Document
القيادة المستدامة وعلاقتها بالتعلم التنظيمي في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان.
Identifier
البلوشية, آسية بنت حسن بن علي (2022). القيادة المستدامة وعلاقتها بالتعلم التنظيمي في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان. (رسالة ماجستير، جامعة السلطان قابوس، مسقط، عمان).
Other titles
Sustainable Leadership and its Relationship with Organizational Learning in Basic Education Schools in Al Batinah South Governorate in Sultanate of Oman
Publisher
جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to reveal the degree of practicing sustainable leadership, and the
degree of organizational learning. Also, it aimed to determine the relationship and the
differences between them according to the variables of gender and experience by
applying to a sample of (383) male and female teachers in the second cycle schools of
basic education in Al Batinah South Governorate in Sultanate of Oman. The study
followed the descriptive correlational approach by applying a two-part questionnaire
with demographic data. The first part included four dimensions of sustainable
leadership (human resources, strategic distribution, deep learning, Environmental and
Social Responsibility( , and the second part included four dimensions of organizational
learning (Trusting and Collaborative Climate, taking initiatives, shared and taking,
professional development). the study had several results including:
1. The teachers' evaluation of the study sample to the degree of practicing
sustainable leadership among the principals of the second cycle of basic
education in the Governorate of Al Batinah South represented to a medium
degree.
2. The degree of organizational learning practice from the teachers' point of view
in the schools of the second cycle of basic education in the Governorate of Al
Batinah South represented to a medium degree.
3. There are statistically significant differences at the significance level (0.05) for
the degree of sustainable leadership practice that are attributed to the gender
variable in favor of females.
4. There are statistically significant differences at the significance level (0.05) for
the degree of organizational learning practice that is attributed to the gender
variable in favor of females.
5. All dimensions of organizational learning can be predicted through principals'
practice of sustainable leadership from the teachers' point of view in the
Governorate of Al Batinah South.
The study made several recommendations including:
1. Conducting a course for school principals in the governorate to raise their
efficiency in light of the approach of sustainable leadership and organizational
learning.
2. Developing a procedural guide on sustainable leadership and organizational
learning which includes the theoretical and practical aspects of them.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة القيادة المستدامة
درجة التعلم التنظيمي. كما أنها تهدف إلى تحديد العلاقة و
الفروق بينهما حسب متغيرات الجنس والخبرة حسب
تتقدم لعينة قوامها (383) معلماً ومعلمة في مدارس الحلقة الثانية بولاية الخرطوم
التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان. الدراسة
اتبع النهج الوصفي الارتباط من خلال تطبيق استبيان من جزأين
مع البيانات الديموغرافية. تضمن الجزء الأول أربعة أبعاد مستدامة
القيادة (الموارد البشرية ، التوزيع الاستراتيجي ، التعلم العميق ، البيئة و
المسؤولية الاجتماعية (، وشمل الجزء الثاني أربعة أبعاد تنظيمية
التعلم (الثقة والمناخ التعاوني ، اتخاذ المبادرات والمشاركة والأخذ ،
التطوير المهني). توصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها:
1. إن تقدير المعلمين من عينة الدراسة لدرجة الممارسة القيادة المستدامة لدى مديري الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة جاءت بدرجة متوسطة.
2. أن درجة ممارسة التعلم التنظيمي من وجهة نظر المعلمين بمحافظة جنوب الباطنة جاءت بدرجة متوسطة.
3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) لدرجة ممارسة القيادة المستدامة التي تُعزى إلى متغير الجنس لصالح الإناث.
4. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) لدرجة ممارسة التعلم التنظيمي تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث.
5. إمكانية التنبؤ بجميع أبعاد التعلم التنظيمي من خلال ممارسة المديرين للقيادة المستدامة من وجهةظر المعلمين في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان.
أوصت الدراسة بعدة توصيات منها:
1. تنفيذ برامج تدريبية لمديري المدارس بالمحافظة لرفع كفاءتهم في ضوء مدخل القيادة المستدامة والتعلم التنظيمي.
2. إعداد دليل إجرائي للقيادة المستدامة والتعلم التنظيمي بحيث يتضمن الجانبين النظري والعملي.
درجة التعلم التنظيمي. كما أنها تهدف إلى تحديد العلاقة و
الفروق بينهما حسب متغيرات الجنس والخبرة حسب
تتقدم لعينة قوامها (383) معلماً ومعلمة في مدارس الحلقة الثانية بولاية الخرطوم
التعليم الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة في سلطنة عمان. الدراسة
اتبع النهج الوصفي الارتباط من خلال تطبيق استبيان من جزأين
مع البيانات الديموغرافية. تضمن الجزء الأول أربعة أبعاد مستدامة
القيادة (الموارد البشرية ، التوزيع الاستراتيجي ، التعلم العميق ، البيئة و
المسؤولية الاجتماعية (، وشمل الجزء الثاني أربعة أبعاد تنظيمية
التعلم (الثقة والمناخ التعاوني ، اتخاذ المبادرات والمشاركة والأخذ ،
التطوير المهني). توصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها:
1. إن تقدير المعلمين من عينة الدراسة لدرجة الممارسة القيادة المستدامة لدى مديري الحلقة الثانية من التعليم الأساسي في محافظة جنوب الباطنة جاءت بدرجة متوسطة.
2. أن درجة ممارسة التعلم التنظيمي من وجهة نظر المعلمين بمحافظة جنوب الباطنة جاءت بدرجة متوسطة.
3. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) لدرجة ممارسة القيادة المستدامة التي تُعزى إلى متغير الجنس لصالح الإناث.
4. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) لدرجة ممارسة التعلم التنظيمي تعزى لمتغير الجنس لصالح الإناث.
5. إمكانية التنبؤ بجميع أبعاد التعلم التنظيمي من خلال ممارسة المديرين للقيادة المستدامة من وجهةظر المعلمين في مدارس الحلقة الثانية بمحافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان.
أوصت الدراسة بعدة توصيات منها:
1. تنفيذ برامج تدريبية لمديري المدارس بالمحافظة لرفع كفاءتهم في ضوء مدخل القيادة المستدامة والتعلم التنظيمي.
2. إعداد دليل إجرائي للقيادة المستدامة والتعلم التنظيمي بحيث يتضمن الجانبين النظري والعملي.
Category
Theses and Dissertations