Document
دور الذكاء العاطفي في تنبؤ الكفاءة الذاتية بالتفكير الرياضي لدى طلبة الصف الرابع الأساسي بمحافظة البريمي.
Identifier
الفلاسية, أمينة بنت راشد (2019). دور الذكاء العاطفي في تنبؤ الكفاءة الذاتية بالتفكير الرياضي لدى طلبة الصف الرابع الأساسي بمحافظة البريمي (رسالة ماجستير، جامعة صحار، صحار، عمان).
Other titles
The Mediating Role of Emotional Intelligence in Predicting Of Self – Efficacy on the Mathematical Thinking Among Fourth Grade Students In AL Buraimi Governorate
Publisher
جامعة صحار.
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to investigate the role of emotional intelligence in predicting
the self-efficacy of mathematical thinking among the students of the fourth basic grade
in Buraimi Governorate. To achieve the study's objectives the researcher adopted the
predictive methodology. The sample consisted of 150 students selected by cluster and
sample random techniques. The study's tools were: Mathematical Thinking Scale
provided by the researcher, Self-efficacy Scale for Children (SEQ-C) (Muris, 2001),
and Bar-On Emotional Intelligence scale (2002). The content validity of the tools were
measured, and the interned consistency reliability obtained by Cronbach Alpha. The
results of the study showed a statistically significant correlation between mathematical
thinking, self-efficacy, and emotional intelligence. The self-efficacy variable predicted
mathematical thinking, when emotional intelligence was a mediator. The results also
showed that gender, and the type of school had an impact on the prediction of
mathematical thinking. To verify the structural equation modeling of the emotional
intelligence scale, the confirmatory factor analysis of the adopted model was performed,
and the results after the introduction of the amendment proposals showed a model was
corresponded to the study's data. Based on these results of the study, the researcher
recommended attention to the development of psychological factors that contribute to
the development of mathematical thinking, including self-efficacy and emotional
intelligence. It also recommended that the proposed model be used, with the suggestion
that further studies be applied to investigate the structural equation modeling of the
Emotional Intelligence scale.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء دور الذكاء العاطفي في تنبؤ الكفاءة الذاتية بالتفكير الرياضي لدى طلبة الصف الرابع الأساسي بمحافظة البريمي. ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدت الباحثة المنهج التنبؤي في التطبيق على عينة مكونة من 150 طالب وطالبة، تم اختيارهم عشوائيا بالطريقتين الطبقية والعنقودية استخدمت الباحثة في تطبيق الدراسة الأدوات: مقياس التفكير الرياضي من إعداد الباحثة، ومقياس الكفاءة الذاتية للأطفال( Munis , 2001) ( SEQ – C)
، ومقياس Bar - On للذكاء العاطفي (2002). تم التحقق من صدق المحتوى للمقاييس، من خلال صدق البنود وصدق التعيين، كما تم قياس آیات الاتساق الداخلي بمعادلة ألفا كرونباخ. وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين المتغيرات التفكير الرياضي، الكفاءة الذاتية، الذكاء العاطفي، وتم التوصل إلى أن متغير الكفاءة الذاتية يتنبأ بالتفكير الرياضي، عندما يكون الذكاء العاطفي وسيطا. كما أظهرت النتائج أن مجموعة المتغيرات الجنس، ونوع المدرسة كان لها أثر في التنبؤ بالتفكير الرياضي. و للتحقق من البنية العاملية لمقياس الذكاء العاطفي أجري التحليل العاملي التوكيدي للنموذج المفترض، وأظهرت النتائج بعد الأخذ بمقترحات التعديل الحصول على نموذج يطابق في مؤشراته بيانات الدراسة. وفي ضوء نتائج الدراسة، توصي الباحثة بالاهتمام بتنمية العوامل النفسية التي تساهم في تنمية التفكير الرياضي، ومنها الكفاءة الذاتية والذكاء العاطفي، كما توصي بالاستفادة من النموذج المقترح، مع اقتراح تطبيق مزيد من الدراسات الاستقصاء البناء العاملي لمقياس الذكاء العاطفي.
، ومقياس Bar - On للذكاء العاطفي (2002). تم التحقق من صدق المحتوى للمقاييس، من خلال صدق البنود وصدق التعيين، كما تم قياس آیات الاتساق الداخلي بمعادلة ألفا كرونباخ. وأظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة طردية دالة إحصائيا بين المتغيرات التفكير الرياضي، الكفاءة الذاتية، الذكاء العاطفي، وتم التوصل إلى أن متغير الكفاءة الذاتية يتنبأ بالتفكير الرياضي، عندما يكون الذكاء العاطفي وسيطا. كما أظهرت النتائج أن مجموعة المتغيرات الجنس، ونوع المدرسة كان لها أثر في التنبؤ بالتفكير الرياضي. و للتحقق من البنية العاملية لمقياس الذكاء العاطفي أجري التحليل العاملي التوكيدي للنموذج المفترض، وأظهرت النتائج بعد الأخذ بمقترحات التعديل الحصول على نموذج يطابق في مؤشراته بيانات الدراسة. وفي ضوء نتائج الدراسة، توصي الباحثة بالاهتمام بتنمية العوامل النفسية التي تساهم في تنمية التفكير الرياضي، ومنها الكفاءة الذاتية والذكاء العاطفي، كما توصي بالاستفادة من النموذج المقترح، مع اقتراح تطبيق مزيد من الدراسات الاستقصاء البناء العاملي لمقياس الذكاء العاطفي.
Category
Theses and Dissertations