Document

العلاقة التنبؤية بين الميول المهنية وأنماط التنشئة الوالدية كما يدركها طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط، بسلطنة عمان.

Other titles
The predictive relationship between career interest and parenting styles as perceived by the tenth grade students in Muscat Governorate in Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2023
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the predictive relation between parenting styles and career interests among the tenth grade students in Muscat Governorate in Sultanate of Oman, and to investigate any differences that may exist in career interest and parenting styles according to students' gender, and parents' level of education. In addition, it aimed to explore the extent to which types of parenting styles predicted career interests. A random sample of (400) students from tenth grade was selected. To achieve the objectives of the study, the vocational interest pictorial and parenting styles scale were used. The validity and reliability of the two scales and their psychometric properties were confirmed. The results of the study showed that the prevailing career interest among the tenth grade students in Muscat Governorate was scientific interest. The results of the study also showed that the prevailing parenting styles as perceived by tenth grades was the authoritative style. There were statistically significant differences in career interest and parenting styles due to the student gender variable. The results of the study also showed that there are no statistically significant differences in career interest due to educational level of the parents, while there are statistically significant differences in parenting styles due to educational level of the parents. Results showed that parenting styles contributed in predicting career interests among tenth graders. In light of the results, some recommendations and suggestions were suggested.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على الميول المهنية وأنماط التنشئة الوالدية السائدة لدى طلبة الصف العاشر
بمحافظة مسقط بسلطنة عمان، ولستقصاء أي فروق قد توجد في الميول المهنية وأنماط التنشئة الوالدية
لمتغيرات
تبعا جنس الطالب والمستوى التعليمي للوالدين، كما هدفت الدراسة للكشف عن درجة إسهام ً
أنماط التنشئة الوالدية في التنبؤ بالميول المهنية، وقد تم اختيار عينة عشوائية بلغ حجمها (400) طالب
وطالبة من الصف العاشر. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام مقياس الميول المهنية المصور ومقياس
أنماط التنشئة الوالدية كما يدركها األبناء، كما تم التأكد من صدق وثبات المقياسين وخصائصهما
السيكومترية. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن الميول المهنية السائدة لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة مسقط
هي الميول العلمية، وأظهرت النتائج أن أبرز أنماط التنشئة الوالدية السائدة كما يدركها طلبة الصف العاشر
هو النمط الحازم، وأنه توجد فروق ذات دللة إحصائية في الميول المهنية وأنماط التنشئة الوالدية تعزى
لمتغير جنس الطالب، كما توصلت نتائج الدراسة إلى أنه ل توجد فروق ذات دللة إحصائية في الميول
المهنية تعزى لمتغير المستوى التعليمي للوالدين بشكل عام، بينما وجدت فروق ذات دللة إحصائية في
أنماط التنشئة الوالدية تعزى لمتغير المستوى التعليمي للوالدين، كما كشفت نتائج الدراسة أن أنماط التنشئة
الوالدية تسهم في التنبؤ بالميول المهنية لدى أفراد عينة الدراسة، وقد خرجت الدراسة بمجموعة من
التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها.
Category
Theses and Dissertations