Document
العلاقة بين معتقدات معلمي العلوم حول استخدام استراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء وممارساتهم الصفية لها.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aimed at exploring the beliefs about the use of the inquiry based learning strategy, and the extent in which these beliefs are effected by: gender, and teaching experience. It also aimed at identifying the degree of using science teachers for the inquiry based learning strategy among science teachers and exploring the relation between these beliefs and the teacher practices. The tools used in the study are: (a) a scale for measuring of beliefs based on the theory of planned behavior (Ajzen) consists of (54) items, and (b) an observation instrument that consisting of (31) items. The sample of the study consisted of (101) male and female teachers on whom the beliefs' scale was administered. Whereas the observation instrument was administered on (24) teachers from the same sample. The results of the study indicated that the mean score of science teachers beliefs on the use of inquiry based learning strategy was (14.20), which reflects a positive belief and intention within teachers to use the inquiry based learning strategy. The study also pointed to a positive attitude towards the use of the strategy as the mean score of the behavioral beliefs was (17.01) .In addition, the study revealed a social impact as the mean score of the normative beliefs was (10.06) with a weakness in behavioral controlling as the mean score of control beliefs was (-12.87). The study also uncovered the existence of statistically significant differences (a <0.01) in the beliefs of teachers about the use of the inquiry based learning strategy between male and female teachers. These differences were in both behavioral beliefs and the whole instrument.On the other hand, there were no statistically significant differences in both the normative beliefs and the control beliefs due to gender. Furthermore, results showed statistically significant differences (a <0.01) in the beliefs of teachers about the use of the inquiry based learning strategy due to teaching experience in favor of those who have long experience. Also there were statistically significant differences a < 0.05) for behavioral beliefs due to teaching experience in favor of long teaching experience teachers. While the differences due to experience were not statistically significant in the case of normative beliefs and control beliefs. The study showed that science teachers practice the inquiry based learning strategy in the teaching at an average degree. Also it revealed statistically significant differences (a < 0.05) in practicing the strategy among science teachers with high and low beliefs in favor of teachers with high beliefs. The study concluded with a number of recommendations in the light of the results, for instance: the importance of including inquiry based learning strategy applications in teachers preparation programs at colleges and universities . It also recommended upgrading the implementation level in applying the inquiry based learning strategy through teaching practice or by adopting special programmes, and appropriate scientific planning for professional development programs especially those related to keep pace with modern educational developments and teaching methods based on the learner . In addition, attention should be given to the role of the supervisor, school principals and senior teachers in teachers follow-up and guidance for science teachers to use the inquiry based learning strategy in teaching science, and giving them enough confidence for adopting this strategy.
Description
رسالة جامعية
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقصي معتقدات معلمي العلوم حول استخدام إستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء، ومدى تأثرها بكل من الجنس والخبرة التدريسية؛ كما هدفت أيضا إلى التعرف على درجة ممارسة معلمي العلوم الإستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء في التدريس وإلى الكشف عن العلاقة بين هذه المعتقدات والممارسة. وقد استخدمت في الدراسة أداتان هما: (أ) مقياس للمعتقدات قائم على نظرية السلوك المخطط لأجزين (Ajzen) يتكون من (54) فقرة خماسي التدريج، (ب) أداة ملاحظة تكونت من (۳۱) فقرة. تكونت عينة الدراسة من (۱۰۱) معلما ومعلمة تم تطبيق مقياس المعتقدات عليهم. أما أداة الملاحظة، فقد تم تطبيقها على (۲۶) معلم ومعلمة. أشارت نتائج الدراسة إلى أن متوسط معتقدات معلمي العلوم حول استخدام إستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء بلغ ( ۱۹ , ۲۰ ( وهو يعبر عن اعتقاد إيجابي ونية لدى المعلمين نحو استخدام إستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء. كما كشفت الدراسة عن اتجاه إيجابي نحو استخدام الإستراتيجية، حيث بلغ متوسط المعتقدات السلوكية (۱۷٫۰۱)، وتأثير اجتماعي متوسط نحو استخدامها حيث بلغ متوسط المعتقدات المعيارية (۱۰٫06)، مع ضعف في السيطرة السلوكية المحسوسة حيث بلغ متوسط معتقدات السيطرة (- ۱۲٫۸۷). كما كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( 2 1.0) المعتقدات المعلمين حول استخدام إستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء بين المعلمين الذكور والإناث لصالح الإناث لمحور المعتقدات السلوكية ولمجموع المعتقدات، بينما لم تكن الفروق ذات دلالة إحصائية لمحوري المعتقدات المعيارية ومعتقدات السيطرة. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوی (ه ۰٫۰۱) لمعتقدات المعلمين حول استخدام إستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء بين المعلمين ذوي الخبرة الكبيرة والمعلمين ذوي الخبرة القليلة لصالح المعلمين ذوي الخبرة الكبيرة لمحور المعتقدات السلوكية وفروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (ه د ۰٫۰۵) لمجموع المعتقدات لصالح ذوي الخبرة الكبيرة أيضا؛ بينما لم تكن الفروق ذات دلالة إحصائية لمحوري المعتقدات المعيارية ومعتقدات السيطرة. و أظهرت الدراسة أن معلمي العلوم يمارسون إستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء في تدريسهم بدرجة متوسطة، كما كشفت عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (و < ۰٫۰۰) بين ممارسة معلمي العلوم ذوي المعتقدات العالية وذوي المعتقدات المنخفضة للإستراتيجية لصالح المعلمين ذوي المعتقدات العالية.
وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء ما أسفرت عنه من نتائج منها: أهمية تضمین برامج إعداد المعلم في الكليات والجامعات لتطبيقات التعلم المبني على الاستقصاء، ورفع مستوى الجانب التطبيقي لدى معلمي العلوم لتنفيذ إستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء من خلال التربية العملية، أو تبني مشاريع مخصصة لذلك. كما أوصت أيضا بالتخطيط العلمي السليم لبرامج الإنماء المهني خاصة تلك المتعلقة بمواكبة المستجدات التربوية الحديثة وطرائق التدريس القائمة على المتعلم، و رفع معتقدات معلمي العلوم عن إستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء، والتأكيد على دور كل من المشرف التربوي، ومدير المدرسة، والمعلم الأول في متابعة المعلمين وتوجيههم بضرورة الاهتمام باستخدام التعلم المبني على الاستقصاء في تدريس العلوم، و إعطاء المعلم الثقة الكافية لتبني الإستراتيجية
وخلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات في ضوء ما أسفرت عنه من نتائج منها: أهمية تضمین برامج إعداد المعلم في الكليات والجامعات لتطبيقات التعلم المبني على الاستقصاء، ورفع مستوى الجانب التطبيقي لدى معلمي العلوم لتنفيذ إستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء من خلال التربية العملية، أو تبني مشاريع مخصصة لذلك. كما أوصت أيضا بالتخطيط العلمي السليم لبرامج الإنماء المهني خاصة تلك المتعلقة بمواكبة المستجدات التربوية الحديثة وطرائق التدريس القائمة على المتعلم، و رفع معتقدات معلمي العلوم عن إستراتيجية التعلم المبني على الاستقصاء، والتأكيد على دور كل من المشرف التربوي، ومدير المدرسة، والمعلم الأول في متابعة المعلمين وتوجيههم بضرورة الاهتمام باستخدام التعلم المبني على الاستقصاء في تدريس العلوم، و إعطاء المعلم الثقة الكافية لتبني الإستراتيجية
Category
Theses and Dissertations