Document
الميول المهنية وعلاقتها بمستوى الطموح والكمالية لدى طلبة الصفين العاشر والحادي عشر في مدارس محافظة مسقط.
Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2017
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed to reveal the relationship between Vocational Interests and the level of Aspiration and Perfectionism among grade 10 & 11 students in Muscat Governorate Schools according to the gender and grade variables. The study was conducted on a sample of 10th and 11th grade students in Muscat Governorate in the academic year (2016/2017). The researcher used the correlation descriptive method for this study. The sample of the study was (520) students, (289) males and (231) females.
For the purpose of the study, the researcher adopted three scales: the John Holland Scale to measure the vocational interests, constructed by Ministry of Education in Oman (2015), and the (Abdel Atheem & Muawath, 2005) scale to measure the level of aspiration, and the (Frost, et al., 1999) scale to measure the level of Perfectionism. The most prominent results of the current study were as follows:
1. The most common Vocational Interests in the study sample were Conventional followed by Social, then Enterprising, Investigative, followed by Artistic, then Realistic
2. The level of Aspiration in the study sample, in the scale as a whole, and in all dimensions was high.
3. The level of perfectionism was high in the scale as a whole, and the score varied in all dimensions of the perfectionism scale as follows: Concern Over Mistakes was average level of perfectionism, Parental expectations and personal standards were high level, and the organization was very high. 4. Positive correlation relationship between all vocational environments and the level of aspiration and perfectionism, and a positive correlation relationship between the level of aspiration and perfectionism.
5. There are statistically significant differences between males and females in the Realistic environment in favor of males, and in the Artistic environment and Enterprising for the benefit of females, and the absence of differences in the Investigative, Social and Conventional environments.
6. There are no statistically significant differences in the total score and in all dimensions of the level of aspiration scale depending on the gender variable, except in the Optimism dimension for the benefit of females. 7. There are statistically significant differences in the level of perfectionism in dimensions of Concern over Mistakes and in Parental Expectations in favor of males, and there are no differences in the dimensions of Organization and Personal Standards. 8. There are no statistically significant differences in the vocational interests according to the grade (tenth and eleventh).
9. There are statistically significant differences between the level of aspiration and
grade in the Optimism dimension for the benefit of the students of grade ten. 10. There are no statistically significant differences between the level of Perfectionism and the grade..
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الميول المهنية ومستوى الطموح والكمالية لدى طلبة الصفين العاشر والحادي عشر بمدارس محافظة مسقط وفقا لمتغيرى النوع الاجتماعي والصف الدراسي. أجريت الدراسة على عينة من طلبة الصفين العاشر والحادي عشر بمحافظة مسقط في العام الدراسي (۲۰۱۹م/ ۲۰۱۷م)، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، وبلغت عينة الدراسة (520) طالبا وطالبة، (289) طالبا و(231) طالبة. اعتمدت الباحثة ثلاث أدوات الدراسة وهي: مقياس الميول المهنية المعد وفقا لنظرية جون هولاند للميول المهنية من اعداد وزارة التربية والتعليم (۲۰۱۰) بمحافظة مسقط، مقياس مستوى الطموح ل(عبد العظيم ومعوض، ۲۰۰۵) ومقياس الكمالية الفروست وأخرون (1999 ,.Frost et al). وكانت أبرز النتائج التي توصلت إليها الدراسة الحالية كالتالي: .. أكثر الميول المهنية شيوعا لدى عينة الدراسة التقليدية، تليها الاجتماعية، ثم المغامرة، فالاستكشافية، تليها الفنية، ثم الواقعية. ٢. مستوى الطموح لدى عينة الدراسة في المقياس ككل وفي جميع الابعاد كان مرتفعة. ٣. مستوى الكمالية كان مرتفعة في درجة المقياس ككل، كما أن تقديرات عينة الدراسة في أبعاد المقياس كانت متباينة كالتالي: القلق إزاء الأخطاء مستوى كمالية متوسط، والتوقعات الوالديه والمعايير الشخصية مستوى مرتفع، أما التنظيم فكان مستوى الكمالية مرتفع جدة. 4. وجود علاقة طردية موجبة بين جميع البيئات المهنية ومستوى الطموح، والكمالية، وعلاقة طردية موجبة بين مستوى الطموح والكمالية.
5. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والاناث في البيئة الواقعية لصالح الذكور، وفي البيئة الفنية والمغامرة لصالح الاناث، وعدم وجود فروق في البيئات الاستكشافية والاجتماعية والتقليدية. 6. لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية وفي جميع ابعاد مقياس مستوى الطموح تبعا لمتغير النوع الاجتماعي، ما عدا في بعد التفاؤل لصالح الإناث. ، وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الكمالية في بعدي القلق إزاء الأخطاء والتوقعات الوالدية لصالح الذكور، وعدم وجود فروق في بعدي التنظيم والمعايير الشخصية. ۸. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الميول المهنية تبعا للصف الدراسي عاشر وحادي عشر). ۹. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى الطموح والصف الدراسي في بعد التفاؤل لصالح طلبة الصف العاشر. ۱۰. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى الكمالية والصف الدراسي.
5. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والاناث في البيئة الواقعية لصالح الذكور، وفي البيئة الفنية والمغامرة لصالح الاناث، وعدم وجود فروق في البيئات الاستكشافية والاجتماعية والتقليدية. 6. لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدرجة الكلية وفي جميع ابعاد مقياس مستوى الطموح تبعا لمتغير النوع الاجتماعي، ما عدا في بعد التفاؤل لصالح الإناث. ، وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الكمالية في بعدي القلق إزاء الأخطاء والتوقعات الوالدية لصالح الذكور، وعدم وجود فروق في بعدي التنظيم والمعايير الشخصية. ۸. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الميول المهنية تبعا للصف الدراسي عاشر وحادي عشر). ۹. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى الطموح والصف الدراسي في بعد التفاؤل لصالح طلبة الصف العاشر. ۱۰. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين مستوى الكمالية والصف الدراسي.
Category
Theses and Dissertations