Document

استراتيجيات التنظيم الانفعالي كوسيط بين الانفعالات واتخاذ القرارات العقلانية في الفصول الدراسية لدى معلمات الحلقة الأولى في سلطنة عمان.

Identifier
الحارثية, أماني بنت سالم بن سيف (2020). استراتيجيات التنظيم الانفعالي كوسيط بين الانفعالات واتخاذ القرارات العقلانية في الفصول الدراسية لدى معلمات الحلقة الأولى في سلطنة عمان (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
The current study aimed to identify the effect of emotional regulation strategies (reappraisal and expressive suppression) as mediators in the relationship between teacher emotions in the classroom and rational decision-making, and to identify the levels of emotions, and emotional regulation strategies, and the style of rational decisions, in a sample of 500 female teachers from the first cycle teachers in the Sultanate of Oman. They were randomly selected. To achieve the purposes of the study, a descriptive approach was used, the rational decision style scale (Hamilton et al., 2016), the emotional regulation strategies scale (John & Gross, 2003), and the teacher emotions scale with students (Frenzel et al. , 2016). The results of the standard regression analysis showed that there are direct effects in the positive direction of excitability of pleasure on rational decisions, as well as the presence of direct effects in the positive direction of the stimulation of pleasure on the strategies of reappraisal and expressive suppression, and the presence of direct effects in the direction Positive rationale and expressive repression strategies for rational decisions. Through the direct and indirect effects of multiple regression analysis in the Baron and Kenny method, the results showed that both reappraisal and expressive suppression strategies play a partial mediating role in the relationship between positive emotions (pleasure) and the pattern of rational decisions. The test results, arithmetic averages, standard deviations, and weighted averages also showed that the first cycle teachers have high levels of enjoying teaching with students during teaching and using the reappraisal strategy to organize their emotions and rational decision-making, and they also have low levels of negative emotions (anger and anxiety) with students in classroom and intermediate level for the use of expressive suppression strategy
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية الى بحث أثر استراتيجيات تنظيم الانفعال (إعادة التقييم والقمع التعبيري) كمتغيرات وسيطة في العلاقة بين انفعالات المعلمات في الفصول الدراسية واتخاذ القرارات العقلانية، والتعرف على مستويات الانفعالات واستراتيجيات تنظيم الانفعال ونمط القرارات العقلانية، لدى عينة تكونت من 500 معلمة من معلمات الحلقة الأولى بسلطنة عمان، تم اختيارهن عشوائيا، ولتحقيق أغراض الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، وتطبيق مقياس نمط القرارات العقلانية (Hamilton et al., 2016)، ومقياس استراتيجيات تنظيم الانفعال (John & Gross, 2003)، ومقياس انفعالات المعلم مع الطلبة (Frenzel et al., 2016).
وأظهرت نتائج تحليل الانحدار المتعدد القياسي بطريقة بارون وكيني (Baron & Kenny, 1986)، وجود تأثيرات مباشرة في الاتجاه الموجب لانفعال المتعة على القرارات العقلانية، كذلك وجود تأثيرات مباشرة في الاتجاه الموجب لانفعال المتعة على استراتيجيتي إعادة التقييم والقمع التعبيري، ووجود تأثيرات مباشرة في الاتجاه الموجب لاستراتيجيتي إعادة التقييم والقمع التعبيري على القرارات العقلانية.
ومن خلال التأثيرات المباشرة وغير المباشرة لتحليل الانحدار المتعدد بطريقة بارون وكيني، أظهرت النتائج أن كلا من استراتيجيتي إعادة التقييم والقمع التعبيري تقوم بدور الوسيط الجزئي في العلاقة بين الانفعالات الايجابية (المتعة) ونمط القرارات العقلانية. كما أظهرت نتائج اختبار ت والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والمتوسطات المرجحة أن معلمات الحلقة الأولى يمتلكن مستويات مرتفعة من الاستمتاع بالتدريس مع الطلبة أثناء التدريس واستخدام استراتيجية إعادة التقييم لتنظيم انفعالاتهن واتخاذ القرارات العقلانية، كما أن لديهن مستويات منخفضة من الانفعالات السلبية (الغضب والقلق) مع الطلبة في الفصول الدراسية ومستوى متوسط لاستخدام استراتيجية القمع التعبيري
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
6
0
الغاوية, بشرا بنت علي بن عبدالله.
جامعة نزوى.
2020
Theses and Dissertations
0
0
المعمريــة, أمينــة بنت خلف بن سليمــان.
جامعة نزوى.
2020
Journal articles
0
0
المالكي, موزة.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء والنشر والاعلان.
1996