Document

درجة الكفايات التدريسية لمعلمي مادة الرياضيات للصف السادس الأساسي ومعوقات التدريس من وجهة نظر المعلمين في محافظة جنوب الباطنة..

Other titles
The degree of competencies for teachers of mathematics for the sixth grade and the obstacles to teaching from the point of view of teachers in South AL Batinah Governate
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the degree of competencies for teachers of mathematics for the sixth grade and the obstacles to teaching from the point of view of teachers in South AL Batinah Governate and know the teaching skills possessed by teachers in planning the lesson according to the study social gander ,number of years of experience and identification of obstacles when teaching mathematics for the sixth grade in order to enhance the strengths of the curriculum. To achieve the objectives of this study, the descriptive-analytical method has been used. The search sample has consisted of 135 teachers for this subject for grade six with some of the schools in AL Batinah South. These schools have been selected by using clustered random method. A questionnaire has been designed as a tool to gather information in order to accomplish the goals of this study and answering all the questions from the results that came out by the SPSS program. It consisted of two main parties which are: the first part related to the personnal variable of the study's sample which are social gender and years of experience. The second part was about listing the competencies (skills) and the obstacles which are faced by teachers for grade six from mathematics' teachers' points of view. The study's result showed that there are hurdles in the teaching process as teachers' points of view such as overburdening the teacher from reserve class and administrative work as well. Not only this but also the number of students in one class. Therefore, the general average of obstacles of axes of teaching was 3.97. Also, the result showed that there were no statically significant differences at the level (0.05) between the responses of the study's sample due to gander axes in the questionnaire which are (executing lesson, assessing lesson, and teaching difficulties). While the study's result showed that there are significant differences related to statistically axes level of 0.05 due to social gander in axe of lesson planning. In the same axe of level 0.05 there are differences due to years of experience that are (executing lesson, assessing lesson and teaching problems based on teachers' points of view) for the category of elder than ten years. The study has concluded a set of recommendations, which are: it is crucial to impart training in order to enhance the teachers' skills and how to yield the benefits from all obstacles that showed by the study's result in order to avoid them in future. Moreover, the study has recommended to reduces the weekly number of teaching periods and not pressuring them with administrative duties. The searcher suggested that to do similar studies for other subjects.
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على درجة الكفايات التدريسية لمعلمي مادة الرياضيات للصف السادس الأساسي ومعوقات التدريس من وجهة نظر المعلمين في محافظة جنوب الباطنة، ومعرفة المهارات التدريسية التي يمتلكها المعلمون في) تخطيط الدرس، وتنفيذ الدرس، وتقويم الدرس) وفقا لمتغيرات الدراسة (النوع الاجتماعي، وعدد سنوات الخبرة)، والتعرف على المعوقات عند تدريس مادة الرياضيات للصف السادس بما يعزز جوانب القوة في المنهج.
ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وتكونت العينة البحثية من (135) معلم ومعلمة لمادة الرياضيات للصف السادس الأساسي في بعض مدارس محافظة جنوب الباطنة، والتي تم اختيارها بالطريقة العنقودية العشوائية، حيث تم تصميم أداة الدراسة (الاستبانة) كوسيلة لجمع المعلومات بغرض الوصول إلى أهداف الدراسة ومن ثم الإجابة على أسئلتها من خلال النتائج التي تم الحصول عليها من البرنامج الاحصائي SPSS، حيث تكونت الاستبانة من قسمين رئيسين هما: القسم الاول: وهو الجزء الخاص بالمتغيرات الشخصية لعينة الدراسة وهما (النوع الاجتماعي، وسنوات الخبرة)، أما القسم الثاني فقد تكون من قائمة الكفايات (المهارات) والمعوقات التي تواجه معلمي ومعلمات الصف السادس من وجهة نظرهم لمادة الرياضيات.
وأظهرت نتائج الدراسة وجود معوقات في عملية التدريس من وجهة نظر المعلمين منها إرهاق المعلم بحصص الاحتياط والأعمال الإدارية وكثرة عدد الطلاب في الصف الدراسي الواحد، حيث بلغ المتوسط الحسابي العام لمحور معوقات التدريس (3.97)، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين استجابات عينة الدراسة تعزى للنوع الاجتماعي في محاور الاستبانة(تنفيذ الدرس، وتقويم الدرس، ومعوقات التدريس)؛ بينما أظهرت النتائج بوجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) تعزى للنوع الاجتماعي في محور(تخطيط الدرس)، وأيضا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05) بين استجابات عينة الدراسة تعزى لسنوات الخبرة في محاور الدراسة (تخطيط الدرس، تنفيذ الدرس، معوقات التدريس من وجهة نظر المعلمين) لصالح الفئة الأكبر من عشر سنوات.
وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات أهمها ضرورة العمل على تنمية المهارات والكفايات لدى المعلمين والمعلمات، وكذلك الاستفادة من المعوقات التي ظهرت في نتائج الدراسة لغرض العمل على تجنبها في المستقبل.
كما اقترحت الدراسة تقليل عدد الحصص الاسبوعية للمعلمين وعدم ارهاقهم بالأعمال الإدارية؛ وذلك من أجل التركيز على الأعمال التعليمية لمادة الرياضيات، واقترح الباحث كذلك اجراء دراسات مشابهة على مواد تدريسية أخرى.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
13
1
‫اليعربي، مرشد بن ناصر.‬
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01
Journal articles
6
0
العمري، فراس إسماعيل.
مؤسسة إشراق للصحافة والنشر.
2022-04-01