Document
التشوهات المعرفية وعلاقتها بالسلوك العدواني لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في مدينة الخليل.
Identifier
DOI: http://dx.doi.org/10.53543/jeps.vol16iss2pp194-210
Source
مجلة الدراسات التربوية والنفسية، مج. 16، ع. 2، ص. 194-210.
Contributors
مخامرة، فلسطين محمد., Author
إسعيد، شهد أحمد., Author
Other titles
Cognitive distortions and their relationship to aggressive behavior among students of the upper basic stage in Hebron city.
Country
عمان.
City
مسقط
Publisher
كلية التربية، جامعة السلطان قابوس.
Gregorian
2022-04-22
Language
العربية.
English abstract
The current study aimed to identify the level of cognitive distortions and aggressive behavior among the upper basic stage students in Hebron city, it also aimed to investigate the relationship between cognitive distortions and aggressive behavior, and to investigate the difference in both variables according to gender and academic level. A stratified random sample of (381) students was used to achieve the objective of the study. Two scales were developed: the aggressive behavior scale consisting of (29) items, and the cognitive distortions scale consisting of (23) items; the psychometric characteristics of the scales were verified. The study found that the levels of cognitive distortions and aggressive behavior among the students were moderate. Also, a positive correlation between cognitive distortions and aggressive behavior was found. Moreover, the study revealed statistically significant differences between the means of cognitive distortions and aggressive behavior due to gender in favor of males, in addition to statistically significant differences in the cognitive distortions level due to the academic level in favor of eighth grade students. The study concluded with recommendations to provide students with programs aimed at building positive behaviors.
ISSN
Online: 2521-7046
Print: 2218-6506
Arabic abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى التشوهات المعرفية، والسلوك العدواني لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا في مدينة الخليل، والعلاقة بين التشوهات المعرفية والسلوك العدواني، والفروق في التشوهات المعرفية والسلوك العدواني تبعًا لمتغيرات النوع الاجتماعي والصف الدراسي. أجريت الدراسة على عينة طبقية قوامها (381) طالبًا وطالبة، حيث قام الباحثون بتطوير مقياس السلوك العدواني المكون من (29) فقرة ومقياس التشوهات المعرفية المكون من (23) فقرة بعد التحقق من خصائصهما السيكومترية. وأشارت النتائج إلى أن مستوى التشوهات المعرفية وكذلك السلوك العدواني كان متوسطًا، وبيّنت النتائج وجود علاقة ارتباطية طردية بين التشوهات المعرفية والسلوك العدواني، ووجود فروق دالة إحصائيًا في متوسطات درجات التشوهات المعرفية والسلوك العدواني لدى الطلبة تعزى للجنس لصالح الذكور، بالإضافة إلى وجود فروق دالة إحصائيًا في مستوى التشوهات المعرفية تعزى للمستوى الدراسي لصالح طلبة الصف الثامن. وقد خلصت الدراسة إلى ضرورة تصويب مفاهيم الطلبة البديلة، وإكسابهم مهارات التحكم بالنفس لغايات صرف طاقاتهم نحو سلوكيات إيجابية.
Category
Journal articles