Document

الدلالات الاجتماعية والثقافية للعطر والبخور في المجتمع العمُاني : دراسة على عينة من المنتجين والمستهلكين في محافظة مسقط.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
Socio-cultural connotations of perfumes and incense in Omani society : a study on a sample of producers and consumers in Muscat Governorate.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2024
Language
Arabic
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
The current study sought to identify the connotations of perfume and incense by exploring them from social and cultural aspects and delving into the statement of their manifestations and peculiarity in the Omani daily life. Additionally, the study aimed to reveal the effects of social changes in the Omani society in this field, as well as the extent to which perfume and incense contribute to the diversification of Omani sources of income. The study relied on a purposive sample, where the sample consisted of two categories: The first category included 140 consumers, who completed a questionnaire to identify their attitudes and opinions regarding the aromatic and incense phenomenon. The second category included producers who are experts in this field. Sixteen people who either own or belong to an establishment for perfumes and incense industries in Muscat governorate were interviewed to identify their productive purposes and the components on which the aromatic and incense industry depends. The study was intentionally applied in Muscat governorate considering it as the best geographical space to achieve more accurate and representative realities of the Omani society. The results indicated the diversity of aromatic and incense components in the Omani society and the variation of their forms, which created a plurality and density in their purposes and uses. The results also showed that the use of perfume and incense shapes and gives a complex pattern of symbolism, meanings and social interactions among Omanis, a pattern that is influenced by cultural and religious contexts. The results showed that the success of the entrepreneurship of the Omani industry in the field of perfume and incense stems from the producers ensuring the high quality and excellent standards of their products, and the preservation of cultural fundamentals and their inclusion in the Omani products.
Arabic abstract
سعت الدراسة الحالية إلى الوقوف على دلالات العطر والبخور وذلك بمقاربتهما بالمعطى الاجتماعي والثقافي وكل ما هو معيش يومي عُماني، وكذلك الكشف عن آثار التغيرات الاجتماعية التي شهدها المجتمع العماني في هذا المجال، هذا بالإضافة إلى الكشف عن مدى مساهمة العطر والبخور في تنويع مصادر الدخل العمُاني. وقد اعتمدت الدراسة على العينة القصدية، وتكونت العينة البشرية من فئتين: الفئة الأولى تعُنى بالمستهلكين وعددهم 140 فرداً ممن طُبقت عليهم أداة الاستبانة للتعرف على مواقفهم وآرائهم بخصوص الظاهرة العطرية والبخورية، وتم اختيارهم بطريقة قصدية، أما الفئة الثانية هي فئة المنتجين بصفتهم خبراء في هذا المجال، وتم إجراء مقابلات مع ست عشرة مؤسسة في محافظة مسقط للتعرف على مقاصدهم الإنتاجية والمقومات التي تعتمد عليها الصناعة العطرية والبخورية. وتم تطبيق الدراسة في محافظة مسقط باعتبارها أفضل الفضاءات الجغرافية للوصول إلى حقائق أكثر دقة وتمثيلاً للمجتمع العمُاني.
أشارت النتائج إلى تنوع المكونات العطرية والبخورية في المجتمع العماني وتباين أشكالها، الأمر الذي أوجد تعددية وكثافة في الأغراض والاستخدامات. كما أظهرت النتائج أن استخدام العطر والبخور يشكل ويعطي نسقاً معقداً من الرمزيات والمعاني والتفاعلات الاجتماعية لدى العمانيين، وهو نسق يتأثر بالسياقات الثقافية والدينية. ودلت النتائج على أن ريادة الصناعة العمانية في مجال العطر والبخور ،نابعة من اهتمام المنتجين بوجود معايير الجودة والتميز، والحفاظ على الأساسيات والمرتكزات الثقافية وتضمينها في المنتج العمُاني.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Book
11
0
عمان. وزارة التنمية الاجتماعية. دائرة الدراسات والمؤشرات الاجتماعية.
وزارة التنمية الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
2
0
الفارسية, وطفة بنت مسعود بن راشد.
جامعة السلطان قابوس.
2023
Theses and Dissertations
0
0
الوهيبية, خولة بنت سالم.
جامعة السلطان قابوس
2009