Document
العلاقات بين الصحفيين و ممارسي العلاقات العامة في الشركات الحكومية في سلطنة عمان.
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aims at identifying, characterizing and analyzing the interaction between journalists and public relations practitioners in governmental corporations in the Sultanate of Oman, while focusing on the attitudes of journalists regarding to public relations practitioners and vice versa. The study also tends to discover the stance of both sides on the ethical professional practices that govern the work of the press and public relations, through a qualitative approach executed on a sample of journalists and public relations practitioners in governmental corporations. The information was collected through the media survey methodology via the in-depth interviews. Interviews were held between the time period from 17th January to 27th April 2017 with 15 journalists registered in the Association of Omani Journalists and 14 public relations practitioners working in governmental corporations belonging to the sectors of transport, aviation, ports, services, energy, tourism, oil, gas and petrochemicals.
The study concluded that the nature of the relationship between journalists and public relations practitioners is complementary and positive most of the time, based frequently on cooperation and understanding between the two sides and confidence between them as well. The study also revealed a number of factors that intervene in
the nature of the relationship between journalists and public relations practitioners. These factors include: personal relations, previous experiences between the two sides, and the awareness of each side about the nature of the occupation of the other side, and whether the sector is governmental or private sector.
The results also indicated that public relations practitioners and journalists adopted different attitudes towards each other. Some of them had positive attitudes towards the other party and some had negative attitudes as a result of previous experiences. Most journalists and public relations practitioners emphasized the importance of each other's profession.
Finally, the study pointed out that there are supportive and opposing attitudes towards some ethical practices that govern the work of the press and public relations, such as preserving the confidentiality of the institution, documenting the sources of information, gift giving, organizing recreational tours, etc, as a result of the organizational culture of the institution and the surrounding environment, in addition to some personal traits for both journalists and public relations practitioners.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى كشف و توصیف و تحليل العلاقة التبادلية بين الصحفيين وممارسي العلاقات العامة في الشركات الحكومية في سلطنة عمان، وتحديد اتجاهات الصحفيين نحو ممارسي العلاقات العامة والعكس، بالإضافة إلى التعرف على كيفية تعامل كل طرف منهما مع المواد الصحفية الخاصة بالشركات، كما تسعى الدراسة أيضا للكشف عن موقف الطرفين من بعض الممارسات المهنية الأخلاقية التي تحكم عمل كلا من الصحافة والعلاقات العامة، وذلك من خلال دراسة كيفية على
عينة من الصحفيين وممارسي العلاقات العامة في الشركات الحكومية، باستخدام منهج المسح الإعلامي وبالتحديد مسح أساليب الممارسة، والاستعانة بالمقابلة المتعمقة كأداة للدراسة. وتم إجراء المقابلات في الفترة من 17 يناير - 27 أبريل 2017م مع 15 صحفيا مسجلا بجمعية الصحفيين العمانيين، و14 ممارس علاقات عامة في الشركات الحكومية التي تنتمي إلى قطاعات النقل والطيران والموانئ، والخدمات، والطاقة، والسياحة، والنفط والغاز والبتروكيماويات.
وخلصت الدراسة إلى أن العلاقة بين الصحفيين وممارسي العلاقات العامة علاقة تكاملية وإيجابية في معظمها أساسها التعاون والتفاهم بين الطرفين عادة، إلى جانب الثقة بين الطرفين. وحددت الدراسة العوامل التي تتحكم في العلاقة بين الصحفيين وممارسي العلاقات العامة، وتكمن هذه العوامل في: العلاقات الشخصية، والتجارب السابقة بين الطرفين، ووعي كل طرف بطبيعة عمل الطرف الأخر، وسلطة المسؤولين في الشركات، ونوع القطاع الذي تنتمي إليه الشركات سواء كان قطاعا حكوميا أو خاصا.
وأشارت النتائج أيضا إلى تبني ممارسي العلاقات العامة والصحفيين لاتجاهات مختلفة نحو بعضهم، فمنهم من تكونت لديه اتجاهات إيجابية نحو الطرف الآخر، والبعض تكونت لديه اتجاهات سلبية، وذلك نتيجة للتجارب السابقة مع الطرف الآخر. وأكد معظم الصحفيين وممارسي العلاقات العامة على أهمية كل مهنة في تطوير المهنة الأخرى، حيث تعتمد كل مهنة على الأخرى في أداء الكثير من وظائفها وتحقيق أهدافها. وأوضحت الدراسة أن هناك توجهات مؤيدة وأخرى معارضة لبعض الممارسات الأخلاقية التي تحكم عمل الصحافة والعلاقات العامة مثل الحفاظ على اسرار الشركة، وتوثيق مصادر المعلومات وتقديم الهدايا، وتنظيم الرحلات الترفيهية وغيرها، ويعود ذلك لثقافة الشركة والبيئة المحيطة، بالإضافة إلى بعض السمات الشخصية لكل من الصحفيين وممارسي العلاقات العامة
عينة من الصحفيين وممارسي العلاقات العامة في الشركات الحكومية، باستخدام منهج المسح الإعلامي وبالتحديد مسح أساليب الممارسة، والاستعانة بالمقابلة المتعمقة كأداة للدراسة. وتم إجراء المقابلات في الفترة من 17 يناير - 27 أبريل 2017م مع 15 صحفيا مسجلا بجمعية الصحفيين العمانيين، و14 ممارس علاقات عامة في الشركات الحكومية التي تنتمي إلى قطاعات النقل والطيران والموانئ، والخدمات، والطاقة، والسياحة، والنفط والغاز والبتروكيماويات.
وخلصت الدراسة إلى أن العلاقة بين الصحفيين وممارسي العلاقات العامة علاقة تكاملية وإيجابية في معظمها أساسها التعاون والتفاهم بين الطرفين عادة، إلى جانب الثقة بين الطرفين. وحددت الدراسة العوامل التي تتحكم في العلاقة بين الصحفيين وممارسي العلاقات العامة، وتكمن هذه العوامل في: العلاقات الشخصية، والتجارب السابقة بين الطرفين، ووعي كل طرف بطبيعة عمل الطرف الأخر، وسلطة المسؤولين في الشركات، ونوع القطاع الذي تنتمي إليه الشركات سواء كان قطاعا حكوميا أو خاصا.
وأشارت النتائج أيضا إلى تبني ممارسي العلاقات العامة والصحفيين لاتجاهات مختلفة نحو بعضهم، فمنهم من تكونت لديه اتجاهات إيجابية نحو الطرف الآخر، والبعض تكونت لديه اتجاهات سلبية، وذلك نتيجة للتجارب السابقة مع الطرف الآخر. وأكد معظم الصحفيين وممارسي العلاقات العامة على أهمية كل مهنة في تطوير المهنة الأخرى، حيث تعتمد كل مهنة على الأخرى في أداء الكثير من وظائفها وتحقيق أهدافها. وأوضحت الدراسة أن هناك توجهات مؤيدة وأخرى معارضة لبعض الممارسات الأخلاقية التي تحكم عمل الصحافة والعلاقات العامة مثل الحفاظ على اسرار الشركة، وتوثيق مصادر المعلومات وتقديم الهدايا، وتنظيم الرحلات الترفيهية وغيرها، ويعود ذلك لثقافة الشركة والبيئة المحيطة، بالإضافة إلى بعض السمات الشخصية لكل من الصحفيين وممارسي العلاقات العامة
Category
Theses and Dissertations