Document

التحصيل الدراسي وعلاقته باساليب التنشئة الأسرية لدى طلبة الصف العاشر في محافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان.

Publisher
جامعة نزوى
Gregorian
2019
Language
Arabic
English abstract
The study aimed to identify the relationship between the academic achievement and the methods of family upbringing among the tenth-grade students in Al Batinah South Governorate in the Sultanate of Oman for the academic year 2017/2018. The study sample consisted of (550) students, (280) of them were males and (270) were females, from the tenth grade in Al Batinah South Governorate. The study was conducted in four Wilayats: Al Rustaq, Al Awabi, Al Musnah and Barka. To analyze the statistical data, the researcher used the arithmetic mean, the standard deviations, the T. test, the Pearson correlation coefficient (PCC), and the multiple regression analysis. To achieve the purposes of the study, the researcher used the family upbringing and records of the students' grades as the analysis measure. The study revealed the following conclusions. First, The method of parental acceptance is the most common method as recognized by the students of the tenth grade in Al Batinah South. Second, There are statistically significant differences at the level of the statistical significance (α≤0.05) among the methods of family upbringing with the 10th grade students in the governorate of Al Batinah South due to the gender variable in all the topics of the study (independence versus restriction - democracy vs. autocracy- overprotection vs. negligence, acceptance vs. rejection). Third, There is a statistically significant correlation at the level of the statistical significance (α≤0.01) between the two methods of family upbringing (democracy and acceptance) and academic achievement. Fourth, There is no statistically significant correlation at the level of the statistical significance (α≤0.05) between the two methods of family upbringing (independence and overprotection) and academic achievement. The possibility of predicting the contribution of the methods of family upbringing in the achievement of the tenth grade students in Al Batinah South Governorate. The study proved the possibility that the method of democracy in family upbringing helps in increasing students' academic achievement.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين التحصيل الدراسي وأساليب التنشئة الأسرية من وجهة نظر طلبة الصف العاشر بمحافظة جنوب الباطنة بسلطنة عمان للعام الدراسي 2017\2018.
وتكونت عينة الدراسة من (550) طالبا وطالبة بواقع (280) ذكور و (270) إناث من طلبة الصف العاشر في محافظة جنوب الباطنة وطبقت الدراسة في أربع ولايات وهي الرستاق والعوابي والمصنعة وبركاء، ولمعالجة البيانات الإحصائية استخدم الباحث المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار (ت) T. testو معامل ارتباط بيرسون وكذلك تحليل الانحدار المتعدد .
ولتحقيق أغراض الدراسة استخدم الباحث مقياس التنشئة الأسرية وسجلات درجات الطلبة والطالبات ولقد أظهرت الدراسة النتائج الدراسة أن أسلوب التقبل الوالدي أكثر الأساليب شيوعا كما يدركها طلبة الصف العاشر في محافظة جنوب الباطنة ، كما اشارة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين أساليب التنشئة الأسري لدى طلبة الصف العاشر في محافظة جنوب الباطنة تعزى لمتغير الجنس في جميع محاور الدراسة ( الاستقلال مقابل التقييد ـ الديمقراطية مقابل التسلط ـ الحماية الزائدة مقابل الإهمال ـ التقبل مقابل الرفض ) .
كذلك خلصت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة α≤0.01)) بين أسلوبي التنشئة الأسرية (الديموقراطية والتقبل ) و التحصيل الدراسي، بينما لا توجد علاقة ارتباط دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين أسلوبي التنشئة الأسرية (الاستقلال و الحماية الزائدة ) و التحصيل الدراسي .
كما أظهرت الدراسة إمكانية التنبؤ بدرجة إسهام أساليب التنشئة الأسرية في التحصيل الدراسي لطلبة الصف العاشر في محافظة جنوب الباطنة حيث أثبتت الدراسة إمكانية التنبؤ بأسلوب الديمقراطية في التنشئة الأسرية في زيادة التحصيل الدراسي للطلاب .
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Journal articles
4
0
الصقري, محمد بن ناصر.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015
Journal articles
5
1
القريوتي, إبراهيم أمين.
جامعة السلطان قابوس. كلية الآداب والعلوم الاجتماعية
2015