Document
العلاقة بين الرضا عن خدمات التوجيه المهني والضغوط المدركة لدى عينة من طلبة الصف الثاني عشر في محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed to identify the relationship between satisfaction with career guidance services and perceived pressures among a sample of 12th grade students in the North Al Batinah Governorate in the Sultanate of Oman. The sample consisted of 841 male and female students, i.e., 10% of the original study population. A questionnaire was used to determine the satisfaction of voacational guidance services (2018) prepared by the researcher, as well as a questionnaire to identify the perceived pressures of Cohen and others (Cohen et al. 1983), translated in arabic and developed by Al Rabkhy(2016). He developed the scale and adapted to suit the Omani environment of and consists of (10) paragraphs, where the coefficient of correlation reached (0.85) while the alpha Cronbach coefficient reached (0.50), which is guiding and suitable for the purposes of study.
The study followed the Correlative descriptive approach. The study concluded that the level of satisfaction of students with the guidance and career guidance provided to them by the students was at the satisfied level, with a mathematical average of 2.82 and a percentage of (71.8%). However, the level of perceived pressures was neutral, with an average of 1.81 and a percentage of 56.1%. There was statistically significant correlation at the level of (0.01 ≤ α) between satisfaction with career guidance services and pressures awareness. The study also showed that there were statistically significant differences between males and females in the level of satisfaction with career guidance services. The average showed differences in favor of females. As for the specialization variable, the study showed that there were statistically significant differences in the level of satisfaction with career guidance services for the applied students. The study also showed statistically significant differences between males and females in the level of perceived pressures. As for the variable of specialization, the study showed that there were significant differences in the level of perceived pressures, differences are evident that they are in favor of applied students.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفتْ الدراسةُ إلى التعرفِ على العلاقة بين الرضا عن خدماتِ التوجيه المهني، والضغوط المدركة، لدى عينة من طلبة الصف الثاني عشر، في محافظة شمال الباطنة، بسلطنة عُمان. إذ بلغ عددُ أفراد العينة (841) طالبٍ وطالبة. اُسْتُخْدِمَتْ استبانة الرضا عن خدمات التوجيه المهني عام (2018)، من إعداد الباحث، واستبانة الضغوط المدركة، من إعداد كوهن وآخرين (Cohen, & et al., 1983) إذ قام الربخي بترجمته، وطوره إلى العربية عام (2016)، كما قام الباحث بتطوير هذا المقياس وتكييفه؛ كي يتناسب مع البيئة العمانية.
اتبعتْ الدراسةُ المنهجَ الوصفي الارتباطي، وتوصلتْ إلى نتيجةٍ، مَفَادها: أنَّ مستوى رضا الطلبة عن خدمات التوجيه والإرشاد المهني المقدمة لهم -من وجهةِ نظر الطلاب- وصل إلى مستوى راض، إذ بلغ المتوسط حسابي (2.82). أما مستوى الضغوط المدركة كان محايدا، إذ بلغ المتوسط حسابي (1.81). كما توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01 ≥ α) بين الرضا عن خدمات التوجيه المهني والضغوط المدركة. كما أظهرتْ الدراسةُ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى الرضا عن خدمات التوجيه المهني، ويوضح المتوسطُ أن الفروق لصالح الإناث، أما متغير التخصص فقد أظهرتْ الدراسةُ وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى رضا عن خدمات التوجيه المهني لصالح طلبة التطبيقية. كما أظهرتْ الدراسةُ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى الضغوط المدركة، ومن خلال المتوسط يتضح أن الفروق لصالح الذكور. أما عن متغير التخصص فقد أظهرتْ الدراسةُ وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الضغوط المدركة، ويتضح أن الفروق لصالح طلبة التطبيقية.
اتبعتْ الدراسةُ المنهجَ الوصفي الارتباطي، وتوصلتْ إلى نتيجةٍ، مَفَادها: أنَّ مستوى رضا الطلبة عن خدمات التوجيه والإرشاد المهني المقدمة لهم -من وجهةِ نظر الطلاب- وصل إلى مستوى راض، إذ بلغ المتوسط حسابي (2.82). أما مستوى الضغوط المدركة كان محايدا، إذ بلغ المتوسط حسابي (1.81). كما توجد علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01 ≥ α) بين الرضا عن خدمات التوجيه المهني والضغوط المدركة. كما أظهرتْ الدراسةُ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى الرضا عن خدمات التوجيه المهني، ويوضح المتوسطُ أن الفروق لصالح الإناث، أما متغير التخصص فقد أظهرتْ الدراسةُ وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى رضا عن خدمات التوجيه المهني لصالح طلبة التطبيقية. كما أظهرتْ الدراسةُ وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في مستوى الضغوط المدركة، ومن خلال المتوسط يتضح أن الفروق لصالح الذكور. أما عن متغير التخصص فقد أظهرتْ الدراسةُ وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الضغوط المدركة، ويتضح أن الفروق لصالح طلبة التطبيقية.
Category
Theses and Dissertations