Document

فاعلية برنامج توجيهي جمعي باستخدام الأناشيد الشعرية في تنمية الوعي المهني لطلبة الصف الرابع بمحافظة الداخلية

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
Abstract This study aims to investigate the effectiveness of group counseling program by using lyric poetry to increase the career awareness by taking sample of grade four students in A Dakhiliyah Govemorate in Oman. The method used in the study is semiexperimental approach which meets the hypotheses. The participants of the study are 52 students, divided randomly into two groups: one is experimental which consists of 25 students (male and female) and the other is controlled which consists of 27 students (male and female). An imaged test has been used to measure the career awareness which is reliable and stable measure. Also, a group counseling program has been conducted to increase the career awareness by using lyric poetry for grade four, about 16 sessions. Equivalence in career awareness between the two groups has been assured. A counseling program has been implemented, about three sessions a week, by using Ttest for independent samples, T-test for interrelated samples, multi variance analysis, and bilateral variance analysis. The results have shown that there are statistically significant differences in the mean of students' performance in career awareness test and it is in favor the experimental group. The statistical significant differences found in the participated groups are between the mean samples of pre and post test and it is in favor of post test. The results has shown no significant statistical differences in gender and the interaction between gender and group which proves that the counseling program has been effective equally for both males and females, and in light of this results, a number recommendations and suggestions have been given.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى فاعلية برنامج توجيهي جمعي قائم على استخدام الأناشيد الشعرية لتنمية الوعي المهني لدى عينة من طلبة الحلقة الأولى من التعليم الأساسي بالصف الرابع بمحافظة الداخلية بسلطنة عمان، ولغرض تحقيق هدف الدراسة استخدم المنهج شبه التجريبي لملائمته لمتطلبات الدراسة وفروضها. وبلغ حجم العينة (52) طالب وطالبة تم توزيعهم عشوائيا إلى مجموعتين تجريبية تكونت من (25) طالب وطالبة، وضابطة تكونت من (27) طالب وطالبة. وتم بناء مقياس مصور لقياس الوعي المهني يتمتع بالصدق والثبات، كما تم إعداد برنامج توجيهي جمعي في تنمية الوعي المهني باستخدام الأناشيد الشعرية لطلبة الصف الرابع يتكون من 16 جلسة. وتم التحقق من التكافؤ بين المجموعتين في الوعي المهني، وبعدها تم تنفيذ البرنامج التوجيهي بواقع ثلاث جلسات في الأسبوع، وتم معالجة البيانات باستخدام اختبار "ت" للعينات المستقلة، واختبار "ت" للعينات المترابطة، وتحليل التباين المتعدد وتحليل التباين الثنائي، أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أداء طلبة الصف الرابع في مقياس الوعي المهني تعزي لمتغير المجموعة ص الح المجموعة التجريبية، وكانت الفروق دالة إحصائيا بين متوسطات عينة الدراسة في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي، أما فيما يخص الفروق في النوع الاجتماعي والتفاعل بين النوع والمجموعة فلم تظهر النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية في النوع وفي التفاعلي، مما يؤكد أن البرنامج التوجيهي له فعالية متكافئة للذكور والإناث معا، وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم عدد من التوصيات والمقترحات.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Theses and Dissertations
6
1
الهنائية, رقية بنت علي بن راشد.
جامعة السلطان قابوس
2019