Document
التحديات التي تواجه معلمي الرياضيات عند تطبيق المنهاج في تدريس الطلبة ذوي الإعاقة السمعية في سلطنة عُمان.
Other titles
The reality of the challenges faced by mathematics teachers when applying the curriculum in teaching students with deaf disabilities in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2020
Language
Arabic
Subject
English abstract
The study aimed to identify the reality of the challenges faced by mathematics teachers when applying the curriculum in teaching students with deaf disabilities in the Sultanate of Oman, and to determine the mechanisms to overcome these challenges. The researcher used the descriptive approach and used the questionnaire of (47) items as a study tool for a sample of (250) male and female teachers at Al-Amal School for the Deaf and integration schools for people with deaf disabilities in the Sultanate of Oman . The validity and reliability of the study tools have been varified.
The results of the study indicated that there are no statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) between respondents in the study on the basis of variables (gender, educational stage, and experience for teachers), and one of the most challenges facing math teachers when applying the curriculum in Teaching students with deaf disabilities in the Sultanate of Oman, lack of budget allocated to the use of new and modern curricula, and the lack of awareness of special education teachers in general on modern curricula in education, and educational technologies currently available in schools of general education are not available for students with deaf disabilities.
The study recommended enhancing the decisions of the colleges of education in all universities in the Sultanate on how to teach students with deaf impairment, so that it will return to the teachers and students of the Amal School for the Deaf and integration schools in the Sultanate of Oman in the future. Developing math curricula for deaf impaired people to match their preferences and needs, and contribute to building their career and career futures, and promoting sustainable professional development for both teachers of the Amal School for the Deaf and teachers of integration schools in the Sultanate of Oman.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت الدراسة للتعرف على واقع التحديات ﺍلتي ﺘﻭﺍﺠﻪ ﻤﻌﻠﻤﻲ الرياضيات عند تطبيق المنهاج في تدريس الطلبة ذوي الإعاقة السمعية في سلطنة عُمان، والوقوف على آليات التغلب عليها، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي في هذه الدراسة، واستخدم الاستبانة كأداة للدراسة مكونة من (47) فقرة موجهة لعينة من (250) معلم ومعلمة في مدرسة الأمل للصم ومدارس الدمج لذوي الإعاقة السمعية بمحافظات سلطنة عُمان ، وقد تم التحقق من صدق وثبات أداة الدراسة . ومن أهم نتائج الدراسة : أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائيـــة عند مستوى دلالة (0.05=α ) بين المستجيبين في الدراسة على أســــاس متغيرات
( النوع الاجتماعي والمرحلة التعليمية و الخبرة للمعلمين)، ومن أكثر التحديات التي تواجه معلمي الرياضيات عند تطبيق المنهاج في تدريس الطلبة ذوي الإعاقة السمعية في سلطنة عُمان قلة الميزانية المخصصة لاستخدام مناهج جديدة وحديثة ، وقلة اطلاع معلمي التربية الخاصة بوجه عام على المناهج الحديثة في التعليم، والتقنيات التعليمية المتوفرة حالياً بمدارس التعليم العام غير متاحة للطلبة ذوي الإعاقة السمعية. وقد أوصت الدراسة على : تعزيز مقررات بكليات التربية بكافة جامعات السلطنة حول كيفية تدريس الطلبة ذوي الإعاقة السمعية ؛ ليعود مردودها على معلمي وطلبة مدرسة الأمل للصم ومدارس الدمج في سلطنة عُمان في المستقبل، ووضع مناهج رياضيات مخصصة لذوي الإعاقة السمعية تواكب ميولهم ، واحتياجاتهم وتساهم في بناء مستقبلهم المهني والوظيفي ، وتعزيز التنمية المهنية المستدامة لكل من معلمي مدرسة الأمل للصم ومعلمي مدارس الدمج في سلطنة عُمان .
( النوع الاجتماعي والمرحلة التعليمية و الخبرة للمعلمين)، ومن أكثر التحديات التي تواجه معلمي الرياضيات عند تطبيق المنهاج في تدريس الطلبة ذوي الإعاقة السمعية في سلطنة عُمان قلة الميزانية المخصصة لاستخدام مناهج جديدة وحديثة ، وقلة اطلاع معلمي التربية الخاصة بوجه عام على المناهج الحديثة في التعليم، والتقنيات التعليمية المتوفرة حالياً بمدارس التعليم العام غير متاحة للطلبة ذوي الإعاقة السمعية. وقد أوصت الدراسة على : تعزيز مقررات بكليات التربية بكافة جامعات السلطنة حول كيفية تدريس الطلبة ذوي الإعاقة السمعية ؛ ليعود مردودها على معلمي وطلبة مدرسة الأمل للصم ومدارس الدمج في سلطنة عُمان في المستقبل، ووضع مناهج رياضيات مخصصة لذوي الإعاقة السمعية تواكب ميولهم ، واحتياجاتهم وتساهم في بناء مستقبلهم المهني والوظيفي ، وتعزيز التنمية المهنية المستدامة لكل من معلمي مدرسة الأمل للصم ومعلمي مدارس الدمج في سلطنة عُمان .
Category
Theses and Dissertations