Document

‫المهام الفنية اللازمة لموجهي اللغة العربية في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان و مدى ممارستهم لها‬

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2001
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to determine the techniques needed for Arabic language supervisors in the secondary stage in Sultanate of Oman. It is an attempt to give new suggestions which may help to develop the recent supervision program relates to Arabic language curriculum in the vision of findings of this study. In order to answer the study questions. The researcher used two questionnaires : Firstly : A list of practical roles relate to Arabic language supervisors in the secondary stage in Sultanate of Oman, reach to ( 45 ) techniques after were shown to a group of professionals could be divided to linguistic, educational and practical field. Secondly: A questionnaire to locate the extant of conforming those supervisors to their roles in Oman. This questionnaire given to (224) Arabic language teachers – male and female - and it covered three Educational regions: Muscat, Al Batinah North and Al Batinah South. These Educational Regains represent 41.8% of the study population. The study results include: 1- (45) Techniques needed for Arabic language supersion in secondary stage in Oman including linguistic, educational and practical fields. 2- The supervision that is practised for Arabic language in secondary Omani schools is below level and still confined to class visit. 3- The study reaches a suggested vision may improve the supervision program in this aspect. According to the findings, the researcher observed some recommendation and suggested studies.
Description
رسالة جامعية
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد المهام الفنية اللازمة لموجهي اللغة العربية في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان، وتعرف مدى ممارستهم لها، ثم تقديم تصور مقترح يمكن الإفادة منه في تطوير البرنامج التوجيهي الحالي لمناهج اللغة العربية، في ضوء المهام المحددة، والنتائج التي سيتم التوصل إليها . وللإجابة عن أسئلة الدراسة استخدم الباحث أداتين هما : الأداة الأولى : قائمة المهام الفنية اللازمة لموجهي اللغة العربية في المرحلة الثانوية، وقد بلغ عدد فقراتها بعد عرضها على مجموعة من المتخصصين ( 45 ) فقرة، موزعة على ثلاثة مجالات، هي : المجال اللغوي، والمجال الثقافي، والمجال المهني . الأداة الثانية : استبانة تحديد درجة ممارسة موجهي اللغة العربية لمهامهم التوجيهية في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان، التي تم توزيعها على عينة الدراسة البالغة (۲۲۶) معلما ومعلمة من معلمي اللغة العربية ومعلماتها في المرحلة الثانوية سلطنة عمان، بنسبة (۸، 4۱% ) من المجتمع الأصل، الذي يمثل : منطقة مسقط، ومنطقة الباطنة شمال، ومنطقة الباطنة جنوب . وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها : أن هناك ( 45 ) مهمة من المهام الفنية اللازمة لموجهي اللغة العربية في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان، موزعة على المجالات التالية : المجال اللغوي، والمجال الثقافي، والمجال المهني . ۲. أن الممارسات التوجيهية لموجهي اللغة العربية في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان دون المستوى المأمول، وتقتصر في معظمها على أسلوب الزيارة الصفية . ٣. قدمت الدراسة تصورا مقترحا يمكن الإفادة منه في تطوير البرنامج التوجيهي الحالي المناهج اللغة العربية في المرحلة الثانوية بسلطنة عمان . وفي ضوء النتائج التي تم التوصل إليها قدم الباحث مجموعة من التوصيات والدراسات المقترحة
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
‫العصفور،, لميعة بنت داود بن حمزة.‬
جامعة السلطان قابوس
2004
Theses and Dissertations
0
0
الحجري،, هلال بن سعيد بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
1997
Theses and Dissertations
0
0
‫البلوشي،, مريم بنت حسن بن علي.‬
جامعة السلطان قابوس
2009