Document

أثر استخدام الواقع المعزز في تدريس الرياضيات على تنمية التفكير البصري والتحصيل لدى طلبة الصف الثاني الأساسي في سلطنة عمان.

Identifier
العامرية, منى بنت علي (2021). أثر استخدام الواقع المعزز في تدريس الرياضيات على تنمية التفكير البصري والتحصيل لدى طلبة الصف الثاني الأساسي في سلطنة عمان. (رسالة ماجستير، جامعة نزوى، نزوى، عمان).
Other titles
The effect of using augmented reality in teaching mathematics on visual thinking development and the achievement of basic grade 2 students in the Sultanate of Oman
Publisher
جامعة نزوى.
Gregorian
2021
Language
Arabic
English abstract
This study aimed to reveal the effect of using augmented reality in teaching mathematics on visual thinking development and the achievement of basic grade 2 students in the Sultanate of Oman. In order to fulfill the goals of the study and answer the questions about it, the researcher uses a semi-empirical curriculum which is the Study sample contained (58) students from basic grade 2 in Muscat governorate. IT has been selected deliberately to follow the procedures of the Study. Which it is divided into 2 groups, one of them is experimental for (29) students and the other is control for (29) students. These two groups were verified equal. Then prepared a list with visual thinking skills, which is included 6 skills (recognize the shape and describe it, visual imagination, visual translation, visual differentiation, visual analysis, visual organization). Subsequently, set up Study tools and it included (visual thinking exam, achievement educational exam in the engineering unit for basic grade 2). Then it adjusted statistically and applied before for the Study group. Then teaching educational content using an application based on augmented reality technology, -which was done by the researcher - according to the teacher's guide especially prepared for that. After the completion of teaching the unit, therefore they applied Study tools, monitored data and statistical processing. The study found the following: revealed statistically significant differences at the level of significant (α≤0.05) between the middle of experimental and control sample degree in applied for visual thinking exam, achievement educational exam in engineering unit for an experimental sample which it taught by applied augmented reality. The effect of teaching by augmented reality is large to visual thinking skills, and its effect on achievement education was average. The study also found a strong positive related relationship between the achievement degree exam and visual thinking degrees at a significant level (α=0.01). Based on the results, the Study provided a group of recommendations, mainly mainstream of using augmented reality technology in all educational curriculums, necessary urge, prepared, and train teachers for using the applications based on augmented reality technology.
Arabic abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن أثر استخدام الواقع المعزز في تدريس الرياضيات على تنمية التفكير البصري، والتحصيل لدى طلبة الصف الثاني الأساسي في سلطنة عُمان، ولتحقيق أهداف الدراسة والإجابة عن تساؤلاتها استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من (58) طالبًا وطالبة من طلبة الصف الثاني الأساسي بمحافظة مسقط، تم اختيارهم بطريقة قصدية لمتابعة إجراءات الدراسة، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية (29) طالبًا، وأخرى ضابطة (29) طالبًا، وتم التحقق من تكافؤ المجموعتين، ثم قامت الباحثة بإعداد قائمة بمهارات التفكير البصري اشتملت على ست مهارات (التعرف على الشكل ووصفه، التصور البصري، الترجمة البصرية، التمييز البصري، التحليل البصري، التنظيم البصري)، بعد ذلك تم إعداد أدوات الدراسة واشتملت على (اختبار التفكير البصري، واختبار التحصيل الدراسي في وحدة الهندسة للصف الثاني الأساسي) وتم ضبطها إحصائيًا ثم تطبيقها قبليًا على مجموعة الدراسة، ثم تدريس المحتوى التعليمي باستخدام تطبيق قائم على تقنية الواقع المعزز- من إعداد الباحثة- وفقًا لدليل المعلم المعد لذلك، وبعد الانتهاء من تدريس الوحدة تم تطبيق أدوات الدراسة بعديًا، ورصد البيانات ومعالجتها إحصائيًا، وتوصلت الدراسة إلى الآتي: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) بين متوسطي درجات العينة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفكير البصري، واختبار التحصيل الدراسي في وحدة الهندسة لصالح العينة التجريبية التي درست باستخدام تطبيق الواقع المعزز، وكان حجم أثر التدريس بالواقع المعزز كبير على مهارات التفكير البصري، وأثره متوسط على التحصيل الدراسي. كما توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية طردية قوية بين درجات اختبار التحصيل، ودرجات اختبار التفكير البصري عند مستوى دلالة (α=0.01).
وفي ضوء النتائج قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات أهمها ضرورة تعميم استخدام تقنية الواقع المعزز في جميع المناهج الدراسية، وضرورة حث، وإعداد، وتدريب المعلمين على استخدام تطبيقات تقوم على تقنية الواقع المعزز.
Category
Theses and Dissertations

Same Subject

Theses and Dissertations
15
2
المزروعية، وعد بنت عبدالملك بن غسان.
جامعة السلطان قابوس
2023