Document

التغير الإجتماعي و قيمة التعليم في ولاية البريمي : دراسة مطبقة على طلاب الصفين الحادي عشر و الثاني عشر و مجموعة من قادة الرأي

Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2016
Language
Arabic
English abstract
This study aims to: the identification of the indications of education advancement in Wilayat AL Buraimi,the proceeding of the educated towards it, and the degree of their interest, to know the factors of their value to them, and to know the ideas of a number of the leading figures in the Wilayat about the education, and its value. Also, to know the problems facing the education in their openions. The theory was applied on: a sample of the student of classes eleven and twelve in AL Buraimi schools, at the rate of (50%)of the total number in schools of high density of students, and (100%) in schools where the density does not exceed (30) students, and on a sample of (8) of the distinguished personalities of social impact in the Wilayat. According to study: the students highly value the education. They thought of it as an economical, social and personal value. The outcome of the interviews resulted in a high degree of consciousness of the importance of education, and there is awarness of the difficulties and challenges it is facing. There is agreement on the importance of the necessity of the development of education in the Sultanate to accompany the resent changes the Omani Society is witnessing, and the location of Wilayat AL Buraimi is one of of the main reasons of such changes in many aspects of life- the economical, the social, and the cultural, which showed high value of education. From the analysis that effect the value of education, the study proposed suggestions that might consolidate the factors the effect of which was positive and to discuss the effects which where negative. Furthermore, to develope the education to agree withe changes the Omani Society is witnessing in all its social, economical and cultural fields.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على مؤشرات تطور التعليم في ولاية البريمي، واتجاهات الطلاب نحوه ومدى اهتمامهم به، والتعرف على العوامل التي تؤثر في قيمته لديهم، والتعرف على آراء مجموعة من قادة الرأي في الولاية بمسألة التعليم وقيمته، والتعرف على المشكلات التي يواجهها التعليم من وجهة نظرهم، وتكون مجتمع الدراسة من (713) طالب وطالبة خلال العام الدراسي 2014/ 2015 ، ممثلين جميع مدارس ولاية البريمي والقرى التابعة لها بنسبة ( 05 , 7 % ) من عدد طلاب الولاية البالغ عددهم (10108) وطبقت الدراسة على طلاب الصفين الحادي عشر والثاني عشر بواقع (۰۰%) من العدد الإجمالي في المدارس ذات الكثافة الكبيرة، و (100% ) في المدارس ذات الكثافة التي لا يتعدى طلاب هذه المرحلة فيها (30 طالب وطالبة ) وعلى (8) من قادة الرأي من ذوي التأثير الاجتماعي في الولاية.
لقد توصلت الدراسة إلى أن الطلاب يقدرون التعليم تقديرا إيجابيا عالية، فقد جاءت اتجاهاتهم نحوه كقيمة اقتصادية واجتماعية و شخصية مرتفعة، وخلصت نتائج المقابلات المعمقة الى وجود درجة عالية من الوعي بأهمية التعليم، وأن هناك إدراكا بالصعوبات والتحديات التي يواجهها، وأن هناك اتفاق على ضرورة تطوير التعليم في السلطنة ليواكب التغيرات الحالية التي يشهدها المجتمع العماني، وأن موقع ولاية البريمي من أهم الأسباب التي أحدثت التغيير في كثير من المجالات، الاقتصادية والاجتماعية والثقافية والتي انعكست في الاتجاه نحو الإعلاء من قيمة التعليم.
ومن خلال تحليل العوامل التي تؤثر في قيمة التعليم، قدمت الدراسة مقترحات من شأنها تعزيز العوامل التي كان تأثيرها إيجابية، ومعالجة العوامل التي كان تأثيرها سلبية، وتطوير التعليم ليتفق مع التغيرات التي يشهدها المجتمع العماني في كافة المجالات الاجتماعية والاقتصادية والثقافية.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
7
0
السعيدي، حميد بن مسلم.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2023-12-01
Journal articles
20
2
عليوي، معاذ.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2024-05-01
Journal articles
7
2
نبيل, فينان.
وزارة الأوقاف والشؤون الدينية.
2021-09
Theses and Dissertations
0
0
المقبالية, أماني بنت خليفه بن مصبح.
جامعة السلطان قابوس.
2018