Document

الذكاء الإنفعالي لدى مديري المدارس بسلطنة عمان وعلاقته ببعض المتغيرات الديموغرافية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
This study aimed at exploring the emotional intelligence skills for school principals in the Sultanate of Oman, and exploring the differences in the emotional intelligence in relationship with some demographic variables including Gender (male/female), Region (Muscat, Batinah North) Experience and Type of School. The sample of the study consisted of 130 school : principals from Muscat and Batinah North regions. (Goleman, 1998) Emotional Intelligence Scale was administrated to the subjects of the study. Acceptable reliability coefficients were obtained for this scale. Means and standard deviations were calculated for each subscale of the main scale (Self awareness, Self management, social awareness, relationship management). To explore the differences related to gender and region (to answer the second and third research questions), means and standard deviations were calculated, then the t-test was employed. The results indicated that there were statistical significance differences, in the self management subscale in favor of males group, and in the relationship management subscale in favor of females group. Also, the results indicated that there weren't any statistical differences in all subscales of emotional intelligence in relation to region variable. To explore the differences related to years of experience and type of school, means and standard deviations were calculated and one-way ANOVA was employed. Results showed that there were statistical differences related to years of experience between short-experience and long experience principals in social skills subscale in favor of long experience group. As for the type of school variable results showed significance differences between cycle one and cycle two in favor of the cycle one principals, in three subscales (self awareness, self management and social awareness). Finally, the interpretation of the results has been made in the light of the theoretical frame and previous studies. Also, a number of recommendations and suggestions have been made.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التحقق من مدى توافر الذكاء الانفعالي لدى مديري المدارس بسلطنة عمان، كما هدفت للتحقق من مدى وجود علاقة بين الذكاء الانفعالي وبعض المتغيرات الديموغرافية والتي تشمل النوع الاجتماعي ذكر وانثى)، المنطقة التعليمية (مسقط الباطنة شمال) سنوات الخبرة ونوع المدرسة ( حلقة أولى حلقة ثانية تعليم ثانوي). وتكونت عينة الدراسة من ۱۳۰ مديراً ومديرة من منطقتي مسقط والباطنة شمال.
وتم استخدام مقياس جولمان للذكاء الانفعالي (1998 ,Goleman) بعد التحقق من صدقه وثباته ومناسبة فقراته للعينة المستهدفة، وللإجابة على السؤال الأول، تم إستخدام المتوسطات والإنحرافات المعيارية للتحقق من أكثر الفقرات توافراً وأقلها توافراً في كل بعد من أبعاد الذكاء الانفعالي الأربعة الوعي بالذات، تنظيم الذات الوعي الاجتماعي، المهارات الاجتماعية). وللتحقق من وجود فروق دالة إحصائياً في توافر أبعاد الذكاء الانفعالي تعزى لمتغيري النوع الاجتماعي ثم المنطقة، تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، ثم إختبار "ت" للعينتين المستقلتين. وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة في بعد الوعي بالذات، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة في بعد تنظيم الذات لصالح الذكور و أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة في بعد المهارات الاجتماعية، وقد كانت هذه الفروق لصالح الإناث. أما بالنسبة لمتغير المنطقة فقد أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة في الأبعاد الأربعة للذكاء الانفعالي.
وللتحقق من وجود فروق دالة إحصائياً في مدى توافر الذكاء الانفعالي بأبعاده الأربعة تعزى لمتغير الخبرة ثم متغير نوع المدرسة، تم استخدام المتوسطات والانحرافات المعيارية ثم أجري تحليل التباين الاحادي. وأظهرت النتائج فروقاً ذات دلالة في بعد المهارات الاجتماعية في متغير الخبرة وجاءت الفروق بين المدراء ذوي الخبرة الطويلة وذوي الخبرة القصيرة لصالح المدراء ذوي الخبرة الطويلة. أما بالنسبة لمتغير نوع المدرسة فقد أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة في الأبعاد الثلاثة الأولى للذكاء الانفعالي الوعي بالذات، تنظيم الذات الوعي الاجتماعي) وقد جاءت هذه الفروق لصالح الحلقة الأولى. وقد تم تفسير النتائج في ضوء الإطار النظري والدراسات السابقة، كما تم الخروج بعدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
العجمية، زينب بنت عباس.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-04-01
Journal articles
13
1
العجمي, محمد بن صالح.
مجلة إيجهار الدولية للعلوم الإنسانية والبحوث التربوية.
2022-08