Document

المشكلات النفسية والسلوكية الشائعة لدى طلبة الصفين الحادي عشر والثاني عشر وعلاقتها ببعض المتغيرات بمدارس ولاية نزوى بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
English abstract
This study aims to examine the extent to which the psychological and behavioural problems are common among the students in the grades eleven and twelve and their relationship with the variables. A number of students from Nizwa schools have contributed to this study. To achieve the study aim, a tool made up of 68 passages has been developed and ascertained validity and reliability as it has reached (0.918) of the reliability measurement. The study sample consisted of 411 male and female students from different schools in Nizwa in al-Dakheliya Governorate. The researcher has used various statistical methods to collect the study questionnaire such as arithmetic means, standard deviations as well as T-TEST. She has also relied on the one-way analysis of variance (one-way ANOVA) to study the family issues such as parents presence, mother's death, father death and divorce and their effects on the prevalence of psychological and behavioural problems. The study results showed that there are no big differences in the effects of the study axis on the problem prevalence. According to the collected study statistics, it is clear that the results are ranging between the medium level, low and very low level. Based on the reached results, they have indicated that anger was in the highest rank of the causes of the psychological and behavioural problem and statically it was in a medium level. The second one was the low focus and attention paid in the class and it was also in a medium level. Low self esteem was the third one and it was of a low level. Lying and isolation were the fourth and fifth ranks respectively and of a low effect degree. The sixth one was family problems and was of a low degree effect and, eventually, the seventh two were aggressiveness and rebellion with a very low effect degree. Under the lights of the previously mentioned results, the researcher recommends the necessity of increasing the awareness of how to deal with the difficulties that the students could face; especially in both grade eleven and twelve. Thus, they would be able to face the society, deal with any problem they might encounter in the real world and avoid any psychological problem.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى شیوع المشكلات النفسية والسلوكية وعلاقتها ببعض المتغيرات لدى طلبة الصفين الحادي عشر والثاني عشر بولاية نزوى بسلطنة عمان.
ولتحقيق هدف الدراسة تم تطوير أداة لمقياس مدى شيوع المشكلات النفسية والسلوكية مكونة 68 فقرة وتم التأكد من دلالة صدقها وثباتها حيث بلغ ثباتها (0.918). تكونت عينة الدراسة من (411) طالب وطالبة من مدارس ولاية نزوى بمحافظة الداخلية، ولفحص أسئلة الدراسة استخدام الباحثة الأساليب الإحصائية التالية: المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار T - TEST لدرجة شيوع المشكلات النفسية والسلوكية على مقياس المشكلات النفسية والسلوكية، كما قامت الباحثة باستخدام تحليل التباين الأحادي (One WayAnova) لأثر المتغيرات المستقلة وجود الأبوين - وفاة الأب - وفاة الأم - طلاق والتفاعل بينها في التباين في مدى تأثيرها لشيوع المشكلات النفسية والسلوكية.
وكشفت نتائج الدراسة مدى شیوع المشكلات النفسية والسلوكية لدى طلبة الصفين الحادي عشر والثاني عشر بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية للمشكلات النفسية والسلوكية تعزی المتغيرات الدراسة عدا متغير النوع، حيث وجدت فروق في محوري مشاعر الغضب وضعف الثقة بالنفس وكانت الفروق باتجاه الإناث، كما أشارت نتائج الدراسة إلى أن درجة شيوع المشكلات النفسية والسلوكية لدى عينة الدراسة لمحاور الأداة كانت ضمن الدرجة المتوسطة والقليلة والقليلة جدا، وأشارت نتائج الدراسة إلى أن المرتبة الأولى كانت لمحور مشاعر الغضب بدرجة متوسطة أيضا، وفي المرتبة الثانية محور ضعف التركيز والانتباه وبدرجة متوسطة أيضا، وفي المرتبة الثالثة محور ضعف الثقة بالنفس وبدرجة قليلة، وفي المرتبة الرابعة محور الكذب وبدرجة قليلة وفي المرتبة الخامسة محور العزلة الاجتماعية وبدرجة قليلة وفي المرتبة السادسة محور المشكلات الأسرية وبدرجة قليلة وفي المرتبة السابعة محور السلوك العدواني والتمرد ودرجة قليلة جدا.
وفي ضوء النتائج السابقة توصي الباحثة بضرورة زيادة المحاضرات والتوعيات الإرشادية التبصير الطالب في هذه المرحلة حول كيفية التعامل مع المشكلات التي تواجهه والتغيرات التي تطرأ عليه ليتعامل مع الواقع الذي سيحيط به بشكل صحيح وهذا من شأنه يوفر له بيئة صحية نفسية سليمة تنعكس بدورها الايجابي عليه وعلى المجتمع.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
3
0
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015