Document
الذكـاء الأخلاقـي وعلاقتـه بالصحـة النفسيـة لـدى طالبـات الصفين العاشر والحادي عشر بولاية بركاء في سلطنة عُمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The aim of the study is to recognize the relationship between moral intelligence and the mental health. The study sample consists of (525) female students; both grades 10&11 from Barka schools at Batinah South Region in Sultanate of Oman. The researcher used (Borba,2003) scale which was prepared by (Altaai,2010) as well as Arabic Scale of Mental Health(ASMH) done by (Abdelalkhaleq, 2011).
The research results showed high levels in all moral intelligence aspects except for self-control aspect which came up as average yet was high in the mental health.
In addition, research results showed a positive correlation between the moral intelligence scale degree and the mental health once. However, the results revealed differences with statistical indication in the moral intelligence which is due to the achievement level variable in all aspects expect for self-control and the same results for the mental health. As for father educational level variable, the results revealed the un availability of any differences with statistical indication in the moral intelligence aspects for tolerance and fairness aspect while there are none in the mental health regarded to the father educational level variable.
As for the mothers' educational level variable, the study showed insignificant statistical differences neither in the level of the moral intelligence nor the mental health.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الذكاء الأخلاقي والصحة النفسية، وبلغت عينة الدراسة (525) طالبة من طالبات الصفين العاشر والحادي عشر في مدارس ولاية بركاء بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عُمان، وقد استخدمت الباحثة مقياس الذكاء الأخلاقي لبوربا (Borba,2003) الذي أعدته الطائي (2010)، والمقياس العربي للصحة النفسية من إعداد عبد الخالق (2011)، بعد التأكد من خصائصهما السيكومترية.
أظهرت نتائج الدراسة ارتفاعًا في مستوى الذكاء الأخلاقي وأبعاده لدى عينة الدراسة باستثناء بُعد الضبط الذاتي الذي جاء بمستوى متوسط، وكذلك ارتفاعًا في مستوى الصحة النفسية لدى أفراد العينة.
كما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات مقياس الذكاء الأخلاقي ودرجات الصحة النفسية، وكشفت النتائج أيضا عن وجود فروق دالة إحصائيا في الذكاء الأخلاقي لدى أفراد العينة تُعزى لمتغير المستوى التحصيلي للطالبات في جميع الأبعاد باستثناء بُعد الضبط الذاتي.
وكشفت نتائج الدراسة أيضًا وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الصحة النفسية تُعزى لمتغير التحصيل الدراسي، ووجود فروق في مستوى الصحة النفسية تُعزى لمستوى تعليم الأب، في حين لم يكن لمتغير مستوى تعليم الأب أثر ذو دلالة إحصائية في أبعاد الذكاء الأخلاقي باستثناء بُعدي التسامح والعدالة.
أما بالنسبة لمتغير مستوى تعليم الأم فقد أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الذكاء الأخلاقي، ومستوى الصحة النفسية تُعزى لهذا المتغير.
أظهرت نتائج الدراسة ارتفاعًا في مستوى الذكاء الأخلاقي وأبعاده لدى عينة الدراسة باستثناء بُعد الضبط الذاتي الذي جاء بمستوى متوسط، وكذلك ارتفاعًا في مستوى الصحة النفسية لدى أفراد العينة.
كما أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات مقياس الذكاء الأخلاقي ودرجات الصحة النفسية، وكشفت النتائج أيضا عن وجود فروق دالة إحصائيا في الذكاء الأخلاقي لدى أفراد العينة تُعزى لمتغير المستوى التحصيلي للطالبات في جميع الأبعاد باستثناء بُعد الضبط الذاتي.
وكشفت نتائج الدراسة أيضًا وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الصحة النفسية تُعزى لمتغير التحصيل الدراسي، ووجود فروق في مستوى الصحة النفسية تُعزى لمستوى تعليم الأب، في حين لم يكن لمتغير مستوى تعليم الأب أثر ذو دلالة إحصائية في أبعاد الذكاء الأخلاقي باستثناء بُعدي التسامح والعدالة.
أما بالنسبة لمتغير مستوى تعليم الأم فقد أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الذكاء الأخلاقي، ومستوى الصحة النفسية تُعزى لهذا المتغير.
Category
Theses and Dissertations