Document

الصعوبات التي تواجه الأخصائيين الاجتماعيين في مدارس محافظة شمال الباطنة من وجهة نظرهم ووجهة نظر مديري المدارس بسلطنة عمان.

Other titles
Difficulties and obstacles encountered by social workers in Al-Batinah North Governorate schools based on their perspectives and that of school principals in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2020
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the level of difficulties encountered by Social Workers in the schools of the Al-Batinah North Governorate, Oman based on their views and that of school principals. The study followed the descriptive analytical approach using social survey methodology. To achieve the research aims, the researcher used a questionnaire of (40) paragraphs covering five themes, followed by testing and piloting reliability and validity of the instrument, it was then applied to the target sample of (72) individuals, out of which (38) social workers, and (38) schools principals from the total study population (337). The results of the study showed that there are significant and moderate difficulties facing social workers, based on their views and that of school principals. The study also revealed that there were no statistically significant differences at a significance level of (0.05) to their compatibility with the difficulties facing social workers, and this was attributed to the variables of the study. Given these findings, the researcher proposed a set of recommendations and suggestions, including forming a team of specialized experts to conduct further study of these difficulties and find appropriate solutions to them and developing specialized training courses, designed to meet the needs of the social workers and aimed to improve their competencies and skills with a focus on the practical side of the training is needed, also, educating and raising both students` and teachers` awareness on the importance of collaborating with school social workers on applying the prescribed treatment methods recommended by their school social workers.
Arabic abstract
هدفا هذه الدراسة الى معرفة درجة الصعوبات التي تواجه الأخصائيين الاجتماعيين في مدارس محافظة شمال الباطنة بسلطنة عمان من
وجهة نظرهم ووجهة نظر مديري المدارس. وقد اعتمدت الدراسة الحالية على نمط الدراسات الوصفية من خلال استخدام منهج المسح الاجتماعي باستخدام أداة الاستبانة. وبلغا فقرات أداة الدراسة التي تم تطويرها ) 40 ( فقرة تم التحقق من صدقها وثباتها موزعة على خمسة محاور رئيسية وطبقا على عينة بلغ عددها ) 76 ( فردا موزعين بين ) 38 ( أخصائي وأخصائية و) 38 ) مدير ومديرة من مجتمع الدراسة الكلي ) 337 (. وأظهرت نتائج الدراسة بوجود صعوبات بدرجة كبيرة ومتوسطة تواجه الأخصائيين الاجتماعيين من وجهة نظرهم ووجهة نظر مديري المدارس وأظهرت كذلك عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة ) 0,05 ( لدرجة الموافقة للصعوبات التي تواجه الأخصائيين الاجتماعيين تعزى لمتغيرات الدراسة. وفي وء تل النتائج قدي الباحث مجموعة من التوصيات والمقترحات منها: العمل عل تشكيل فريق من المختصين والخبراء لدراسة هذه الصعوبات وو ضع الحلول المناسبة لها وعمل دورات تدريبية متخصصة لتنمية قدرات ومهارات الأخصائيين الاجتماعيين وذلك وفق احتياجاتهم التدريبية مع ضرورة التركيز عل الجانب التطبيقي والعملي والعمل على توعية وتثقيف المعلمين والطلبة بضرورة تنفيذ ما يخصهم من الخطط العلاجية التي يضعها الأخصائي الاجتماعي.
Category
Theses and Dissertations