Document
أساليب المعاملة الوالدية لدى طلبة جامعة نزوى في ضوء متغيري النوع والتخصص.
Other titles
Parental treatment styles at University of Nizwa students in the light of gender and choosing the specialty of study
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2011
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed to know the level of Parental treatment styles perceived by Nizwa university first-year students, demonstrate differences in the attitudes of Nizwa university students towards Parental treatment styles used in their families depending on the variables of gender (male, female), specialties (literary, scientific) and the interaction
between them.
The study sample consisted of (470) students, and to achieve the objectives of the study, a measure of parental treatment styles was used, and was sure of its validity and reliability. Results of the study showed that the method of correct treatment ranked first in the dimensions of the methods of treatment used by both Fathers and mothers, followed by the method of hesitancy, followed by the method of control, followed by the method of differentiation, and followed by the method of hyper protection. There are statistically significant differences due to the variable of gender in Parental treatment styles used by both fathers and mothers in favor of females in both of the dimensions of of correct
treatment, hesitancy, control, differentiation, and the total degree of the scale, but there were not any statistically significant differences between males and females in the dimension of hyper protection. and there were no statistically significant differences in the parental treatment styles due to specialty or the interaction between gender and specialty. In light of the results reached in this study was to formulate recommendations and most importantly is providing counseling advice and guidance on the methods of proper treatment for the children, and conducting surveys of the factors affecting the selection of specialty in the university, and studying the relationship between parental treatment styles and attitudes towards the study among a sample of university students.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها طلبة السنة الأولى في جامعة نزوى، والكشف عن الفروق في اتجاهات طلبة جامعة نزوى نحو أساليب المعاملة الوالدية المستخدمة في أسرهم تبعاً لاختلاف متغيري النوع الاجتماعي (ذكور، إناث والتخصص الدراس الجامعي (أدبي، علمي)، وللتفاعل بينهما. تكونت عينة الدراسة من (٤٧٠) طالباً وطالبة، ولتحقيق أهداف الدراسة فقد تم استخدام مقياس أساليب المعاملة الوالدية، وتم التأكد من صدقه وثباته. وأظهرت نتائج الدراسة أن أسلوب المعاملة الصحيحة احتل المرتبة الأولى في أبعاد أساليب المعاملة الوالدية من قبل الأب والأم، ويأتي في المرتبة الثانية بعد التذبذب، وفي المرتبة الثالثة بعد السيطرة والتحكم، وفي المرتبة الرابعة بعد التفرقة، وفي المرتبة الخامسة بعد الحماية الزائدة. وهناك فروق دالة إحصائياً ترجع إلى متغير النوع الاجتماعي في اتجاهات طلبة جامعة نزوى نحو أساليب المعاملة الوالدية المستخدمة في أسرهم من جانب كل من الأب والأم، وكانت الفروق في كل من بعد التفرقة وبعد السيطرة والتحكم وبعد التذبذب وبعد المعاملة الصحيحة والدرجة الكلية لصالح الإناث، وفي بعد الحماية الزائدة من جانب الأب والأم لا توجد فروق دالة إحصائياً، في حين لم تظهر فروق دالة إحصائياً راجعة إلى التخصص الدراسي (أدبي أو علمي)،
كما لم تظهر فروق دالة إحصائياً راجعة إلى التفاعل بين النوع الاجتماعي والتخصص الدراسي. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها في هذه الدراسة تم الخروج بتوصيات أهمها توفير مكاتب استشارية إرشادية لتقديم النصح والإرشادات في طرق المعاملة الصحيحة للأبناء، وإجراء دراسات مسحية للعوامل المؤثرة في علمية اختيار التخصص الدراسي، ودراسة العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والاتجاهات نحو الدراسة لدى عينة من طلبة الجامعة.
كما لم تظهر فروق دالة إحصائياً راجعة إلى التفاعل بين النوع الاجتماعي والتخصص الدراسي. وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها في هذه الدراسة تم الخروج بتوصيات أهمها توفير مكاتب استشارية إرشادية لتقديم النصح والإرشادات في طرق المعاملة الصحيحة للأبناء، وإجراء دراسات مسحية للعوامل المؤثرة في علمية اختيار التخصص الدراسي، ودراسة العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والاتجاهات نحو الدراسة لدى عينة من طلبة الجامعة.
Category
Theses and Dissertations