Document
المشكلات الانفعالية والسلوكية التي يعاني منها الطلبة الاجانب في مسقط من وجهة نظر المعلمات.
Other titles
Emotional and behavioral problems experienced by foreign students in Muscat from the teachers' point of view
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
Study aimed to conducting a survey study of the emotional and behavioral problems that students from different cultures suffering from in Muscat. The Study used the emotional and behavioral problems scale, and applied to a sample consists of (110) students of families grew up in a non -Omani environment in Al-Sayb public schools in Muscat Governorate, selected randomly. Mean averages, standard deviations, and two way ANOVA were used in statistical analysis. The study find that the shyness and lack of attention problems was the most emotional and behavioral problems experienced by students of families grew up in a non -Omani environment, at a medium level. And eleven emotional and behavioral problems (depression, social withdrawal, anxiety, dependency, overactivity, lying, rebellion, low self-concept, stubbornness, aggression, eating disorders) was at a low level. And there was statistically significant differences in the teachers' measures of the emotional and behavioral problems of the study sample according to gender, for the benefit of male. And there were no statistically significant differences in the teachers' measures of the emotional and behavioral problems of the study sample according to the student's original nationality and the binary interaction between gender and the student's original nationality.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى إجراء دراسة مسحية للتعرف إلى المشكلات الانفعالية والسلوكية التي يعاني منها طلبة من ثقافات مختلفة في مسقط. وتم استخدام مقياس المشكلات الانفعالية والسلوكية، طُبق على عينة الدراسة المكونة من (110) طالباً وطالبة، من طلبة عائلات نشأت في بيئة غير عُمانية بمدارس الحلقة الأولى الحكومية في منطقة السيب بمحافظة مسقط تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية. وتم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل التباين الثنائي (Two way ANOVA) في التحليل الإحصائي. وأظهرت النتائج أن مشكلتي (الخجل ونقص الانتباه) كانتا أكثر المشكلات الانفعالية والسلوكية التي يعاني منها طلبة عائلات نشأت في بيئة غير عُمانية، وبمستوى متوسط. كما أشارت النتائج إلى أن إحدى عشر مشكلة انفعالية وسلوكية هي على الترتيب (الاكتئاب، الانسحاب الاجتماعي، القلق، الاعتمادية، النشاط الزائد، الكذب، التمرد، تدني مفهوم الذات، العناد، العدوان، اضطرابات الأكل) جاءت بمستوى (منخفض). وأظهرت نتائج الدراسة وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطات تقديرات المعلمات على فقرات مجالات مقياس المشكلات الانفعالية والسلوكية لعينة الدراسة والمقياس ككل، يُعزى لمتغير نوع الطالب، وذلك لصالح الذكور. وعدم وجود فرق دال إحصائياً تبعاً لاختلاف متغير الجنسية الأصلية للطالب، والتفاعل الثنائي بين متغيري: الجنس والجنسية الأصلية للطلبة.
Category
Theses and Dissertations