Document

السلوك القيادي لرؤساء أقسام كليات جامعة السلطان قابوس وعلاقته بالرضا الوظيفي الأعضاء هيئة التدريس بها.

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2002
Language
Arabic
English abstract
The aim of this study, is to focus on the leadership behavior of heads of departments, in SQU Colleges as realized by faculty members, and also to identify the effects of demographic variables, (College, nationality, sex, age, academic rank and experience) of faculty Members on the Leadership behavior heads of departments. Another most important aim of this study is to examine the effects of demographic variables of faculty Members on their job Satisfaction, and finally to determine the effects of leadership behavior on the job Satisfaction of faculty members. The targeted population of the studycomprised of (40). To answer all study questions, and analyze its data, the SPSS package was used. Results: The most important results of this study may be summmerized as follows: 1. Acording to the prospective of the visionary leadership behavior, the level of the leadership behavior as practiced by department heads in SQU colleges ranks at the third level, whereas the leadership behavior of department heads in the college of education ranks at the fourth level 7. The Visionary Leadership Theory comprises three main aspects, namely behavior, characteristics and culture. The study results clarified that the heads of department in SQU differ in the level marks of each aspect. The college of Commerce achieved level three in the behavior aspect, which was the higher level. As for the characteristic level, the Commerce/ Engineering College achieved level three. Finally, the higher mark was achieved by the Commerce and Engineering College in the culture aspect. p. There were statistical significant differences at (a =-560) on the job satisfaction in the supervision field in favour of female. . There were statistical relationships between the leader behavior of the head of the department and the job satisfaction of family members. In conclusion, the study concentrated on some proposals, which hopefully will contribute to identify the aspects to be focused by the administration of academic departments, in terms of management and organizational aspects, keeping in mind the importance of job satisfaction of faculty members in SQU.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن السليك القيادي الممارس لدى رؤساء أقسام كليات جامعة السلطان قابوس كما يدركه أعضاء هيئة التدريس بها والتعرف على اثر متغيرات الكلية، الجنس، الجنسية، العمر، والرتبة الأكاديمية، والخيرة في جامعة السلطان قابوس) لأعضاء هيئة التدريس في السلوك القيادي لرؤساء الأقسام .كذلك هدفت إلى الكشف عن أثر المتغيرات الديمغرافية لأعضاء هيئة التدريس في رضاهم الوظيفي، واخيرا سعت إلى التعرف على السلوك القيادي الممارس لدى رؤساء الأقسام وعلاقته بالرضا الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس. وقد تكون مجتمع الدراسة من أعضاء هيئة التدريس البالغ عددهم (۳۸۰) عضوا و جمعت بيانات الدراسة من خلال استخدام أداتين للدراسة الأولى استبانه السلوك القيادي الخاصة بنظرية القيادة التبصرية وكذلك استبانه الرضا الوظيفي (JDI). وللإجابة عن اسئلة الدراسة فقد تم استخدام الرزمة الاحصائية للعلوم الانسانية (SPSS). النتائج وفيما يلي عرض لأهم نتائج الدراسة : 1-ان مستوى السلوك القيادي الذي يمارسة رؤساء الأقسام في كليات جامعة السلطان قابوس من منظور القيادة التبصرية يقف عند المستوى الثالث في جميع الكليات ما عدا كلية التربية التي حصلت على المستوى الرابع.۲- تتكون النظرية التبصرية من ثلاثة مجالات رئيسية هي السلوك والخصائص والبناء الثقافي وقد اشارت النتائج إلى أن رؤساء الأقسام في كليات الجامعه المختلفة تفاوتوا في درجات كل مجال ، وكانت اعلى درجة في مجال السلوك لكلية التجارة وتقع في المستوى الثالث، اما في مجال الخصائص فقد حصلت عليه كلية التجارة و الهندسة وتقع هذه الدرجة في المستوى الثالث، واخيرا حصلت كلية التجارة والهندسة على اعلی درجة في مجال البناء الثقافي ويقع في المستوى الثالث أيضا.4- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( =۰۱ر) للفروق في الرضا الوظيفي تعزيلمتغير (الجنسية في مجالي الترقية والراتب ، كصالح العمانيين. 5- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ( =5 مر) في الرضا الوظيفي تعزي العمر ، الرتبة الأكاديمية والخبرة في بعض المجالات التي تقيسها استبانة الرضا الوظيفي.- وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية بين السلوك القيادي لرئيس القسم وبين الرضا الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس. وقد أشارت هذه الدراسة في ختامها إلى بعض المقترحات التي من المؤمل أن تسهم في معرفة بعض الجوانب التي يجب التركيز عليها في إدارة الأقسام العلمية من الناحية الإدارية والتنظيمية، كذلك إبراز أهمية الرضا لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعة.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
0
0
المعمرية, رفيعة بنت خليفة بن علي.
جامعة السلطان قابوس.
2017
Theses and Dissertations
1
1
العبرية, زكية بنت مرهون بن خلفان.
جامعة السلطان قابوس.
2018