Document

القيم اللازمة لكتب التربية الوطنية في المرحلة الإعدادية بسلطنة عمان ومدى تضمنها في هذه الكتب من وجهة نظر معلمي الدراسات الإجتماعية.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
This study has aimed to determine the necessary values for Civic Education Text Books in the Preparatory Level of Education in Sultanate of Oman, and whether these values have been implicated in those Text Books from Social Studies (male & female) Teachers' point of view. The research has also aimed to study the variation effect of Gender, Nationality and Teaching Experience from (male & female) Teachers' different point of view and the implication of the necessary values in the Text Books. The sample of the study was limited to (218) Teacher (male & female) who were teaching Social Studies in the Preparatory Level (or one of the Preparatory classes). The researcher has selected them randomly in four different Educational Regions. The study instrument was a Questionnaire submitted to the above teachers. The results of the study were as follows: - The first ten values resulted from the study arranged in descending orders are as follows: - (1) Patriotism. (2) Appreciation of the government efforts and its role to revive the Omani community. (3) The importance of the geographical location of the Sultanate. (4) Love of ones family (5) Obedience of ones parents and authorities. (6) The preserve of Omani customs and traditions. (7) The respect of lows and regulations. (8) The preserve of environment. (9) The respect of Regime. (10) Awareness of the importance of environment. There are Significant differences between the (male & female) teachers in seven values as follows: - (1) The preserve the public properties. (2) The respect of other nations culture. (3) Pacifism. (4) To advance public advantage against ones own interest. (5) To act with confidence on National Products. (6) To encourage local investment. (7) The appreciation of National Resources. These differences are in favor of female teachers rather than male There are Significant differences between the Omani and Non Omani teachers in twenty nine values, here are some of them as follows: - truth, faithfulness, generosity, keeping general discipline, volunteering, equality, patriotism, accountability, the respect of lows and regulations, the preserve the public properties, bravery, to preserve the rooted Omani customs and traditions, pacifism, independency, To advance public advantage against ones own interest...etc. These differences are in favor of Non Omani teachers. There are Significant differences between the male and female teachers of different teaching experience in four values as follows: - bravery, responsibility towards the environment, keeping good health and the preserve of cleanness. These differences are in favor of teachers of seven years and more in teaching experience.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تحديد القيم اللازمة لكتب التربية الوطنية في المرحلة الإعدادية بسلطنة عمان، ومدى تضمن هذه القيم في هذه الكتب من وجهة نظر معلمي الدراسات الاجتماعية ، ودراسة اثر متغير الجنس والجنسية والخبرة التدريسية على اختلاف وجهات نظر المعلمين والمعلمات في مدى تضمن الكتب المقررة للقيم اللازمة وتكونت عينة الدراسة من (۲۱۸) معلما ومعلمة ممن يقومون بتدريس مادة الدراسات الاجتماعية للمرحلة الإعدادية أو أحد صفوفها ، وقد اختارتهم الباحثة بالطريقة العشوائية الطبقية من أربع مناطق تعليمية.
أما أداة الدراسة فتكونت من استبانه مكونة من (47) فقرة موزعة على أربعة مجالات ، وقد تم التأكد من صدق الاستبانة عن طريق عرضها على هيئة محكمين وتم التأكد من ثباتها باستخدام کرونباخ الفا للاتساق الداخلي ( ٬۹۹).
وقد أظهرت نتائج الدراسة : أن القيم العشر الأولى التي رأت العينة أنها الأكثر تضمنا في كتب التربية الوطنية بالمرحلة الإعدادية مرتبة ترتيبا تنازليا من الأعلى إلى الأدني هي كالتالي : - حب الوطن ، تقدير جهود حكومة السلطنة ودورها في النهوض بالمجتمع العماني ،أهمية الموقع الجغرافي للسلطنة ، محبة الأسرة ، طاعة الوالدين وأولي الأمر ، المحافظة على العادات والتقاليد العمانية ، احترام الأنظمة والقوانين ، المحافظة على البيئة ، احترام النظام ، الوعي البيئي . وأن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية بين المعلمين والمعلمات في سبع قيم هي : المحافظة على الملكية العامة ، احترام نقافات الأمم والشعوب الأخرى ، التعايش السلمي تقديم المصلحة العامة على المصلحة الشخصية ، الثقة بالإنتاج الوطني ، تشجيع الاستثمار تقدير موارد الوطن . وكانت هذه الفروق لصالح الإناث . - أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية بين المعلمين العمانيين والوافدين في تسعة وعشرون قيمة ، منها : الصدق ، الأمانة ، الكرم ، الالتزام بالآداب العامة للسلوك ، التطوع ، المساواة ، حب الوطن ، تحمل المسؤولية ، احترام الأنظمة والقوانين ، المحافظة على الملكية العامة ، الشجاعة ، المحافظة على العادات ، والتقاليد العمانية الأصيلة ، التعايش السلمي ، الاستقلال ، تقديم المصلحة العامة على المصلحة الشخصية .... الخ وكانت هذه الفروق لصالح المعلمين الوافدين . - أن هناك فروقا ذات دلالة إحصائية بين المعلمين والمعلمات من ذوي الخبرة التدريسية المختلفة في أربع فقرات وهي : الشجاعة ، الإحساس بالمسؤولية نحو البيئة، المحافظة على صحة الجسم،حب النظافة . وكانت هذه الفروق لصالح ذوي الخبرة من 7 سنوات فأكثر.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
فتيل، موسى جعفر.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-07-01
Theses and Dissertations
4
0
الصارمية, بدريّة بنت عبدالله بن سالم.
جامعة السلطان قابوس
2012
Theses and Dissertations
2
0
المعمري, سيف بن ناصر بن علي.
جامعة السلطان قابوس
2002
Theses and Dissertations
2
0
‫العبري،, إقبال بنت سلطان بن محمد
جامعة السلطان قابوس
2010