Document

فاعلية استخدام برنامج موزا بوك (Mozabook) في اكتساب مفاهيم الدائرة لدى طلبة الصف العاشر ودافعيتهم نحو تعلم الرياضيات.

Source
رسالة ماجستير
Other titles
The effectiveness of using the MozaBook software to acquiring concepts of circle among tenth grade students and their motivation towards learning mathematics.
Country
عمان
City
نزوى
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2024
Language
اللغة العربية
Thesis Type
رسالة ماجستير
English abstract
This study aimed to investigate the effectiveness of using Mozabook software to acquire circle concepts among tenth-grade students and their motivation to learn mathematics. For the purpose of the study, the researcher prepared a teacher manual to teach the circle unit using Mozabook for grade ten students. In addition, a test was developed to measure students understanding of mathematics concepts in the same unit. The test was piloted and checked for validity and reliability. The study sample consisted of 63 basic-tenth-grade students in Al-Batinah North Governorate who were divided into two groups; First, an experimental group consisted of (32) students which was studied using Mozabook; Second, a control group consisted of (31) students which was studied in the ordinary way. The study ended with the following results: - The study showed a statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) between the degrees of the experimental and control group students on the post-test of acquiring circle concepts in favor of the experimental group average. - The study showed a statistically significant difference at the significance level (α = 0.05) between the degrees of the experimental and control group students on the post-test of measuring students' motivation for learning mathematics in favor of the experimental group average. In light of the conclusions above, the researcher recommended using Mozabook software and putting it to use for teaching mathematics in general and circles in specific given the great positive results shown by the study in acquiring the circle concepts for students.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة لتقصي فاعلية استخدام برنامج موزا بوك (Mozabook) في اكتساب مفاهيم الدائرة لدى طلبة الصف العاشر ودافعيتهم نحو تعلَم الرياضيات.
أتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، حيث تم إعداد دليل للمعلم في وحدة الدوائر للصف العاشر الأساسي باستخدام البرنامج، وأيضا تم إعداد اختبار مفاهيم الدوائر، وقام الباحث بتطبيقه على عينة استطلاعية لقياس ثباته وصدقه.
وقد تكونت عينة الدراسة من 63 طالبا من طلبة الصف العاشر الأساسي بمحافظة شمال الباطنة، حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين؛ مجموعة تجريبية تكونت من (32) طالبا درست باستخدام برنامج موزا بوك، ومجموعة ضابطة تكونت من (31) طالبا درست بالطريقة الاعتيادية. وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية:
- وجود فرق ذي دلالة إحصائيّة عند مستوى دلالة (0،05 =α) بين متوسّطي درجات المجموعة التجريبيّة ودرجات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار اكتساب مفاهيم الدوائر لصالح المجموعة التجريبيّة.
- وجود فرق ذي دلالة إحصائيّة عند مستوى دلالة (0،05 =α) بين متوسّطي درجات المجموعة التجريبيّة ودرجات المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الدافعيّة نحو تعلّم الرياضيّات لصالح المجموعة التجريبيّة.
وفي ضوء هذه النتائج، أوصت الدراسة باستخدام برنامج موزا بوك (Mozabook) وتوظيفه في تدريس الرياضيات بشكل عام، وتدريس الدوائر بشكل خاص، وذلك لما أظهرته نتائج الدراسة من أثر إيجابي كبير في اكتساب مفاهيم الدوائر.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
الفارسي، أحمد بن محمد بن علي.
جامعة نزوى
2020
Theses and Dissertations
5
0
الكندية، جيهان بنت أحمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس
2024
Journal articles
4
0
الريامية، سمية بنت سالم بن سليمان.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-04-01
Journal articles
8
0
‫اليعربي، مرشد بن ناصر.‬
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01