Document
التمثيل الرياضي لمفهومي النسبة والتناسب و علاقته بالمعرفة الإجرائية لدى طلبة الصف السابع الأساسي.
Publisher
جامعة السلطان قابوس
Gregorian
2014
Language
Arabic
Subject
English abstract
This study aims to reveal the performance of students in grade 7 in the mathematical representation for the concept of Ratio and proportionality to find out the extent of their understanding for Ratio and proportionality and its relationship to the procedural knowledge.
The researcher has to prepare two tests, one in the mathematical representation, and the second in the procedural knowledge in Ratio and proportionality while all the questions were in article forms. Also, it has been verified from the reality of the two tests by a group of arbitrators. In addition the stability of tests by has been verified using the method of internal consistency where the coefficient of Cronbach Alpha for the tests are (0.68) and (0.73), respectively. The study consisted of 302 of students distributing at (12) divisions on (5) schools which belong to the directorate General for Arts and Education in Al-Dhara region in Sultanate of Oman. The study yields the following results - Decline in the performance of students in grade7 in the mathematical presentation for Ratio and proportionality, relatively low in procedural knowledge in Ratio and proportionality. - The performance of students in low mathematical representation in up to twice the percentage of students in low in procedural knowledge. However, the percentage of high level performance of students in procedural knowledge is up to three times the percentage who has high performance in mathematical presentation.
- All students who have high performance in mathematical representation also have high performance in procedural knowledge high, but not all the students, who have high performance in mathematical representation, perform in highly procedural knowledge.
- No significant statistically difference between the averages in each of the mathematical representation and procedural knowledge, notary that the performance of female was relatively better in mathematical representation and procedural knowledge.
Member of
Resource URL
Arabic abstract
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أداء طلبة الصف السابع الأساسي في التمثيل الرياضي لمفهومي النسبة والتناسلبه وناك لمعرفة مدى فهمهم للنسبة والتناسب وعلاقته بمعرفتهم الإجرائية، وقد قام الباحث بإعداد اختبارين أحدهما في التمثيل الرياضي، والآخر في المعرفة الإجرائية في النسبة والتناسب، حيث كانت جميع الأسئلة مقاليه، وقد تم التحقق من صدق الاختبارين بعرضهما على مجموعة من المحكمين. كما تم التأكد من ثباتهما باستخدام طريقة الاتساق الداخلي حيث بلغ معامل ألفا كرونباخ للاختبارين ( 0 . 18) و (۰٫۷۳) على الترتيب.
تكونت عينة الدراسة من (۳۰۲) طالبا وطالبة، موزعين على (۱۲) شعية في (2) مدارس تابعة للمديرية العامة التربية والتعليم بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان.
وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- وجود تين في أداء طلبة الصف السابع الأساسي في التمثيل الرياضي لمفهومي النسبة والتناسب، ووجود تین
نسبي في المعرفة الإجرائية في التسبة والتناسب. - نسبة الطلبة منخفضي الأداء في التمثيل الرياضي إلى منخفضي الأداء في المعرفة الإجرائية (۱۰۲). كما أن نسبة الطلبة مرتفعي الأداء في التمثيل الرياضي إلى مرتفعي الأداء في المعرفة الإجرائية (3 : 1). - حوالي ثلاثة أرباع الطلبة الذين حصلوا على مستوى مرتفع في التمثيل الرياضي حصلوا كذلك على مستوى مرتفع في المعرفة الإجرائية، بينما لم يحصل سوى أقل من ربع الطلبة الذين حصلوا على مستوى مرتقع في المعرفة الإجرائية على مستوى مرتفع في التمثيل الرياضي. - لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية في كل من التمثيل الرياضي، والمعرفة الإجرائية تعزي للجنس.
- أداء الإناث كان أفضل نسبيا في التمثيل الرياضي والمعرفة الإجرائية.
تكونت عينة الدراسة من (۳۰۲) طالبا وطالبة، موزعين على (۱۲) شعية في (2) مدارس تابعة للمديرية العامة التربية والتعليم بمحافظة الظاهرة في سلطنة عمان.
وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
- وجود تين في أداء طلبة الصف السابع الأساسي في التمثيل الرياضي لمفهومي النسبة والتناسب، ووجود تین
نسبي في المعرفة الإجرائية في التسبة والتناسب. - نسبة الطلبة منخفضي الأداء في التمثيل الرياضي إلى منخفضي الأداء في المعرفة الإجرائية (۱۰۲). كما أن نسبة الطلبة مرتفعي الأداء في التمثيل الرياضي إلى مرتفعي الأداء في المعرفة الإجرائية (3 : 1). - حوالي ثلاثة أرباع الطلبة الذين حصلوا على مستوى مرتفع في التمثيل الرياضي حصلوا كذلك على مستوى مرتفع في المعرفة الإجرائية، بينما لم يحصل سوى أقل من ربع الطلبة الذين حصلوا على مستوى مرتقع في المعرفة الإجرائية على مستوى مرتفع في التمثيل الرياضي. - لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية في كل من التمثيل الرياضي، والمعرفة الإجرائية تعزي للجنس.
- أداء الإناث كان أفضل نسبيا في التمثيل الرياضي والمعرفة الإجرائية.
Category
Theses and Dissertations