Document
التفكير المنطقي الرياضي وعلاقته بالتفكير الإبداعي لدى طلبة الصف التاسع الأساسي بسلطنة عمان
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2008
Language
Arabic
English abstract
The study aimed at investigating the relationship between mathematical thinking and Creative thinking of Grade Nine students in the Sultanate of Oman. To achieve this goal, the study attempted to answer the following questions: what are the standards of mathematical thinking of grade nine students in Basic Education schools with regard to skills, priorities and type of skill (e.g. generalization, induction, inference, symbolic expressions, logical thinking, mathematical proof)? Do standards of mathematical thinking of grade nine students differ according to type of skill? Is there a correlation between mathematical thinking and its related skill among grade nine students and their mathematical Creative thinking ? does the standard of mathematical thinking of grade nine students differ according to difference in mathematical innovative thinking ( higher innovative skills, lower innovative skills)? To answer the above mentioned questions, the researcher developed a test in mathematical thinking skills and a test in mathematical innovative thinking based on theoretical literature. Both tests proved to be valid by a group of specialists in mathematics curricula and methods of teaching mathematics. The constancy of both tests was also assured. Reliability coefficient of mathematical thinking test was 0.84 meanwhile reliability coefficient of mathematical innovative thinking was 0.82. The researcher used the descriptive method and the analytical approach to represent the findings. The study showed the following results: Inference skill was the first skill among grade nine students followed by the - mathematical proof skill, then the induction skill, then the generalization skill, then the logical thinking skill, then symbolic expression skill. There were statistically significance differences among most of mathematical thinking - skills except between induction skill and mathematical proof skill as the difference was not statistically significance. There was a positive correlation between mathematical thinking and mathematical - innovative thinking as the correlation coefficient was 0.55. There were statistically significance differences between higher creative skills and lower creative skills in mathematical thinking, In the light of these results, the researcher provided a set of recommendations and suggestions. On top of the list of these recommendations and suggestions the researcher recommends that more emphasis should be put on objectives that are concerned with development of mathematical thinking skills and mathematical Creative skills in teaching mathematics in all educational levels. More care should be also made with regard to teacher preparation and training programs pre-service and in-service through including training programs methods, approaches and components of mathematical thinking and innovative thinking
Description
رسالة جامعية
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى بحث العلاقة بين التفكير الرياضي والتفكير الإبداعي لدى طلبة الصف التاسع الأساسي بسلطنة عمان ، ولتحقيق هذا الهدف سعت الدراسة للإجابة عن الأسئلة التالية : ما مستويات التفكير الرياضي لدى طلبة الصف التاسع الأساسي في مهارتها، وحسب أولوياتها ، وتبعا لنوع المهارة في التعميم ، الاستقراء ، الاستنتاج ، التعبير بالرموز، التفكير المنطقي ، البرهان الرياضي ) ؟ هل تختلف مستويات التفكير الرياضي لدى طلبة الصف التاسع الأساسي باختلاف نوع المهارة ؟ هل توجد علاقة ارتباطيه بين التفكير الرياضي بمهارته لدى طلبة الصف التاسع الأساسي وتفكيرهم الإبداعي الرياضي ؟ - هل يختلف مستوى التفكير الرياضي لدى طلبة الصف التاسع الأساسي باختلاف مستوى التفكير الإبداعي الرياضي ( المجموعة العليا ، المجموعة الدنيا ) ؟ وللإجابة عن الأسئلة السابقة قام الباحث بإعداد اختبار في مهارات التفكير الرياضي ، واختبار في التفكير الإبداعي الرياضي بالاعتماد على الأدب النظري ، وقد تم التأكد من صدق الاختبارين عن طریق عرضهما على مجموعة من المتخصصين في مناهج وطرق تدريس الرياضيات ، وكذلك تم التأكد من ثبات الاختبارين ، وقد بلغ معامل ثبات بيرسون لمقياس التفكير الرياضي ۰٫۸4 ، أما معامل الثبات لاختبار التفكير الإبداعي الرياضي فقد بلغ ۰۰۸۲. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي والمنهج التحليلي في عرض النتائج، وقد أسفرت الدراسة عن النتائج الآتية : جاءت مهارات الاستنتاج لدى طلبة الصف التاسع في المرتبة الأولى، تلتها مهارة البرهان الرياضي، ثم مهارة الاستقراء، ثم مهارة التعميم، ثم مهارة التفكير المنطقي ، وأخيرا مهارة التعبير بالرموز . وجود فروق دالة إحصائيا بين معظم مهارات التفكير الرياضي ، ما عدا بين مهارتي الاستقراء والبرهان الرياضي فكان الفرق غير دال إحصائيا. - وجود علاقة ارتباطیه موجبة بين التفكير الرياضي والتفكير الإبداعي الرياضي ، حيث بلغ معامل الارتباط بيرسون وجود فروق دالة إحصائيا بين مجموعة الإبداع العليا ومجموعة الإبداع الدنيا في التفكير الرياضي . وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث مجموعة من التوصيات والمقترحات على رأسها التركيز بصورة أوسع على الأهداف الخاصة بتنمية مهارات التفكير الرياضي ، ومهارات التفكير الإبداعي في مادة الرياضيات في جميع المراحل الدراسية ، وبذل المزيد من الاهتمام بإعداد المعلمين قبل وأثناء الخدمة وذلك من خلال تضمين البرامج الدراسية لطرائق وأساليب ومكونات التفكير الرياضي والتفكير الإبداعي.
Category
Theses and Dissertations