Document

الضغوط النفسية للمعلمات والمناخ الأسري للطالبات في مدارس ولايات قطاع جعلان في سلطنة عمان وعلاقتهما بتحصيلهن الدراسي.

Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to know the relationship between academic achievement and both the psychological pressures of female teachers and the family climate of female students in the states of the states of the Ja`lan sector in the Sultanate of Oman. And they were applied to the study sample that reached (231) female teachers and (359) students. One of the most important results of the study There are moderate psychological pressures among the teachers in all areas of the scale. The positive climate prevails in the family side of the female students, which showed the high academic achievement of the female students in the study sample. For female students's academic achievement and achievement (but there is an adverse effect between the two variables in a low manner according to the Pearson correlation coefficient). There is no statistically significant correlation relationship at the significance level (α≤0.01) between Female students' family climate and academic achievement, however, the values of the Pearson correlation coefficient appeared positive, and therefore this has a positive effect as the family climate of female students appears positive and therefore leads to a high academic achievement, as shown in the results of the analysis. There are no statistically significant differences between the level of psychological stress For parameters according to variable years of experience.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين التحصيل الدراسي وكل من الضغوط النفسية للمعلمات والمناخ الأسري للطالبات في مدارس ولايات قطاع جعلان في سلطنة عُمان، وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي لتحقيق هذه الأهداف وطبقت مقياس الضغوط النفسية للعامرية (2014)، ومقياس المناخ الأسري خليل (2006) وتم تطبيقهما على عينة الدراسة التي بلغت (231) معلمة و(359) طالبة. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة:
أنه توجد ضغوط نفسية بصورة متوسطة لدى المعلمات في جميع مجالات المقياس. وسيادة المناخ الإيجابي في الجانب الأسري للطالبات الأمر الذي ظهر معه ارتفاع التحصيل الدراسي للطالبات عينة الدراسة. وظهر أنه لا توجد علاقة ارتباط دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (α≤0.01) بين الضغوط النفسية للمعلمات والتحصيل الدراسي للطالبات (ولكن يوجد تأثير عكسي بين المتغيرين بصورة منخفضة حسب معامل ارتباط بيرسون). ولا توجد علاقة ارتباط دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (α≤0.01) بين المناخ الأسري للطالبات والتحصيل الدراسي لهن إلا أن قيم معامل ارتباط بيرسون ظهرت موجبة وبالتالي فإن ذلك له تأثير إيجابي حيث أن المناخ الأسري للطالبات ظهر إيجابيًا وبالتالي يؤدي إلى تحصيل دراسي مرتفع وذلك كما ظهر في نتائج التحليل. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى الضغوط النفسية للمعلمات حسب متغير سنوات الخبرة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
5
1
الحديدي، خالد بن عبدالله بن راشد.
جامعة نزوى
2009
Theses and Dissertations
7
0
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020
Theses and Dissertations
4
0
الحضرمية، منيرة بنت محمد بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس.
2024