفسية ومهارة حل المشكلات بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان .

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to determine the prevalence of perceived stress among teachers and their relationship with both resilience and problem solving skill, where the sample of the study consisted of 300 teachers distributed to 150 male teachers and 150 female teachers teacher of Al-Dhahira Governorate. In order to achieve the objectives of the study, I used the perceived stress scale (Cohen et al.,1983) and resilience scale (Smith et al.,2008) and problem solving skill scale (Sahin. 1993). The researcher has translated all the previous standards, as verified by the sincerity and consistency standards prior to its reintroduction to the random sample consisted of 40 teachers; 20 male teachers and 20 female teachers. The study indicated the following results: The common perceptions of pressure were indicated by the teachers in some points: 1) The common pressures were summarized as viewpoints by the teachers: - confidence in their ability to deal with personal problems. - lack of control and exceeded capacity difficulties. 2) It is associated with high degree of resilience linked with low perceived stress pressure upon the raising at the level indication (0.01). 3) There are no significant differences between variables (perceived stress resilience and problem solving skills) due to the variable gender (male, female) 4) there is a direct correlation function between perceived stress and problem solving skills the level of significance of 0.01, i.e. that the more skill a teacher on solving problems severely decreased perceived stress. 5) It is pointed out the results of regression linear that the perceived stress interpreted 24.5% of the contrast happening in the problem solving skills. 6) The results of the linear regression shows that the resilience of the teacher has contributed to the perceived stress disparity and it has increased by 18.5 %. Finally, it has been interpreted and discussed in the light of the results of this topic, or similar topics, and has reached a set of recommendations or suggestions for further research.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى شيوع الضغوط النفسية المدركة لدى المعلمين وعلاقتها بكل من المرونة النفسية ومهارة حل المشكلات ، حيث تكونت عينة الدراسة من 300 معلم ومعلمة بواقع 150 معلم و150 معلمة من معلمي محافظة الظاهرة في سلطنة عمان . ولتحقيق أهداف الدراسة فقد تم استخدام مقياس الضغوط النفسية المدركة ل (كوهن وآخرون) ومقياس المرونة النفسية ل سميث وآخرون) ومقياس مهارة حل المشكلات ل (ساهين وهبنر) وقد قام الباحث بترجمة جميع المقاييس السابقة ، كما تم التحقق من صدق وثبات المقاييس السابقة بإعادة تطبيقها على عينة عشوائية تكونت من 40 معلم ومعلمة بواقع 20 معلم و20 معلمة . وقد أشارت الدراسة إلى النتائج التالية :
1) تمثلت الضغوط المدركة الشائعة من وجهة نظر المعلمين في : و الثقة في قدرتهم على التعامل مع المشكلات الشخصية . الشعور بعدم السيطرة والقدرة على مجاوزة الصعوبات التي يمرون بها.
2) أشارت نتائج ارتباط بيرسون إلى وجود علاقة عكسية ودالة إحصائية بين متغير الضغوط النفسية المدركة ومتغير المرونة النفسية لدى المعلمين عند مستوى دلالة ( 0.01) أي أنه كلما كان المعلم أكثر مرونة قلة لديه الضغوط النفسية المدركة
3) لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متغيرات الدراسة (الضغوط النفسية المدركة والمرونة النفسية
ومهارة حل المشكلات) تعزي لمتغير النوع الاجتماعي (ذكر ، أنثى)
4) وجود علاقة عكسية دالة احصائيا بين الضغوط النفسية المدركة ومهارة حل المشكلات عند مستوى دلالة ( 0.01)، أي أنه كلما ازدادت مهارة المعلم على حل المشكلات انخفضت شدة الضغوط النفسية المدركة لديه .
5) أشارت نتائج الانحدار الخطي إلى أن الضغوط النفسية المدركة فسرت 24.5 % من التباين الحاصل في مهارة حل المشكلات لدى المعلم .
6) أشارت نتائج الانحدار الخطي إلى أن المرونة النفسية لدى المعلم قد أسهمت في تباين الضغوط النفسية المدركة لديه بمقدار 18.5 %.

وقد تم تفسير ومناقشة النتائج في ضوء الأدبيات التي تناولت هذا الموضوع أو المواضيع المشابهة ، وقد تم التوصل إلى مجموعة من التوصيات أو المقترحات لبحوث أخرى .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
12
1
الهنائية, الوافية بنت عبدالله بن خليفة.
جامعة نزوى.
2020
Theses and Dissertations
3
0
الفارسية, نجلاء بنت محمد بن سالم.
جامعة السلطان قابوس.
2020