Document

العلاقة بين استخدام معلمات المجال الثاني لشبكة الإنترنت كنشاط إثرائي واتجاهاتهن نحوها بالتعليم الأساسي (4-1) بمحافظة مسقط.

Identifier
الذهلية, ثريا بنت قاسم بن سليمان (2018). العلاقة بين استخدام معلمات المجال الثاني لشبكة الإنترنت كنشاط إثرائي واتجاهاتهن نحوها بالتعليم الأساسي (4-1) بمحافظة مسقط. (رسالة ماجستير، جامعة صحار, صحار، عمان).
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2018
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at exploring the relationship between the parameter of the second field use of the internet as an enriching educational activity and their attitudes towards the internet. The sample of this study consisted of (201) teachers of the second field in Basic Education Schools (1-4) in Muscat Governorate, which were selected in a simple random way. The researcher created two tools. The first tool is a questionnaire consisting of 35 sentences spread across dimensions to determine the degree of use of the parameters of the second domain of the Internet as an enrichment activity in teaching science, with a stability value of (0.790). The second instrument was an attitudinal scale designed to identify the perceptions of the parameters of the second domain towards the use of the internet as an enriching educational activity in teaching science. The attitudinal scale consisted of 24 sentences, and its stability value is (0.703). The results showed that the average internet use of the parameters of the second domain was 3.8, which indicates a high use. There are no significant differences between the teachers' internet use by qualification and experience (α=0.05). The results also showed that the teachers had very positive attitudes towards the use of the internet in enriching educational activities (3.88) However, there were no significant differences between the teachers' attitudes with regards to qualifications and experience (α =0.05). Finally, the results showed a weak correlation between the teachers use of the internet and their attitudes. The researcher offered some recommendations regarding the provision and improvement of the internet in all schools, and equipping classroom with the necessary equipment. She also recommended conducting training workshops for teachers in order to enhance their skills in using the internet. There were also suggestions for future research.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين استخدام معلمات المجال الثاني لشبكة الإنترنت كنشاط إثرائي واتجاهاتهن نحوها بالتعليم الأساسي (1-4) بمحافظة مسقط، ولقد تكونت عينة هذه الدراسة من (201) معلمة من معلمات المجال الثاني بمدارس التعليم الأساسي (1-4) بمحافظة مسقط، والتي تم اختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة. وقامت الباحثة بإعداد أداتين للدراسة الأداة الأولى عبارة عن استبانة مكونة من (35) عبارة موزعة على ثلاثة أبعاد لمعرفة درجة استخدام معلمات المجال الثاني لشبكة الإنترنت كنشاط إثراتي في تدريس العلوم، وبلغت قيمة الشات لها
( 790 . 0)، أما الأداة الثانية فكانت عبارة عن مقياس اتجاهات للتعرف على اتجاهات معلمات المجال الثاني نحو استخدام شبكة الإنترنت كنشاط إثرائي في تدريس العلوم، وتكون هذا المقياس من (24) عمارة، وبلغت قيمة الثبات له ( 703 .0). وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة استخدام معلمات المجال الثاني لشبكة الإنترنت كنشاط إثرائي في تدريس العلوم بلغت ( 88. 3) أي بدرجة عالية. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 =α ) في درجة استخدام معلمات المجال الثاني لشبكة الإنترت كنشاط إثرائي في تدريس العلوم تبعا لمتغيري المؤهل الدراسي والخبرة التدريسية. وأظهرت النتائج أيضا أن اتجاهات معلمات المجال الثاني نحو استخدام شبكة الإنترنت کنشاط إثرائي في تدريس العلوم كانت عالية إذ بلغت ( 3.88). كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05 =α ) في درجة اتجاه معلمات المجال الثاني نحو استخدام شبكة الإنترنت كنشاط إثرائي في تدريس العلوم تبعا لمتغيري المؤهل الدراسي والخبرة التدريسية وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية ضعيفة بين درجة استخدام معلمات المجال الثاني للإنترنت کنشاط إثرائي وأتجاهين نحرها، إذ بلغ معامل الارتباط (0.027). ولقد أوصت الباحثة بضرورة توفير وتحسين شبكة الإنترنت في جميع المدارس، وتجهيز الغرف الصفية بجميع الأجهزة اللازمة للاستخدام الإنترنت، وتنفيذ ورش وبرامج تدريبية للمعلمات لرفع كفايات استخدام الإنترنت. كما أوصت الباحثة بزيادة وعي المعلمات بأهمية الإنترنت كعامل مساعد في تدريس الأنشطة الإثرائية في العلوم. كما قدمت الباحثة مجموعة من المقترحات الدراسة المستقبلية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الريامية، سمية بنت سالم بن سليمان.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-04-01