Document
التفاؤل و التشاؤم و علاقتهما ببعض المتغيرات لدى طلبة جامعة السلطان قابوس
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2004
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at identifying the level of optimism and pessimism among Students at Sultan Qaboos University, with regard to such Variables as academic achievement, sex, specialization, parental educational level and the economic level of the family. The study also aimed at finding the most predictable variables concerning optimism and pessimism.
For this purpose, 1055 Students from SQU were selected randomly. The Arabic optimism and pessimism checklist ( Abdulkhaliq 1996 )was applied which consists of 2 sub-subscales: optimism and pessimism both also with 15 items each Reliability and validity were obtained by using Alpha-Cronbach Reliability of optimism subscale was (0,90) while pessimism subscale was (0,91).
Results revealed a high level of optimism, and low level of pessimism. However, concerning the above research variables, no significant differences were found in academic achievement, but there were significant differences between males and females in optimism , favoring males, while there were no gender differences, in the pessimism.
Concerning student specialization, results the showed that science students were more optimistic, while Art students were more pessimistic. Furthermore, results did not show any differences as regards to educational level of parents, while there were differences in the economic level. The economically low level families of students were different from those high economically, in pessimism, while, there were no differences between the economic levels in optimism.
Finally the result revealed that the most predictable variables of optimism were sex, specialization and academic achievement consecutively, while specialization and educational level of mother were found to predict mostly pessimism. The results were discussed and interpreted in accordance to previous literature. A number of recommendations and suggestions were presented.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مستوى التفاؤل والتشاؤم لدى طلبة جامعة السلطان قابوس ، وكذلك معرفة مستوى التفاؤل والتشاؤم وفقا لمتغيرات التحصيل الدراسي، والجنس والتخصص، والمستوى التعليمي للوالدين، والمستوى الاقتصادي للأسرة، ومعرفة أكثر هذه المتغيرات قدرة على التنبؤ بكل من التفاؤل والتشاؤم، ولأجل ذلك اختيرت عينة عشوائية طبقية حجمها (1055) طالبا وطالبة من جامعة السلطان قابوس، وطبقت عليهم القائمة العربية للتفاؤل والتشاؤم (عبد الخالق، 1996)، والتي تتكون من مقياسين فرعيين هما: مقياس التفاؤل ويتكون من (15) فقرة، ومقياس التشاؤم ويتكون م (15) فقرة أيضا، وقد تم التحقق من الصدق الظاهري، والصدق التمييزي للمقياس وبلغ ثبات مقياس التفاؤل (0٫90)، كما بلغ ثبات مقياس التشاؤم (0.91) باستخدام معامل ألفا - کرونباخ، كشفت نتائج التحليلات الإحصائية عن مستوى مرتفع للتفاؤل ومنخفض للتشاؤم لدى أفراد العينة، أما فيما يختص بمتغيرات البحث فلم يكن التحصيل الدراسي دالا إحصائيا على التفاؤل والتشاؤم، في حين وجدت فروق دالة إحصائيا بين الذكور والإناث في التفاؤل لصالح الذكور، ولم تظهر أية فروق بين الجنسين في التشاؤم، أما التخصص فقد أشارت النتائج إلى أن طلبة التخصصات العلمية أكثر تفاؤلا، وطلبة التخصصات الأدبية أكثر تشاؤما، ولم تظهر النتائج أية فروق في التفاؤل والتشاؤم تعزى للمستوى التعليمي للوالدين، أما المستوى الاقتصادي للأسرة فلم توجد فروق دالة على التفاؤل بين مستويات الدخل الثلاثة الأدنى والمتوسط والأعلى في حين وجدت فروق دالة على التشاؤم بين الدخل الأعلى والدخل الأدني. وأظهرت النتائج أن أكثر المتغيرات قدرة على التنبؤ بالتفاؤل هو الجنس، يليه التخصص ثم التحصيل الدراسي، في حين كانت أكثر المتغيرات قدرة على التنبؤ بالتشاؤم هو التخصص، يليه المستوى التعليمي للأم. وخرجت الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات، كضرورة تقديم البرامج والدورات المتخصصة.
Category
Theses and Dissertations