Document

النية السلوكية للأكاديميين في كلية العلوم بجامعة السلطان قابوس نحو التشارك في المعرفة :‏|b‏تطبيق نظرية الفعل المبرر (TRA)

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2015
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study is to identify the behavioral intention of academics in the college of science toward knowledge sharing by appling the Theory of Reasoned Action (TRA) through determining the effect of Interinsic and Exterinsic Motivations, Barriers of knowledge sharing and Organisational Climate. The data collected through a quantitative method. It consisted of a structured questionnaire that contained 75 statements on 4 themes representing the study variables (Interinsic and Exterinsic Motivations, Barriers of knowledge sharing, Organisational Climate and Behavioral Intention towards knowledge sharing). The questionnaire distributed to 158 academic members at the College of Science in Sultan Qaboos University; 84 valid questionnaires were returned. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) was used to facilitate the process of analyzing the collected data; and two quantitative analysis techniques were derived to analyze the data collected: descriptive analysis and inferential analysis. The descriptive analysis included frequencies, percentages, and standard deviations. The inferential analysis included One-Way ANOVA and Standard multiple linear regression. According to Peasron's correlation results, a significant correlation was found between Behavioral Intention and the following variables (SelfEsteem, competitive advantage, trust, commuincation, leadership support, and communication information technology). However, using the standard multiple linear regression analysis, no direct relationship was found between the Interinsic and Exterinsic Motivations, Barriers of knowledge sharing and Organisational Climate with the Behavioral Intention although, if there is any affect it was very little. Finally, the study sets a group of recommendations which include the development of a clear system of financial and moral rewards to promote and encourage academics to share knowledge. It was also recommended to increase the attention to build a strong relationship between academics and between the college administration to achieve the vision and goals of the university in general and the college in specific.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى النية السلوكية للأكاديميين بكلية العلوم نحو التشارك في المعرفة باعتماد نظرية الفعل المبرر (TRA)، وذلك من خلال معرفة تأثير كل من الدوافع الداخلية والخارجية ومعوقات التشارك في المعرفة وأبعاد المناخ التنظيمي في النية السلوكية للأكاديميين نحو التشارك في المعرفة. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتم الاستعانة بأداة الاستبانة لجمع البيانات والتي تكونت من (78) فقرة موزعة على (4) محاور تمثل متغيرات الدراسة (الدوافع الداخلية والخارجية ومعوقات التشارك في المعرفة وأبعاد المناخ التنظيمي والنية السلوكية). طبقت الاستبانه على (158) عضو هيئة تدريس من كلية العلوم بجامعة السلطان قابوس، وتم استرجاع 84 استبانة منهم. ولتحقيق أهداف الدراسة وتحليل البيانات التي تم تجميعها، استخدمت الباحثة برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS، إذ تم الاعتماد على التحليل الوصفي والتحليل الاستدلالي متمثلا في احتساب التكرارات والنسب المئوية لتوضيح خصائص الأفراد المشاركين في الدراسة، وإجراء تحليل معاملات بيرسون وتحليل التباين الأحادي One- Way ANOVA، وتحليل الانحدار الخطي المتعدد المعياري Standard multiple linear regression.
فقد أثبتت معاملات بيرسون وجود ارتباط إيجابي ذو دلالة إحصائية بين النية السلوكية و تقدير الذات والميزة التنافسية والثقة والاتصال والدعم القيادي وتكنولوجيا المعلومات والاتصالات. بينما لم تتوصل الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية النية السلوكية للأكاديميين تعزى للدوافع الداخلية والدوافع الخارجية ومعوقات التشارك في المعرفة وأبعاد المناخ التنظيمي عند استخدام الانحدار الخطي المتعدد المعياري، وإن وجد تأثير فإنه قليل جدا وبنسب مختلفة. كما خرجت الدراسة بجملة من التوصيات أهمها استحداث نظام واضح للمكافآت المادية والمعنوية لتعزيز وتشجيع الأكاديميين على التشارك في المعرفة، وأوصت أيضا بالإهتمام ببناء علاقات متينة وقوية بين الأكاديميين وبين إدارة الكلية وذلك لتعزيز بعد الولاء والانتماء لديهم وزيادة رغبتهم في العمل المشترك بما يخدم رؤية وأهداف الجامعة بشكل عام والكلية بشكل خاص.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
المشيفرية, موزة بنت محمد بن سالم.
جامعة نزوى.
2011
Theses and Dissertations
0
0
المعمرية, رفيعة بنت خليفة بن علي.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
0
0
البراشدية, خالصة بنت عبدالله بن محمد.
جامعة السلطان قابوس
2012