Document
الفروق في الذكاء الأخلاقي بين ذوي الإعاقة السمعية و السامعين بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to examine the level of moral intelligence among normal hearing students and hearing impaired students aged between (15- 18) years, as well as identifying any differences in dimensions of the moral intelligence between the two groups. Also, it aimed to discover differences in moral intelligence dimensions according to health status, gender, age, economic level, and severity of the disability. Moral Intelligence Scale was constructed by the researcher and used on a sample of (279) of hearing impaired and normal hearing students, it consisted 200 of the normal hearing students; 100 males and 100 females, comprising 79 hearing impaired students; 45 males and 34 females. The results of the study revealed the following:
- The level of moral intelligences in the hearing disabilities and normal hearing students was high as respect dimension was the highest level, and the least level was fairness dimension.
- There were significant differences at (0.05) in moral intelligence and some dimensions such as: empathy, conscience and self-control between hearing students and hearing disabilities students, in favor for hearing students.
There were no statistically significant differences between hearing and hearing disabilities in respect and fairness dimensions.
- There was a statistically significant interaction between health status and gender in self-Control and tolerance dimensions, and there was no statistically significant interaction in the rest of the dimensions.
- There was a statistically significant interaction between health status and age in the total score of moral intelligence and in empathy and self-control dimensions. There were no statistically significant interactions in the rest of dimensions.
- There were significant differences at (0.05) in the total score of moral intelligence for students with hearing disabilities, in favor of middle disability of hearing. No differences were found in the all dimensions.
- There were no significant differences in all moral intelligence dimensions of the study based on the participants economic level variable except tolerance dimensions.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مستوى الذكاء الأخلاقي لدى الطلبة السامعين وذوي الإعاقة السمعية في المراحل العمرية (15- 18)، والتعرف على الفروق في أبعاد الذكاء الأخلاقي بين ذوي الإعاقة السمعية والسامعين، والكشف عن الفروق في أبعاد النكاء الأخلاقي بين أفراد عينة الدراسة تبعا لمتغير الحالة الصحية والنوع الاجتماعي والمرحلة العمرية والمستوى الاقتصادي، كما هدفت إلى معرفة الفروق بين ذوي الإعاقة السمعية تبعا لمتغير شدة الإعاقة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطبيق مقياس الذكاء الأخلاقي من إعداد الباحثة، على عينة مكونة من ذوي الإعاقة السمعية والسامعين بلغت (279) طالبا وطالبة من المراحل العمرية (15-16-17- 18) سنة، منهم (200) طالبا وطالبة سامعة بواقع (100) طالب و(100) طالبة، و (79) طالبا وطالبة من ذوي الإعاقة السمعية بواقع (45) طالب و(34) طالبة. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها:
- أن مستوى أفراد عينة الدراسة (ذوي الإعاقة السمعية والسامعين) لأبعاد الذكاء الأخلاقي كان عالية، وكان بعد الاحترام أعلى مستوى لدى الطلاب، وأقلها مستوى بعد العدل.
- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوی (0.05) بين السامعين وذوي الإعاقة السمعية في الدرجة الكلية للذكاء الأخلاقي وفي كل من بعد التعاطف والضمير وضبط الذات لصالح السامعين، ولصالح ذوي الإعاقة السمعية في بعد التسامح، وعدم وجود فروق دالة إحصائية بين السامعين وذوي الإعاقة السمعية في كل من بعد الاحترام والعدل.
- وجود تفاعل دال إحصائية بين الحالة الصحية والنوع الاجتماعي في كل من بعد ضبط الذات والتسامح، وعدم وجود تفاعل دال إحصائية في باقي الأبعاد.
- وجود تفاعل دال إحصائية بين الحالة الصحية والمرحلة العمرية في الدرجة الكلية الذكاء الأخلاقي وبعد التعاطف وضبط الذات، وعدم وجود تفاعل دال إحصائية في باقي الأبعاد.
- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوی (0.05) في الدرجة الكلية للذكاء الأخلاقي لذوي الإعاقة السمعية لصالح ذوي الإعاقة المتوسطة، وعدم وجود فروق في جميع الأبعاد.
- عدم وجود فروق دالة إحصائية في جميع أبعاد النكاء الأخلاقي لدى أفراد عينة الدراسة في متغير المستوى الاقتصادي ما عدا بعد التسامح.
- أن مستوى أفراد عينة الدراسة (ذوي الإعاقة السمعية والسامعين) لأبعاد الذكاء الأخلاقي كان عالية، وكان بعد الاحترام أعلى مستوى لدى الطلاب، وأقلها مستوى بعد العدل.
- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوی (0.05) بين السامعين وذوي الإعاقة السمعية في الدرجة الكلية للذكاء الأخلاقي وفي كل من بعد التعاطف والضمير وضبط الذات لصالح السامعين، ولصالح ذوي الإعاقة السمعية في بعد التسامح، وعدم وجود فروق دالة إحصائية بين السامعين وذوي الإعاقة السمعية في كل من بعد الاحترام والعدل.
- وجود تفاعل دال إحصائية بين الحالة الصحية والنوع الاجتماعي في كل من بعد ضبط الذات والتسامح، وعدم وجود تفاعل دال إحصائية في باقي الأبعاد.
- وجود تفاعل دال إحصائية بين الحالة الصحية والمرحلة العمرية في الدرجة الكلية الذكاء الأخلاقي وبعد التعاطف وضبط الذات، وعدم وجود تفاعل دال إحصائية في باقي الأبعاد.
- وجود فروق دالة إحصائية عند مستوی (0.05) في الدرجة الكلية للذكاء الأخلاقي لذوي الإعاقة السمعية لصالح ذوي الإعاقة المتوسطة، وعدم وجود فروق في جميع الأبعاد.
- عدم وجود فروق دالة إحصائية في جميع أبعاد النكاء الأخلاقي لدى أفراد عينة الدراسة في متغير المستوى الاقتصادي ما عدا بعد التسامح.
Category
Theses and Dissertations