Document

الصعوبات الصوتية في تعلم اللغة العربية لدى الناطقين بغيرها.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The aim of the study is to identify the Phonological difficulties of the learners of the Arabic language who speak other languages related to the characteristics and outputs of the Arabic letters , and to monitor the expected deviations of the learner moreover, the search for its causes, and the methods of treatment. To achieve these objectives, the researcher used the descriptive or proper iate approach to the nature of the study. He designed a list of three Phonological skills, an oral test of the difficulties of Phonological study instrument, He devided the test into three sections : - Phonological skills when pronouncing an indiveual letter. - Phonological skills when pronouncing a letter are joined with another letter. - Phonological skills when pronouncing the letter in whole text. The test was applied to a group of thirty male and female educated students from Sultan Qaboos College for Arabic Language Teaching, for non Arabic speakers Noor Majan ibri Institute and Nizwa University of different nationalities (Turkish, American, European). After applying the study, and extracting the results, and processing the data statistically the researcher reached the following results: - The skill of pronouncing of the letter whole text is the most Phonological difficulties among learners, then the skill of pronouncing the letters alone, and then the skill of pronunciation of the letter including with another letter , and occurred at a level of average difficulty. - In the skill of pronouncing the letter alone, the throat area formed the highest difficulty for the sample, and in the skill of the pronouncing of the letter joined with another letter came in an average level of difficulty, but the skill of pronouncing the letter in a whole came at the highest level of difficulty. - There is no statistically significant difference between the average scores of learners on the difficulties of sound in learning Arabic for non-Arabic speakers according to the variable level of study. American learners, and Europeans have more Phonological difficulties than Turkish learners ; while there were no differences between learners of American and European citizenship There is no statistically significant difference between the average scores of learners on the difficulties of Phonological due to the interaction between the level of study, the mother tongue, and the nationality of the learner. From the previous results, the study recommended giving much time in the institutions of teaching Arabic to non-native speakers. This is to teach the pronunciation of sounds at all levels, and to benefit from modern electronic programs in the manufacturing the animation related to the pronunciation and the letter outputs teaching sounds gradually.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف الصعوبات الصوتية لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بغيرها، المتعلقة بمخارج الحروف، وصفاتها، ورصد الإنحرافات المتوقع أن يقع فيها المتعلم، والبحث عن أسبابها، وطرق علاجها.
ولتحقيق هذه الأهداف استعمل الباحث المنهج الوصفي التحليلي المناسب لطبيعة الدراسة، وصمم قائمة بالمهارات الصوتية، وضمنها في اختبار شفوي كأداة للدراسة، وقسم الاختبار إلى ثلاثة محاور:
- المهارات الصوتية عند نطق الحرف منفردا. - المهارات الصوتية عند نطق الحرف منضما مع حرف آخر.
- المهارات الصوتية عند نطق الحرف في نص متكامل. وطبق الاختبار على عينية مكونة من ثلاثين متعلما، ومتعلمة من كلية السلطان قابوس لتعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها بمنح، ومعهد نور مجان بعبري، وجامعة نزوى، من جنسيات مختلفة (تركية، أمريكية، أوربية: الدنماركية، الألمانية، التشيكية، الأستونية، الصربية، الفرنسية).
وبعد تطبيق أداة الدراسة، واستخراج النتائج، ومعالجة البيانات إحصائية تول الباحث إلى النتائج الآتية
- أن مهارة نطق الحرف في نص متكامل من أكثر المهارات الصوتية التي يلاقي فيها المتعلمون صعوبة صوتية، تليها مهارة نطق الحرف منفردا، ثم مهارة نطق الحرف منضما مع حرف آخر، ووقعت كل هذه المهارات في مستوى متوسط من الصعوبة. - في مهارة نطق الحرف منفردا شلت منطقة الحلق أعلى صعوبة لأفراد العينة، وفي مهارة نطق الحرف منضما مع حرف آخر جاء إبدال الصوت في المستوى الأول من الصعوبة، وفي مهارة نطق الحرف في نص متكامل كان تأدية النبر، والتنغيم في أعلى مستوى من الصعوبة.
- لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المتعلمين حول الصعوبات الصوتية في تعلم اللغة العربية للناطقين بغيرها حسب متغير المستوى الدراسي. - أن المتعلمين من الجنسية الأمريكية، والأوروبية يواجهون صعوبات صوتية أكثر من المتعلمين من الجنسية التركية. بينما لم تظهر فروق بين المتعلمين من الجنسيتين الأمريكية، والأوروبية.
- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات المتعلمين حول الصعوبات الصوتية تعزى للتفاعل بين المستوى الدراسي، واللغة الأم، وجنسية المتعلم وفي ضوء النتائج السابقة أوصت الدراسة بتخصيص وقت كاف في مؤسسات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها يعني بالتدرب على نطق الأصوات في المستويات كافة، والاستفادة من البرامج الإلكترونية الحديثة في تدريب المتعلمين على النطق الصحيح للأصوات ومخارجها وتضمين تلك البرامج في مختبرات اللغة في معاهد وكليات تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
8
0
الساعدي، عبد الله بن سعيد بن سالم.
جامعة نزوى
2013
Journal articles
9
1
الجملي، وضيحة.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
2
0
أبو طالب, عادل.
مؤسسة عمان للصحافة والأنباء و النشر و الإعلان.
1997-07
Journal articles
1
0
Al-Balushi, Rashid.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2017
Theses and Dissertations
4
2
القصابي, عبد العزيز بن محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس.
2017