Document

تقويم مقررات التربية الوطنية بالمرحلة الإعدادية بسلطنة عمان في ضوء خصائص المواطنة

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at evaluating civic education textbooks taught at the Middle Schools in the Sultanate of Oman for citizenship characteristics. To answer the questions of the study the researcher prepared a list of citizenship characteristics that should be included in these textbooks. The list was derived from educational literatures, previous studies and the philosophy, aims and principles of the Omani Educational system and Society. The list was examined for validity by a number of specialists in the field. The final version of the list consists of (64) items arranged into four domains: political, social, economic, and legal. The researcher analyzed the civic education textbooks using the Content Analysis technique, using the idea as a unit of analysis, wither it was expressed explicitly or implicitly in a statement or presented in a picture, a chart or a map. The results: 1. A list of citizenship characteristics that should be included in civic education textbooks. 2. Citizenship characteristics are not distributed equally in these textbooks: first grade (42) characteristics, second grade (43) characteristics, and third grade (15) characteristics. As for the frequencies of these characteristics came as follows: 34%, 54%, and 12% respectively. 3.The analysis results showed statistically significant differences in the distribution of characteristics among the three grades in favor of second grade.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى تقويم مقررات التربية الوطنية بالمرحلة الإعدادية من التعليم العام بسلطنة عمان في ضوء خصائص المواطنة، وللإجابة على أسئلة الدراسة إعد الباحث قائمة بخصائص المواطنة اللازم توافرها في محتوى تلك المقررات، واشتق مضمون تلك القائمة من مراجعة الأدب التربوي المتعلق بالمواطنة وتنميتها، وتم عرض القائمة على مجموعة من المختصين لإبداء الرأي فيها، ومن ذلك تم التوصل إلى الصورة النهائية القائمة .
حيث اشتملت على (64) خاصية، موزعة على أربعة مجالات هي الخصائص: السياسية، الاجتماعية، والاقتصادية، والقانونية. وفي ضوء تلك القائمة تم تحليل محتوى مقررات التربية الوطنية بالمرحلة الإعدادية ، حيث استخدمت وحدتين التحليل؛ الأولى للتسجيل واشتملت على الفكرة من خ لال المحتوى الصريح والضمني، والصورة، والشكل، والخريطة، والنشاط التقويمي؛ والثانية كانت وحدة السياق وهي الفقرة التي تحيط بالفكرة، وتم التحقق من ثبات التحليل بطريقتين: الأولى الاتساق بين تحليل الباحث ومحلل آخر، والثانية الاتساق بين الباحث ونفسه حيث تراوح الثبات في المرتين بين ۷۷, ۹ % و 94%. وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج من أهمها:
1. قائمة بخصائص المواطنة التي يجب أن تتضمنها مقررات التربية الوطنية بالمرحلة الإعدادية.
2. لم تتوزع خصائص المواطنة توزعا متساو في المقررات الثلاثة، فمقرر الصف الأول الإعدادي تضمن (۶۲) خاصية، بينما تضمن مقرر الصف الثاني الإعدادي (43) خاصية، وتضمن مقرر الصف الثالث الإعدادي (۱۰)، م ع اختلاف نسبة تكرارات تلك الخصائص في كل مقرر وهي على التوالي 34% و 54% و ۱۲%.
3. توجد فروق دالة إحصائيا بين تكرارات خصائص المواطنة في المقررات الثلاثة عند مستوى دلالة ( a= ۰٫۰۱) لصالح مقرر الصف الثاني الإعدادي.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
3
0
فتيل، موسى جعفر.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2021-07-01
Journal articles
5
0
خملي، محمد الشرقي.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2020-07-01
Journal articles
3
1
قنصوه, ياسر.
وزارة الأوقاف و الشوؤن الدينية
2006
Theses and Dissertations
2
0
‫الشحي،, عدنان بن راشد بن محمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2014
Theses and Dissertations
1
1
‫العبيداني،, محمد بن جمعة بن محمد.‬
جامعة السلطان قابوس
2009